اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

میامی در مسیر توسعه/ وعده‌های محرومیت‌زدایی به کجا رسید؟

با توجه به اینکه میامی جزو ۳۱ شهرستان کمتر توسعه‌یافته کشور قرار گرفته، مسؤولان وعده‌هایی برای رفع محرومیت در این شهرستان داده‌اند و حال باید دید تا چه میزان این وعده‌ها محقق شده است.

میامی در مسیر توسعه/ وعده‌های محرومیت‌زدایی به کجا رسید؟

به گزارش خبرگزاری فارس از میامی، مدتی است که ۳۱ شهرستان در کشور به‌عنوان مناطق کمتر توسعه‌یافته انتخاب شدند که شهرستان میامی از استان سمنان نیز در این میان قرار گرفت.

در همین راستا مسؤولان استان سمنان درصدد رفع محرومیت در شهرستان میامی برآمده‌اند و تاکنون جلسات مختلفی برای توسعه شهرستان میامی برگزار و اقدامات گوناگونی در این راستا انجام شده است.

همچنین سه کمیته ذیل ستاد توسعه شهرستان میامی به نام‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی، اقتصادی و امور هماهنگی مشغول فعالیت هستند.

در ادامه به بررسی اقدامات انجام‌شده در راستای توسعه و رفع محرومیت از شهرستان میامی می‌پردازیم و حرف‌های مسؤولان مرتبط در این زمینه را می‌شنویم.

دغدغه‌ کمبود آب برای سرمایه‌گذاری در میامی

فرماندار شهرستان میامی در این زمینه می‌گوید: ۸۸ درصد جمعیت این شهرستان، روستایی است و مطالبات خود را داشته و نیاز است تا متخصصانی ویژه این امر در راستای رفع معضلات اجتماعی و فرهنگ‌سازی، خدمات ارزشمندی ارائه دهند.

احمد ملایری ادامه داد: قوم‌ها، گویش‌ها و مرام‌ها و مسلک‌های مختلف و پراکندگی در بحث روستاها، کار را در این حوزه در شهرستان میامی پیچیده و سخت‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: هم‌جواری شهرستان میامی با سه استان کشور، این شهرستان را به پلی ارتباطی و شاهراه تبدیل کرده و نیازمند اقداماتی ویژه‌تر است.

فرماندار شهرستان میامی عنوان کرد: استعدادهای بسیار خوبی در روستاهای شهرستان میامی وجود دارد که با همدلی و وقف خود مردم و تولیدکنندگان خُرد، می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

ملایری تصریح کرد: حدود ۱۵۰ کیلومتر از مسیر تهران- مشهد در شهرستان میامی واقع است که می‌تواند پتانسیل خوبی برای اشتغال‌زایی باشد.

وی اظهار کرد: در بخش گردشگری نیز پتانسیل‌های بسیار خوبی ازجمله کاروانسراهای تاریخی در شهرستان وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال‌زایی باشد.

فرماندار شهرستان میامی گفت: در خصوص معادن نیز، شهرستان میامی معادن فلزی و غیرفلزی بسیار خوبی برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی و صنعتی دارد که نیاز است تا زیرساخت‌های برق و آب آن انجام شود که طراحی خط برق‌رسانی برای میاندشت انجام و پیمانکار انتخاب شده است و آغاز به کار می‌کند.

ملایری با بیان اینکه نیاز است تا پیش‌بینی پست ۶۳ کیلووات نیز برای این خط انجام شود، افزود: کمبود آب یکی دیگر از مشکلات منطقه است که سرمایه‌گذاری در شهرستان میامی را نیز با دغدغه‌هایی روبه‌رو کرده است که برای این مهم و تخصیص آب برای توسعه سرمایه‌گذاری باید اقداماتی اندیشیده شود.

ایجاد ناحیه صنعتی کالپوش؛ در دستور کار 

وی ادامه داد: منطقه ۴۰۰ هکتاری شهرک صنعتی میامی با زیرساخت‌های آب، برق و گاز زمینه مطلوبی برای ورود و جذب سرمایه‌گذاران دارد و ایجاد ناحیه صنعتی کالپوش نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: شرکت معدنی پرشیا، شرکت اهجار معدن، کارخانه آرد در شهرستان میامی، فاز اول ناحیه صنعتی کالپوش، نخستین مرکز بهبود و بازتوانی اختلال مصرف مواد مخدر و تأسیس اورژانس اجتماعی، ازجمله اقدامات افتتاحی و قابل‌بهره‌برداری در شهرستان میامی است.

فرماندار شهرستان میامی گفت: ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) به متقاضیان در شهرستان میامی اعطا شده که در سال جاری نیز بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان برای مشاغل خانگی و خرد روستایی در نظر گرفته شده است.

ملایری با بیان اینکه روکش آسفالت محور دوم عباس‌آباد به کاهک به طول ۱۶ کیلومتر نیز صورت گرفته است، عنوان کرد: در راستای اشتغال و توسعه شهرستان میامی توسط دو بانک ملی و کشاورزی زمینه اشتغال ۴۵۰ نفر با اعطای تسهیلات فراهم شد.

وی اضافه کرد: ۷۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل استخر میامی توسط استاندار سمنان کمک شد که هم‌اکنون این مجموعه ورزشی آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه احداث شبکه جمع‌آوری فاضلاب روستای کالپوش در شهرک جدید، طی هفته گذشته کلنگ‌زنی شد، تصریح کرد: شرکت خدمات رفاهی نیز با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان در شهرستان میامی راه‌اندازی شده و قابل بهره‌برداری است.

فرماندار شهرستان میامی خاطرنشان کرد: تهیه سند توسعه روستاها با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی آماده است و امروز تمامی ۴۴ روستای شهرستان میامی دارای سند توسعه هستند.

ایجاد پارک بانوان و بازارچه صنایع‌دستی در میامی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان نیز گزارشی از اقدامات کمیته امنیتی و اجتماعی توسعه شهرستان میامی ارائه کرد و گفت: اقداماتی همچون تشکیل صندوق اعتبارات خُرد زنان روستایی، برگزاری دوره‌های توانمندسازی زنان روستایی، انتخاب تسهیل‌گر زن در ۱۲ روستای شهرستان، اختصاص بخشی از پارک شقایق میامی برای ایجاد و احداث پارک ویژه بانوان، ایجاد بازارچه صنایع‌دستی و محصولات دست‌آفریده زنان روستایی اقداماتی است که توسط دفتر امور بانوان و خانواده استانداری انجام شد.

امیر بینایی افزود: پیشنهاد ایجاد ۹ نقطه جدید ایست و بازرسی به‌منظور کنترل ورود مواد مخدر از استان‌های هم‌جوار به شهرستان میامی، پیگیری جهت ساخت پاسگاه انتظامی نردین در بخش کالپوش و پاسگاه انتظامی کلات شرقی، تهیه طرح سیستم نظارتی و حمل و نقل هوشمند و استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بسیج برای اجرای طرح‌های امنیتی و انتظامی، ازجمله اقدامات دفتر امنیتی و انتظامی استانداری در خصوص توسعه شهرستان میامی است.

وی با بیان اینکه توسعه در کشور ما قدرت‌محور، مرکزمحور، کالبدمحور و دولت‌محور است و فرآیند توسعه فرسایشی شده است، ادامه داد: باید در توسعه به سمت انسان‌محوری و بر اساس نظر نخبگان گام برداریم.

تهیه برنامه توسعه برای ۱۶ روستای میامی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان بیان کرد: این دفتر در دو حوزه روستایی و شهری میامی ورود کرده و تسهیلگران اجتماعی در ۱۶ روستای میامی به مدت چهار ماه برای شناسایی ظرفیت‌ها و آسیب‌های روستاها استقرار یافتند.

بینایی با بیان اینکه برنامه توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای این ۱۶ روستا با همکاری مردم تهیه شد، اضافه کرد: برندسازی اقتصادی روستاهای هدف با رویکرد رونق مشاغل خانگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط دفتر امور اجتماعی و فرهنگی پیگیری شد.

وی گفت: تهیه و تدوین تقویم جشنواره‌های روستایی به‌منظور جذب گردشگر، تبادل فرهنگی و رونق اقتصادی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، دیگر اقدام دفتر امور اجتماعی و فرهنگی برای توسعه شهرستان میامی بوده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان عنوان کرد: در حوزه شهری نیز شناسایی محلات کم‌برخوردار شهر میامی، تشکیل انجمن همیاران توسعه محله و انعقاد همکاری با تشکل‌ها، نهادهای مردمی و شهرداری جهت پیشبرد اهداف، ازجمله اقدامات دفتر امور اجتماعی و فرهنگی برای توسعه شهرستان میامی است.

بینایی تصریح کرد: طی انعقاد قرارداد با انجمن همیاران توسعه محله عمارت شهر میامی، تهیه و تحویل ۲۵ دستگاه تنور گازی خانگی، راه‌اندازی یک کارخانه بزرگ خیاطی و نانوایی در محله عمارت در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: طی انعقاد قرارداد با مؤسسه آرامش روان میامی، اقداماتی از قبیل کنترل و کاهش اعتیاد، طلاق و ارائه آموزش‌ها به‌منظور پیشگیری از رفتارهای پرخطر و ... انجام شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان بیان کرد: طی انعقاد قرارداد مؤسسه آوای خوشه‌های طلایی، شناسایی ۵۰ کودک آسیب‌دیده اجتماعی، تعیین سطح و سهم دستگاهی به‌منظور کاهش آسیب و توانمندسازی کودکان و برگزاری یک نمایشگاه و پنج کارگاه آموزشی به‌منظور توانمندسازی افراد کم‌برخوردار در دستور کار قرار گرفت.

بینایی گفت: انعقاد قرارداد با هیأت فوتبال شهرستان میامی، شناسایی ۵۰ استعداد برتر ورزشی، برگزاری ۱۰ مسابقه ورزشی بومی و محلی با هدف افزایش نشاط اجتماعی و تهیه و تأمین لباس، کفش و تجهیزات ورزشی برای جوانان و نوجوانان ورزشکار محله عمارت شهر میامی انجام شد.

وی ادامه داد: ایجاد بوستان محله عمارت و تأمین اعتبار جهت خرید وسایل بازی برای این محل نیز طی انعقاد قراردادی با شهرداری میامی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان افزود: اعتقاد راسخ مسؤولان شهرستان میامی به امر توسعه، امری واضح و بدیهی است و باید در این راستا گام بردارند و در خصوص تخصیص اعتبارات برای انجام امور، مطالبه‌گری داشته باشند.

بینایی خاطرنشان کرد: پیشنهاد داریم تا سند توسعه فرهنگی و اجتماعی ۱۶ روستای شهرستان میامی با تأمین اعتبار انجام شود.

پیگیری برای تخصیص آب ویژه صنعت در میامی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز در این زمینه می‌گوید: روند اقدامات در حال انجام در خصوص تحقق سند توسعه شهرستان میامی باید سرعت گیرد.

علیرضا شریفی‌‌نژاد گفت: دستگاه‌های اجرایی در خصوص تحقق سند توسعه میامی به‌صورت جدی پای کار باشند و با برگزاری جلسات به‌صورت ماهانه، نتایج عملکرد به دبیرخانه ستاد ارسال شود.

وی افزود: با توجه به پایان دولت، نیاز است تا اقدامات انجام‌شده تاکنون، دسته‌بندی، بررسی و واکاوی شده و نسبت به تقویت ضعف‌ها اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان بیان کرد: ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در خصوص تحقق سند توسعه شهرستان میامی انجام و برخورد جدی با دستگاه‌های اجرایی که کوتاهی کردند، انجام می‌شود.

شریفی‌‌نژاد تأکید کرد: تخصیص اعتبارات شهرستان میامی در سال جاری نیز باید در دستور کار قرار داشته و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید در این خصوص اهتمام ویژه داشته باشد تا حداقل ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش اعتبارات را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ماحصل و نتایج تحقیقات و مطالعات و اسناد تهیه شده باید جمع‌بندی و برای اجرا به مشاوران و پیمانکاران ارائه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان از پیگیری برای تخصیص آب ویژه صنعت و راه‌اندازی مرکز معاینه فنی در شهرستان میامی خبر داد.

شریفی‌‌نژاد ضمن انتقاد از عملکرد میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص تحقق سند توسعه شهرستان میامی، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان ضمن ایجاد ارتباط مستمر با فرماندار شهرستان، اقدامات ویژه در این خصوص و بهره‌برداری از ظرفیت‌های مستعد گردشگری در میامی را در دستور کار قرار دهد.

امیدواریم با تحقق وعده مسؤولان هرچه زودتر شاهد رفع محرومیت از چهره شهرستان میامی باشیم و ظرفیت‌های فراوان این شهرستان سریع‌تر شکوفا شود و مردم این منطقه به حق خود برسند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول