اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

پیشنهادهایی برای گذر از کم‌آبی تابستان/منابع آبی چهارمحال و بختیاری کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با کاهش 30 درصدی بارش‌ها در استان منابع آبی به شدت کاهش یافته است، گفت: مشترکین مصرف آب خود را مدیریت کنند تا تابستانی بدون دغدغه را در کنار هم سپری کنیم.

پیشنهادهایی برای گذر از کم‌آبی تابستان/منابع آبی چهارمحال و بختیاری کاهش یافته است

احمدرضا محمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: کاهش 30 درصدی نزولات آسمانی در استان، امسال را به یکی از خشک‌ترین سال‌ها در پنجاه سال اخیر تبدیل کرده که عبور از این وضعیت جز با همراهی مردم و همکاری مسئولان میسر نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری افزود: افزایش یک الی دو درجه‌ای دمای هوا در استان هم نسبت به میانگین بلند مدت در ماه‌های پیش رو به خودی خود مصرف آب را افزایش می‌دهد که لزوم اشاعه فرهنگ مدیریت مصرف آب در خانه‌ها را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به مشقت‌های فراوان تولید، گندزدایی و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی ادامه داد: امسال اگر مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب را سر لوحه کارها قرار دهیم، کم آب نمی‌شویم.

محمدی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری امسال دومین استان کم‌بارش کشور است، اظهار کرد: بیش از 90 درصد چهارمحال و بختیاری را خشکسالی در بر گرفته و با کاهش 30 درصدی بارش‌ها در این استان منابع آبی هم به شدت کاهش یافته است لذا شرکت آب و فاضلاب علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های متعدد برای عبور از امسال نیاز مبرم به همراهی همه جانبه مردم در مدیریت مصرف دارد.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان سرانه مصرف آب برای هر نفر را 150 لیتر در شبانه‌روز اعلام کرد و ریز مصرف آن را طبق استانداردهای اعلام شده اینگونه تشریح کرد: استحمام 50 لیتر، دستشویی 30 لیتر، لباسشویی 20 لیتر، پخت و پز 15 لیتر، ظرفشویی 15 لیتر، نظافت و آبیاری 10 لیتر ،کولر 5 لیتر، آشامیدن 5 لیتر، که نیاز است مشترکین مصرف آب خود را در این اندازه مدیریت کنند تا تابستانی بدون دغدغه را در کنار هم سپری کنیم.

محمدی در تشریح مهمترین و ساده‌ترین راه‌های مدیریت مصرف آب و صرفه‌جویی در مصرف این ماده حیات‌بخش گفت: بازدیدهای دوره‌ای و سرویس‌های فصلی کولرهای آبی و نصب سایبان با توجه به افزایش دو درجه‌ای دمای هوا، کاهش تا 50 درصدی مصرف آب با نصب سردوش و سرشیرهای کاهنده مصرف یا هوادهنده آب‌، استفاده حداکثری از ظرفیت ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی‌، نشت‌یابی تاسیسات آب و تعمیر یا تعویض شیرهای آب خراب، جارو نمودن حیاط و پیاده‌روها بجای شستن با آب که از هدر رفتن حدود 300 لیتر آب در هر بار شستشو جلوگیری می‌کند.

وی افزود: در روش شستشوی خودرو با سطل آب بجای شیلنگ از هدر رفت 350 لیتری آب در هر بار شستشو و کاهش 10 دقیقه‌ای زمان دوش‌گیری هم از هدر رفت یک هزار و 500 لیتر آب در هر ماه جلوگیری خواهد نمود.

مدیرعامل شرکت آبفای استان در پایان تصریح کرد: این توصیه‌ها در راستای مدیریت مصرف بهینه و رعایت الگوی مصرف آب است و تاکید می‌شود صرفه‌جویی، کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن است.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول