اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

مردم و انتظاراتشان از «رئیس جمهور سیزدهم»!

تجربیات تلخ ادوار گذشته به خاطر کم‌کاری‌هایی که برخی از مسؤولان مرتکب شده‌اند، موجب شده است که شهروندان در این دوره محتاط‌تر از قبل عمل کنند.

مردم و انتظاراتشان از «رئیس جمهور سیزدهم»!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، زندگی عرصه تصمیم‌گیری و انتخاب است، تصمیماتی که می‌تواند سرنوشت یک نفر، یک خانواده و یا یک ملت را تعیین و تغییر دهد البته گاه مثبت و گاه منفی.

 انتخاب اسم، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل، انتخاب همسر و ... موضوعات حساسی است که در برهه‌های زندگی برای هر شخصی پیش می‌آید.

حتی در دین نیز توانایی اختیار به انسان داده شده است که پیامبر و کتاب آسمانی خود را انتخاب و براساس آن شیوه زندگی خود را تعیین کند.

بنابراین انتخاب، یک اصل جدانشدنی در زندگی انسان است، حتی خداوند نیز به انسان، توانایی اختیار عطا فرموده تا انسان، خود براساس راهنمایی پیامبران و کتب آسمانی راه حق و باطل را از یکدیگر بازشناسد و به انتخاب بهترین راه دست بزند.

همه انسان‌ها در مقابل انتخاب‌هایی که انجام می‌دهند، مسؤول هستند و باید جوابگوی انتخاب خود باشند، یکی از انتخاب‌هایی که مسؤولیت زیادی برای انسان دارد، حضور در انتخابات است، که باید با احساس تکلیف انجام شود، چرا که سرنوشت‌سازتر از انتخاب‌های دیگر بوده و موجب تعیین سرنوشت،  کشور مردم یک کشور می‌شود.

علاوه بر این حضور در انتخابات موجب تعیین سرنوشت یک گروه عظیمی از مردم برای چند سال می‌شود و اگر اشتباهی در آن رخ دهد، همه این گروه متضرر خواهند شد.

امسال دوباره مردم ایران در معرض یک انتخاب بزرگ و سرنوشت‌ساز قرار گرفته‌اند و کاندیداهایی که هر یک با شعار به میدان آمده‌اند.

«رفاه و رشد اقتصادی»، «تورم»، «نرخ ارز»، «اشتغال» و «فقر و نابرابری» این روزها جملات آشنایی است که از کاندیدها به گوش می‌رسند.

در واقع وعده‌های انتخاباتی پس از عملکرد و سوابق گذشته شاید از مهمترین دلایلی باشد که محبوبیت و پیروزی هر کاندیدایی را به همراه دارد و همین وعده‌هاست که موجب شده افراد در طول تاریخ پیروز میدان انتخابات باشند.

این روزها باز هم بازار وعده‌های ریاست جمهوری داغ است و هر یک از کاندیداها برای رای آوری موضوعات مختلفی را در حل مشکلات مردم مطرح می‌کنند، تجربیات تلخ ادوار گذشته به خاطر کم‌کاری‌هایی که برخی از مسؤولان مرتکب شده‌اند هم موجب شده است که شهروندان در این دوره محتاط‌تر از قبل عمل کنند.

درباره ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی و انتظاراتی که مردم از رئیس‌جمهور آینده کشور دارند با چند تن از شهروندان زنجانی گفت‌وگو و نقطه‌نظرات آنان را در این باره جویا شدیم.

یکی از شهروندان زنجانی در پاسخ به سوالی که آیا در انتخابات شرکت می‌کنید یا خیر گفت: به خاطر اینکه شرکت در انتخابات با سرنوشت کشور گره خورده است، در انتخابات شرکت خواهم کرد، اما انتظار دارم رئیس جمهور منتخب نیز به وضعیت موجود سر و سامان دهد.

 

محسن احمدی با انتقاد از وضعیت حاکم بر کشور گفت: مهار تورم، اشتغال‌زایی و برقرار کردن مستمری برای خانم‌های خانه‌دار از جمله نیازهای امروز کشور است که رئیس‌جمهور آینده باید به آن‌ها توجه کند.

وی  ادامه داد: از کاندیداهای ریاست‌جمهوری توقع داریم که به حرف‌ها و شعارهایی که می‌دهند، عمل کرده و از دادن شعارهای تخیلی پرهیز کنند.

آقای رئیس جمهور به میان مردم بیا!

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز ضمن اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اشتغال موجود در کشور گفت: پی بردن به مشکلات مردم و خواسته‌های آنها کار سختی نیست و کاندیداهای منتخب به راحتی می‌توانند به آن پی ببرند.

وی تصریح کرد: البته بسیاری از کاندیداها چه در دوره فعلی و چه در ادوار گذشته به خوبی به مشکلات مردم پی برده و از آن به عنوان نقطه ضعف استفاده کرده‌اند و با دادن شعارهایی برای حل آنها رای خوبی هم آورده‌اند.

سعید محمدی با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید از خود مردم و واقف به مشکلات جامعه باشد، گفت: ما از رئیس جمهور انتظار شعار دادن نداریم؛ انتظار داریم منتخب مردم در بین خود مردم باشد و به میان آنها بیاید و مشکلاتشان را از نزدیک لمس کند.

وی که به گفته خودش قصد رای دادن در انتخابات را ندارد، گفت: من در انتخابات شرکت نخواهم کرد، چرا که در طول ادوار گذشته همواره شاهد دادن شعارهایی از سوی کاندیداها بودیم، اما هیچگاه به مرحله عمل نرسیده است.

محمدی گفت: انتظار دارم رئیس‌جمهور آینده زندگی‌ای در حد اقشار متوسط جامعه و مردم داشته باشد و برای محرومین دل بسوزاند و همین‌طور به نسل جوان توجه ویژه‌تری داشته باشد.

وی گفت: از رئیس جمهور منتخب دوباره مردم می‌خواهم به اعتماد میلیون ها نفر جواب شایسته بدهد و زنجیر رانت خوری، انحصار طلبی و فساد سازمان یافته را قطع کند.

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز در ارتباط با انتظارت خود از رئیس جمهور آینده گفت: گفتن انتظارات از رئیس جهور همانند شعارهایی که کاندیداهای ریاست جمهوری می‎‌دهند، راحت است اما در اغلب اوقات در حد حرف باقی می‌ماند.

 

وی با اشاره به اینکه تجربیات تلخ هشت سال گذشته نشان می‌دهد که هیچ یک از شعارهای رئیس جمهور منتخب عملیاتی نشده است، تصریح کرد: انتظارات بسیاری از رئیس جمهور دارم، اما مهمترین خواسته من شهروند و هر شهروند ایرانی دیگری، مهار تورم است، موضوعی که شاید ۹۰ درصد مردم کشور با آن درگیر هستند.

پازوکی تصریح کرد: در همه ادوار اینطور بوده که کاندیداها در نزدیکی انتخابات همه به شهروندان و مردم احترام می‌گذارند، اما پس از خوابیدنِ تب‌وتاب سیاسی آن مردمی که هر تلاشی می‌شد تا نظرشان جلب شود، به فراموشی سپرده می‌شوند، بنابراین از رئیس جمهور انتظار داریم که رفتارشان در زمان کاندیداتوری را پس از انتخاب شدن هم داشته باشند.

یک دانشجوی زنجانی نیز در پاسخ به اینکه چه انتظاری از رئیس جمهور منتخب دارید، گفت: انتظار من از رئیس جمهور منتخب این است که آینده روشنی برای افرادی امثال من تعیین کنند، چرا که در حال حاضر من نمی‌دانم پس از دوران دانشگاه چه سرنوشتی در انتظارم خواهد بود.

وی به آمار بالای فارغ التحصیلان بیکار اشاره کرد و افزود: انتظار من جوان از رئیس جمهور رسیدگی به وضعیت اشتغال است، چرا که اگر اشتغال حل شود، بخش اعظمی از موضوع اقتصاد نیز حل خواهد شد.

پازوکی ادامه داد: انتظار دیگر من این است که آن فردی که رئیس‌جمهور می‌شود فساد اقتصادی را برای همیشه تمام کند و جلوی اشرافی‌گری و زندگی تجملی را بگیرد.

این خواسته‌ها در واقع خواسته قریب به ۸۵۰ هزار زنجانی واجد شرایط رای دادن است که می‌خواهند وضعیت موجود کشور تغییر پیدا کند.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی وزارت کشور ۱۴۰۰، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که شاید اگر یک گزارش میدانی و یا تصادفی از آنها گرفته شود، خواسته اول آنها اقتصاد، مبارزه با فساد و ایجاد عدالت در کشور است، موضوعاتی که در طول سال‌های گذشته کشور از ناحیه آنها ضربه دیده است.

همه باید در انتخابات مشارکت کنند تماشاچی نباشیم

استاندار زنجان در ارتباط با تمهیدات اندیشده شده برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گفت: همه باید در انتخابات مشارکت کنند و نباید در این بین تماشاچی داشته باشیم.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی نباید اقدامی کنند که شائبه عدول از قانون در انتخابات باشد، اضافه کرد: در صورت مشاهده تخلف در این زمینه، بدون مسامحه برخورد می شود.

 

 

وی تصریح کرد: هر مدیر و کارمندی که قصد فعالیت تبلیغی در ستاد کاندیداها را دارد می‌تواند از مرخصی استفاده کند و دستگاه‌های اجرایی باید به وظابف خود در این حوزه عمل کنند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه انتخابات جاری ویژگی خاص دیگری هم دارد که تقارن آن با کرونا است، گفت: در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا افزایش شعب اخذ رای و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد نظر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مهم در تقویت اقتدار، امنیت ملی، ارتقای منافع ملی، مقوم‌های وحدت و اتحاد برگزاری انتخابات است، گفت: انتظار از تمامی نخبگان این است که در انتخابات پیش رو حضور فوق العاده‌ای داشته باشند و دیگران را نیز به این مهم تشویق کنند.

حقیقی تاکید کرد: هیچ مدیر و کارمندی حق دخالت در انتخابات له و یا علیه کاندیدایی را ندارد که در صورت انجام چنین کاری، با شدت تمام برخورد خواهد شد .

مشارکت مهمترین اصل در انتخابات است

معاون سیاسی استاندار زنجان هم با اشاره به اینکه راهبرد اصلی در انتخابات حضور مردم و مشارکت حداکثری است، اضافه کرد: حضور مردم موجب سربلندی نظام خواهد شد.

وی با بیان اینکه انتخابات فرصتی برای اتحاد و همبستگی نظام جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: مسؤولان نیز به عنوان کارگزاران، اصل بی طرفی را در پیش خواهند گرفت.

مرادی نافچی سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت را چهار رکن اصلی انتخابات اعلام کرد و افزود: در کنار این موضوعات مبحث قانون‌مندی و بی‌طرفی نیز از الزاماتی است که از سوی کارگزاران رعایت خواهد شد.

معاون سیاسی استاندار زنجان افزود: همچنین افرادی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، حق استفاده از اموال عمومی را در انتخابات ندارند، از همین رو از بخشداران و فرمانداران درخواست داریم که این بند قانونی را رعایت کنند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول