اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

رفع تصرف ۲۲۰۰ متر از اراضی بستر رودخانه‌های همدان/ توقف ساخت و ساز در اراضی ملی تفریجان

معاون دادستان عمومی و انقلاب همدان از رفع تصرف ۲ هزار و ۲۰۰ متر از اراضی بستر رودخانه‌های همدان خبر داد.

رفع تصرف ۲۲۰۰ متر از اراضی بستر رودخانه‌های همدان/ توقف ساخت و ساز در اراضی ملی تفریجان

سید هادی مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه سال گذشته اظهار کرد: صیانت از حقوق عامه و حفظ بیت المال یکی از وظیفه ذاتی قوه قضائیه است و در نگاه مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه از اهمیت و تأکید بسیاری برخوردار است.

وی بیان کرد: نقض حقوقی چون بهداشت و سلامت عمومی، محیط زیست و اراضی زارعی، میراث فرهنگی، انفال و اموال عمومی نقض حقوق تمام افراد جامعه به حساب می‌آید و دادستانی مرکز همدان نیز بنابر ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی تشکیل کارگروه نظارت و پیگیری بر حقوق عامه استان از سوی دادستانی کل کشور، با شدت و جدیت در حال پیگیری اوامر صادره است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب همدان گفت: سال گذشته حوزه حفظ و نگهداری اراضی ملی، منابع طبیعی و جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در استان از موضوعاتی مورد پیگیری بود و پرونده‌های زیادی در راستای تأکید بر اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زارعی و باغ‌ها تشکیل شد.

وی افزود: ۶ جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال و ۳ جلسه در خصوص جلوگیری از ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در دادگستری استان با هدف همکاری و تعامل نهادها، سازمان‌ها، متولیان به خصوص استانداری، اداره راه و شهرسازی داشتیم.

مصطفوی بیان کرد: پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر ساخت و ساز یا تصرف غیر مجاز در مناطقی مانند تفریجان و جاده چشین موسوم به باغ گیلاس بازید‌های میدانی از این مناطق صورت گرفت.

اعاده ۱۵۵.۸ از هکتار اراضی

وی با اشاره به اینکه در نتیجه این بازدیدها در منطقه تفریجان دستور توقف ساخت و ساز ۵۰‌ هکتار از اراضی ملی مورد تصرف صادر و پرونده‌ای در کمیسیون ماده ۵۴ تشکیل شد که در حال رسیدگی است افزود:  در خصوص باغ گیلاس مطابق گزارش‌ها احتمالا نزدیک به ۴۸ هکتار، جزء اراضی ملی است که پلیس امنیت اقتصادی به این مسئله ورود پیدا کرده و در صورت صحت گزارش باید از تصرف اشخاص ‌خارج شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب همدان با بیان اینکه بیشترین تغییر کاربری اراضی و باغ‌ها در داخل محدوده شهر در قاسم‌آباد و علی‌آباد صورت می‌گیرد اضافه کرد: در خارج از محدوده شهری اراضی که کاربری باغی و کشاورزی دارند مثل یِکانه، کُنجینه، پل شکسته، ایوَک، حاجی‌آباد، مراد بلاغی و مناطق سرسبز مانند دره مراد بیگ و حیدره بیشترین تغییر کاربری را از قبل داشتند که در این خصوص پرونده‌ای نسبت به قصور ادارات، تشکیل و در حال بررسی است.

وی بیان کرد: بخشی از تصرفات دولتی مربوط به اراضی ساحلی و بستر رودخانه‌ها است که مطابق قانون دستور توقف و تخریب ساخت‌و‌سازهای در حریم رودخانه‌ها نیز صادر شده است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: در مجموع در استان همدان ۱۵۵.۸ هکتار اراضی اعاده، ۱۸ مورد قلع بنا، ۲ هزار و ۲۰۰ متر رفع تصرف از بستر رودخانه‌ها صورت گرفته که در این حوزه ۲۸ محکمه تشکیل و ۱۱۳ حکم صادر  شده است.

وی انسداد چاه‌های غیرمجاز، مسائل زیست محیطی و بهداشت عمومی و پیشگیری از آلودگی رودخانه‌ها را از دیگر عناوین حفظ حقوق عامه دانست و  افزود: گسترش بوی نامطبوع در ابتدا جاده بیجار به علت دفن و تخلیه پسماندهای شهری نیز موجب آلودگی هوا و مشکلاتی برای شهروندان شده بود که پس از صدور دستورات لازم این مشکل رفع شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب همدان  اظهار کرد: در جاده تهران مشکلاتی در خصوص محل‌های تصفیه و خروجی پسماندها کارخانه‌های مانند خوش‌نوش و پگاه بود که در راستای رفع آن اداره آب و فاضلاب نیز متولی شد تا این منطقه را کانال‌کشی و فاضلاب آن را به سمتی هدایت کند که هم تصفیه صورت گیرد و هم از آلودگی رودخانه جورقان جلوگیری شود.

پیگیری رفع آلایندگی نیروگاه شهید مفتح

وی ادامه داد: در خصوص آلایندگی نیروگاه شهید مفتح نیز بعد از بازدید میدانی از آن تعیین شد تا اقداماتی نظیر احداث و نصب سازه‌ و فیلتر در دودکش نیروگاه صورت گیرد.

مصطفوی با اشاره به دستور رفع آلایندگی برخی از کارخانه‌ها مانند کارخانه چرم شهباز و شرکت‌های صنعتی شهرستان بهار که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را برطرف کنند بیان کرد: در حوزه سلامت نیز آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مطب‌های خصوصی به دلیل وجود پسماندهای خاص پزشکی ملزم شدند، پسماندها را ابتدا به عادی تبدیل و پس از دپو و طبق موازین مربوطه امحاء کنند که به خاطر اهمیت این موضوع نسبت به برخی مطب‌ها خاطی اعلام جرم شده است.

وی با بیان اینکه در حفظ میراث فرهنگی و آثار باستانی استان نیز از میراث‌های‌ فرهنگی در حال تخریب استان بازدید میدانی انجام و دستورات لازم صادر شده است گفت: در این بازدیدها مشخص شد برج مراقبت تاریخی همدان در نزدیکی فرودگاه، تبدیل به استراحتگاه کارگران شده که بعد از پیگیری‌، اداره میراث فرهنگی در راستای حفظ و ترمیم آن اقدام کرد و علیه مسئول متولی نیز به دلیل تخریب آثار باستانی اعلام جرم صورت گرفت.

معاون دادستان عمومی و انقلاب همدان با بیان اینکه در خصوص نانوائی‌های سنتی‌پز، دلال‌های و قاچاقچیان آرد بررسی و پیگیری‌های زیادی صورت گرفته است افزود: تعداد زیادی از این نانوایی‌ها پلمب  شدند و همچنین اداره نظارت بر اماکن فرماندهی انتظامی استان دلالان آرد را شناسایی کرد که اقدامات لازم در این خصوص در حال اجراء است.

وی با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در استان همدان گفت: سال گذشته جلساتی با حضور متولیان‌ مسکن در این خصوص تشکیل و علل افزایش قیمت مسکن در همدان بررسی شد، مدیریت انبوه‌سازان و مشاوران املاک‌ها، پلمب مشاوران املاک بدون مجوز، اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه و کنترل تعرفه‌هایی حوزه خدمات نظام ‌مهندسی از جمله اقدامات بوده است.

مصطفوی به شناسایی اراضی مناسب و ارائه تسهیلات به افراد فاقد مسکن در اجرای طرح ملی مسکن خاطر نشان کرد: بازدید از انبار کالاهای اساسی، تکمیل و افزایش روشنایی پارک‌ها، ساماندهی وضعیت گرمخانه معتادین در میدان باباطاهر از دیگر اقدامات بوده است.

وی برخورد و توقیف آفرودسواران به دلیل تخریب اراضی ملی، ساماندهی بازار خودرو، بازرسی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را از دیگر اقدامات کمیته نظارت و پیگیری حقوق عامه در سال گذشته برشمرد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول