اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

گزارش فارس از دیدار امام جمعه شهرکرد با رئیس دیوان عالی/ انتقاد از بی‌قانونی در حوزه آب

امام جمعه شهرکرد در دیدار با رئیس دیوان عالی کشور از بی‌توجهی با قوانین و آراء صادر شده در حوزه مسایل آبی گلایه کرد.

گزارش فارس از دیدار امام جمعه شهرکرد با رئیس دیوان عالی/ انتقاد از بی‌قانونی در حوزه آب

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، در راستای اجرای اصل 161 قانون اساسی، هیأت نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور به ریاست غلامرضا انصاری به منظور بازرسی از حوزه‌های قضایی استان چهارمحال و بختیاری روز شنبه به این استان سفر کرد و روند رسیدگی به پرونده‌ها را مورد ارزیابی قرار داد.

که در ادامه این سفر حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور نیز برای دریافت گزارش‌ها و ماحصل بازرسی‌های به عمل آمده به شهرکرد سفر کرد و در بدو ورود به شهرکرد با حضور در تپه نورالشهدای شهرکرد به مقام شامخ شهدای گمنام ادای احترام کرد و سپس با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

که مشروح این جلسه را به اختصار در ادامه می‌خوانید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی‌مقدم، ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، نظارت در احکام دادگاه‌های سراسر کشور را یکی از وظایف مهم دیوان عالی کشور دانست و گفت: ایجاد وحدت رویه بین محاکم در سراسر کشور یکی از ماموریت‌های این دیوان است.

افزایش نظارت بر آراء صادر شده‌ای که به دیوان منتقل نمی‌شوند

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه نظارت در دیوان عالی کشور به دو گونه رسیدگی فرجامی و نظارت بر آراء صادره در دادگاه‌ها اعمال می‌شود، افزود: بیشتر آراء صادر شده در دادگاه‌های استان قطعی و دیگر به دیوان عالی کشور منتقل نمی‌شوند که نظارت بر این آراء زمین مانده بود اما در تحول قضایی این بخش از وظیفه مهم نیز فعال و سفرهای استانی در همین راستا در پیش گرفته شد تا بر احکام شعب در دادگاه‌های شهرستان‌ها نظارت شود.

مرتضوی‌مقدم با بیان اینکه گاهی اوقات در شهرهای مختلف کشور در خصوص یک موضوع آرا و نظرات مختلفی ارائه می‌شود که سبب سردرگمی در اجرای احکام می‌گردد، ادامه داد: زمانی که از دو رای معارض نسبت به یک موضوع مطلع می‌شویم آن را در هیئت عمومی دیوان عالی کشور با حضور کل قضات مطرح می‌کنیم که هر لحظه در این جلسه بیشترین رای را بیاورد به عنوان قانون به تمامی دادگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر وحدت رویه در کشور به روز شده است، اظهار کرد: آراء صادر شده در هیئت عمومی به دو صورت وحدت‌رویه یا اصراری هستند، یعنی دادگاه در خصوص پرونده رای می‌دهد اما دیوان عالی رای صادره را نمی‌پذیرد و به شعبه دیگری انتقال می‌دهد که دادگاه بعدی نیز به رای دادگاه قبلی می‌رسد و رای اصراری صادر می‌کند که این رای هم باید در هیأت عمومی تعیین تکلیف شود.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه پرونده‌های مهم ملی در دیوان عالی خارج از نوبت بررسی می‌شوند، افزود: هیئت عمومی مجهز به ویدیو کنفرانس شده و آراء مربوط به استان‌ها از طریق ارتباط ویدیو کنفرانسی با نمایندگان آن استان بررسی می‌شوند.

 مشکلات دستگاه قضا در استان ناچیز است

محمدعلی نکونام در ادامه این جلسه با بیان اینکه ایجاد تحول در دستگاه قضا در جامعه امید ایجاد کرده و خیلی از نگاه‌ها را اصلاح نموده، گفت: فعالیت دستگاه قضا در استان خوب است و تلاش دارند تا حرکت سالمی داشته باشند و همگام با تحول قضایی پیش روند البته این امر مبنی بر آن نیست که هیچ مشکلی در این دستگاه وجود ندارد بلکه مشکلات بسیار کم و ناچیز است.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: وقتی نظارت‌ها دقیق و مستمر شود به همان میزان از استحکام در آراء و سردرگمی مردم نیز کاسته می‌شود.

رای‌های صادر شده در خصوص آب اجرایی نشدند

وی با بیان اینکه در احکام قضایی مرتبط به مسئله آب مشکلاتی وجود دارد، افزود: مجوزها و رأی‌هایی بر اساس ظرفیت‌های استانی راجع به موضوع آب صادر شده اما متاسفانه اجرایی نشده که برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه مباحثی که در مورد آب بیان می‌شود بدون تعصب و کاملاً عالمانه است، اظهار کرد: مسئولان این استان نسبت به آب متعصبانه حرکت نکرده‌اند و آن چه که مطالبه می‌کنند به این معنا نیست که حق استان دیگری را بگیرد بلکه مردم این استان با مشکلات بسیاری در مورد آب شرب دارند که توسط تانکر تامین می‌شود همچنین در تامین آب دامداری و کشاورزی نیز به مشکلات عدیده‌ای برخورده‌اند که تاکنون چندین رئیس‌جمهور و نماینده وارد استان شدند و قول‌هایی داده‌اند اما هیچکدام آن‌ها عملیاتی نشده است.

به مجوزات صادر شده احترام بگذارید

نکونام با اشاره به اینکه انتظار است برای آنچه که مجوز صادر شده احترام قائل شود، بیان کرد: حرف مردم این استان به جایی نمی‌رسد چون نسبت به استان‌های دیگر ضعیف هستند و کسی که بتواند با قدرت حق مردم را مطالبه کند در این استان وجود ندارد لذا آب به مشکل و دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است و مردم انتظار دارند این مشکل که حرف اول و آخر آنان است واقع‌بینانه حل شود.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول