اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«قدس» مسئله همیشگی جهان اسلام؛ «اتحاد» پیش‌نیاز دفع اشغالگر

به مناسبت روز جهانی قدس با حضور کارشناسان و شخصیت‌های برجسته منطقه، میز گردی در بیشکک برگزار شد.

«قدس» مسئله همیشگی جهان اسلام؛ «اتحاد» پیش‌نیاز دفع اشغالگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، به مناسبت روز جهانی قدس با حضور کارشناسان و شخصیت های برجسته میزگردی در بیشکک برگزار کرد.

هدف از این میزگرد، حمایت از حق مردم فلسطین و دفاع از قدس و جلب توجه جامعه جهانی به موضوع اشغال فلسطین است.

در این میز گرد «جواد رستمیان» مشاور سیاسی سفیر ایران در بیشکک، «پرویز قاسمی» رئیس نمایندگی فرهنگی ایران در قرقیزستان، «تورسونبای باقر اولو» نماینده سابق پارلمان جمهوری قرقیزستان، «قادر حاجی ملک اف» عالم دینی و معاون مفتی سابق کشور، «اوران حسین اف» کارشناس  سیاسی ، کارمند رسمی مأموریت OSCE در دونباس اوکراین، متخصص در زمینه روابط بین الملل حضور داشتند.

سخنرانان این میزگرد اعلام کردند با وجود لابی‌های فعال غرب و حمایت ایالات متحده، بیت المقدس هیچگاه پایتخت اسرائیل نیست و هرگز نخواهد بود.

رستمیان در این میزگرد اظهار داشت: مسئله فلسطین و قدس شریف یکی از موضوعات اصلی و اولویت برای همه کشورهای مسلمان و مردمان جهان اسلام است. این یک مسئله بسیار حساس است تا حدی که به "مسئله عزت" مسلمانان مرتبط است.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری پارلمان‌ها و سازمان‌های غیر دولتی، سازمان‌های منطقه‌ای با هدف کمک به مردم فلسطین  برای همکاری با یکدیگر باید متحد شوند. بیت المقدس و قدس از زیارتگاه‌های اصلی و قبله اول مسلمانان است. این مکان‌های مقدس در جهان اسلام بسیار مقدس است. همانطور که همه ما می‌دانیم ، در تصمیمات سازمان همکاری اسلامی توجه ویژه ای به مسائل فلسطین می‌شود.

رستمیان ادامه داد: در همین راستا اقدامات و تلاش‌های رژیم صهیونیستی با هدف تغییر وضعیت حقوقی و تاریخی بیت المقدس و اماکن مقدس برای کشورهای اسلامی و مسیحی در حال انجام است. همچنین ، آنها در تلاشند تا هویت مردم این منطقه و خودآگاهی آنها را تغییر دهند. اقدامات ایالات متحده علیه بیت المقدس منجر به افزایش تقابل و خشونت در اراضی اشغالی فلسطین شده است. این امر بر احساسات بسیاری از معتقدان در کشورهای مسلمان جهان اسلام تأثیر گذاشت و همه این موارد منطقه را به سمت بی ثبات سازی سوق می‌دهد.

مشاور سیاسی سفیر ایران در قرقیزستان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی یک رژیم «آپارتاید» است و مردم خود را به یهودی و غیر یهودی تقسیم می‌کند. همچنین حقوق مختلفی را برای آنها تعیین می‌کند. همه این وقایع اخیر نشان می‌دهد که برخی کشورهای عربی مخالف آزادی فلسطین و ایجاد دولت مستقل فلسطین هستند. آنها شروع به ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی کردند.

وی افزود: آنها برای جلب رضایت ایالات متحده و همچنین برای پیگیری سیاست خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران  این راه را برای خود انتخاب کردند.  ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حمایت خود را از مردم فلسطین و قدس مقدس ثابت کرده است. متأسفانه برخی کشورهای عربی فریب خورده اکنون آنها در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند. آنها به جای اتحاد با ایران و مبارزه با رژیم صهیونیستی، با مقامات جنایتکار متحد می‌شوند.

رستمیان ادامه داد: پروژه«معامله قرن»دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا برای از بین بردن آرمان‌های مردم فلسطین در مبارزه‌ای نابرابر ایجاد شده است. قطعا حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی نتیجه خوبی نخواهد داشت. مبارزه و مقاوات تنها ابزار موفقیت مردم فلسطین در برابر یک رژیم تهاجمی و جنایتکار است.

مشاور سیاسی سفیر ایران در قرقیزستان افزود: رفتار آمریکا با مردم فلسطین و رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تغییر مسیر سفارت این کشور در چند سال گذشته به این شهر، چیزی جز تلاش برای نابودی فلسطین نیست. جمهوری اسلامی ایران معتقد است برای دستیابی به صلح در خاورمیانه ، حل مسئله فلسطین و حل بحران در برابر سیاست تجاوزکارانه اسرائیل امر ضروری است. همه این اهداف تنها از طریق بازگشت همه پناهندگان به سرزمین مادری خود،  ایجاد یک دولت مستقل فلسطین در بیت المقدس انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد که همچنین لازم است همه پرسی در میان مردم این کشور برگزار شود. ایران بسیار امیدوار است که سریعتر فلسطین آزاد شود.

باقر اولو نیز در سخنان خود تاکید کرد قرقیزستان تنها کشور در آسیای مرکزی است که از فلسطین دفاع می‌کند.

وی افزود: در قرقیزستان بخش قابل توجهی از جامعه وجود دارد که از مردم فلسطین در مبارزه با اشغال صهیونیست‌ها حمایت می‌کند.

این سیاستمدار قرقیزی به اهمیت ایده ایجاد روز قدس در دفاع از مردم فلسطین اشاره کرد.

باقر اولو خاطر نشان کرد:  خوشحالم که در قرقیزستان هر ساله در هفته آخر ماه مبارک رمضان ما همچنان در مجامع مختلف جمع می‌شویم تا این مشکل مهم را مطرح و بحث کنیم.

به گفته وی، سازمان‌های آمریکایی و صهیونیستی انتظار دارند که با وجود پاندمی کرونا این روز مهم برای مسلمانان به فراموشی سپرده شود. با این حال حتی در ایالات متحده بسیاری از طرفداران و مدافعان فلسطین هستند که برای دفاع از قدس اقداماتی انجام می‌دهند.

 این نماینده سابق پارلمان گفت: در سال 2015 ، من شخصاً در مرکز واشنگتن پس از اقامه نماز جمعه برای راهپیمای روز قدس شرکت کردم. با هر بهانه‌ای نمی‌توان جلوی این راهپیمایی‌ها را گرفت، نه یک بیماری همه گیر و نه ایجاد ترس نمی شود در برابر این ابتکارات مانعی ایجاد کرد.

 وی ادامه داد: چرا حامیان ایجاد «اسرائیل» (آمریکا و انگلیس)  تصمیم گرفتند این کار را در سرزمین‌های مردم فلسطین انجام دهند؟ اگر غرب این همه خواهان ایجاد اسرائیل بود پس چرا آنها این کار را در خاک ایالات متحده یاانگلیس انجام ندادند و بخشی از زمین خود را اختصاص ندادند؟ البته آنها برای این سوالها پاسخی ندارند و اکنون همه ما می‌فهمیم که خواسته‌های فلسطینی‌ها منصفانه است. آنها حق داشتن کشور مستقل خود را داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده ، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرده و به رسمیت شناخته و این تصمیم را به دیگران تحمیل کرد. همه این اقدامات اوضاع بین المللی را بدتر کرده است.

باقر اولو معتقد است که همه مسلمانان باید به حمایت از مقاومت مردم فلسطین در مبارزه با اشغال سرزمین‌های آن توسط رژیم صهیونیستی ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه وحدت بین کشورهای مسلمان در این مورد وجود ندارد. برخی از کشورهای عربی فقط در قالب کلمات از استقلال فلسطین دفاع می‌کنند. برخی از آنها آشکارا به برادران خود خیانت کردند و قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناختند.  مشخصا که رهبران این کشورها روز قیامت و پاسخ را فراموش کرده‌اند ، جایی که خداوند متعال اعمال را از مردم خواهد بررسی کرد.

به گفته وی ، قرقیزستان امروز تنها کشور آسیای مرکزی است که بخش قابل توجهی از جامعه آن همبستگی خود با مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغال صهیونیست ها اظهار می‌کنند.

نماینده سابق پارلمان در پایان گفت: قبلا موسسه‌ای برای حفاظت و مطالعه فلسطین در کشور ما تاسیس شده بود. ما معتقدیم که ما به اقدام همه مسلمانان نیاز داریم تا به صورت یک امت اسلامی واحد متحد شوند. این هدف در ایجاد روز قدس نمایان می‌شود.

همچنین برگزاری میزگرد با موضوع "قدس" توسط رسانه‌ها مثل شما در این راستا بسیار موثر است. ما همه مسلمان‌ها اعم از شیعه و سنی باید متحد شویم نه مقابله کنیم. باید به اشتراکات، به قبله واحد مان توجه داشته باشیم نه به افتراقات. جهان اسلام نیازمند اتحاد امت مسلمان است و یکی از موارد اتحاد ما همین روز جهانی قدس  است.

رئیس نمایندگی فرهنگی ایران در قرقیزستان نیز گفت: «روز قدس» ریاکاری کشورهای عربی در مبارزه با اشغال فلسطین را نشان می‌دهد.

قاسمی افزود: روز قدس موضع واقعی برخی کشورهای عربی را نشان می‌دهد.

وی در مورد روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) ، مشکل فلسطین را به یک استراتژی چند وجهی تبدیل کرده است. بر اساس آن ، چندین نکته را می توان ذکر کرد:

روز جهانی قدس نمادی از وحدت در بین کشورهای مسلمان در برابر حمایت از مسأله فلسطین است؛ وحدتی که محور اصلی آن دفع غده سرطانی رژیم صهیونیستی و حل مسأله فلسطین است.

روز جهانی قدس یادآور مقاومت در کشورهای مسلمان است. وجود این روز و اهمیت آن منجر به این شد که هسته‌های عظیمی از مقاومت در منطقه و بالاخص در خود فلسطین ولبنانبرای مقابله با رژیم صهیونیستی ایجاد گردد. رژیم غاصبی که براساس طرح واهی از نیل تا فرات مترصد دست اندازی به سایر کشورهای اسلامی بود.

 این روز نشان دهنده هویت پنهان برخی کشورهای عربی داعیه دار مسأله فلسطین است. کشورهایی که نه تنها در برابر زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی نکردند، بلکه در بیشتر مواقع از جنایت های این رژیم حمایت کردند. از این منظر روز قدس هم مقابله با رژیم صهیونیستی است، هم مقابله با کشورهای عربی خائن به آرمان قدس.

روز قدس روز دمیدن خون در رگ‌های ملت‌های مسلمان است. این امر در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز به خوبی تبیین شده است. ایشان در این رابطه می فرمایند:« روز قدس،  یک حرکت بسیار عمیق و پرمعنائی است؛ این فقط یک راهپیمائی نیست؛ خونی است که در این روز در رگ‌های امت اسلامی می‌دود؛ علیرغم کسانی که می خواهند مسئله‌ی فلسطین و ملت فلسطین به دست فراموشی سپرده شود، این مسئله را روزبه‌روز زنده‌تر می‌کند؛ و همین جور خواهد بود.

همچنین روز قدس روز حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، روز نشان دادن عظمت ملت‌های مسلمان در برابر مستکبران، روز ترس صهیونیست ها از خروش ملتهای مسلمان، روز خنثی کردن توطئه فراموشی مسأله فلسطین است و این 8 مورد تنها گوشه‌ای از فلسفه روز جهانی قدس است و موارد بیشتری را نیز می‌توان بیان کرد.

به گفته قاسمی ، علیرغم شیوع ویروس کرونا، رویدادهای آنلاین گسترده ای در حمایت از مردم فلسطین در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود. بنابراین ، گذراندن این روز در چنین شرایطی نشان می‌دهد که آرمان فلسطین هرگز فراموش نخواهد شد. 

وی افزود: روز جهانی قدس امسال مهمتر از سال‌های گذشته است ، زیرا همزمان با پروژه «معامله قرن» آمریکایی شده است. در این روز ، مردم و کشورهای مسلمان مخالفت خود را با اجرای این پروژه یهودی-عربی غربی نشان می‌دهند. این روز نشان داده است که مسئله فلسطین برای مردم مسلمان در اولویت است. حضور آنها در راهپیمایی ها نشان داد که امت اسلامی انگیزه‌های ضد صهیونیستی قوی دارد و خواهان آزادی فلسطین است. 

قاسمی گفت: تلاش برای جایگزینی مشکلات این کشور با موضوعات ملی و قومی و همچنین ایدئولوژی افراطی تکفیری انجام می‌شود.

رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان خاطر نشان کرد: هر ساله ایرانیان در خیابان‌ها برای راهپیمایی  می‌آیند و با تأکید بر آرزوی آزادی قدس ، همبستگی خود را با مردم فلسطین نشان می‌دهند. امسال روز قدس به دلیل همه گیری متفاوت از سال‌های گذشته است ،اما علیرغم اینکه این روز در قالب مجازی برگزار شد ، مردم همیشه از فلسطینیان حمایت می‌‌کنند.

در همین راستا ، نمایندگی فرهنگی ایران در قرقیزستان، مانند دیگر نمایندگی‌های ایران در سایر کشورها ، متن و فیلم متنوعی را با موضوع روز جهانی قدس و فلسطین تهیه کرد و آنها را به روسی ترجمه کرد. 

در این میز گرد ملک اف عالم دینی و معاون مفتی سابق که به بیماری کرونا مبتلا شده، به صورت آنلاین گزارش خود را در رابطه با روز جهانی قدس ارائه کردند.

ملک اف گفت: امروزه متاسفانه امت اسلام در غفلت به سر می برند و خبر ندارند از آن چه که در عالم واقع چه می‌گذرد.

وی خاطر نشان کرد: همینطور مسلمانان از قضیه یهودی سازی قدس، از ایجاد خاورمیانه جدید  توسط صهیونیست‌ها بی خبر هستند. امت مسلمانان شناختی درست از مسله قدس، از مسجد الاقصی که مکان مقدس اسلام است، ندارند و به خاطر عدم شناخت در رابطه با دفاع از قدس کاری انجام نمی‌دهند. از این رو باید بر روی شناخت جوانان کار کنیم، درباره قدس تعریف کنیم، حتی در اینترنت مسابقه‌های در باره مسجد الاقصی برگزار کنیم.

در ادامه برگزاری میزگرد کار شناس سیاسی، متخصص در زمینه روابط بین الملل به این حقیقت اشاره داشت که مسئله مردم فلسطین از اهمیت ژئوپلیتیک فوق العاده ای برخوردار است.

حسین اف خاطر نشان کرد:علی رغم این واقعیت که مدت‌ها پیش اتفاق افتاده است اما مسئله این است که بسیاری از مردم تاریخ را به فراموشی می‌سپارند. تاریخ "مادر همه تعالیم" است. جوانان امروز از درگیری در فلسطین ، از تاریخ و فاجعه مردم فلسطین چیزی نمی‌دانند. ادعاهای حقوقی فلسطین در حقوق بین الملل تأیید شده و قطعنامه ویژه سازمان ملل در این باره وجود دارد. اما با این حال هیچ مکانیسمی برای حمایت از حقوق بین الملل وجود ندارد. امروز ایجاد جهانی جدید بدون از بین بردن مانع‌های قدیمی غیرممکن است. کمپین های اطلاعاتی از این قبیل برای نسل‌های آینده بسیار مهم هستند تا جوانان تاریخ ، فرهنگ و همچنین رویداد های مهم تاریخی و نقاط عطف تاریخ را فراموش نکنند.

روز جهانی قدس در سال 1979 به ابتکار امام خمینی (ره) با هدف همبستگی با مردم فلسطین و حمایت از مبارزه برای حقوق آنها تعیین شد.




 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول