اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دستان قدرتمند یاقوت و همتی برای فقرزدایی/ گام‌های استوار در مسیر کارآفرینی

یاقوت مرادیان، بانویی کارآفرین اهل جنت‌شهر داراب است که با ثبت سه تعاونی، توانسته ۹۰ نفر از بانوان منطقه را تحت پوشش قرار دهد که بخشی از آنها، زنان سرپرست خانوار هستند، قدم‌های او و اراده‌اش، می‌تواند الگویی برای افرادی باشد که در ابتدای این مسیر قرار دارند.

دستان قدرتمند یاقوت و همتی برای فقرزدایی/ گام‌های استوار در مسیر کارآفرینی

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، صدایش انعکاس مهربانی ‌است و در کلامش حس ناب زندگی جریان دارد.

میانسالی را پشت سر می‌گذارد اما شور و نشاط جوانی در وجودش موج می‌زند. با اینکه ۵۴ بهار از عمرش سپری شده، مثل نوجوانان برای آینده برنامه‌ها دارد و با امید و انگیزه، طرح و ایده می‌دهد.

سرچشمه‌ای برای جوشش است که خود را وقف آموزش و پروراندن استعداد دیگر بانوان کرده است. بانوانی که در گره‌های زندگی، مسیری جز اتکاء به خدا و توانمندی شخصی ندارند.

یاقوت مرادیان، بانوی کارآفرین اهل جنت‌شهر از توابع شهرستان داراب است که با ثبت سه تعاونی و صندوق‌های مردم‌یار بسیج سازندگی، توانسته ۹۰ تن از بانوان منطقه را تحت پوشش قرار دهد که بخشی از آنها زنان بدسرپرست یا سرپرست خانوار هستند.

صندوق‌های مردم‌یار را گامی موثر و حمایتی ارزنده می‌داند و قدردان بسیج سازندگی در این حرکت اجتماعی است.

همتی والا و چشم‌اندازی مرتفع دارد که در سه گام اساسی تولید، فقرزدایی و اشتغال‌زایی خلاصه می‌شود.

دوست دارم به اندازه یک تار مو هم که شده سرباز حاج قاسم باشم

این بانوی کارآفرین در گفتگو با خبرنگار فارس در داراب می گوید: سه تعاونی ثبت شده در حیطه تولید لباس، خیاطی و محصولات خوراکی خانگی تاسیس نموده‌ام که ۹۰ نفر تحت پوشش آنها قرار دارند.

مرادیان ادامه می‌دهد: چندین دوره آموزش خیاطی برگزار نموده‌ام که در آن از زنان سرپرست خانوار وجهی دریافت نمی‌شود و این کلاسها با همراهی موسسه قرآنی امام حسین(ع) و صندوق فاطمه الزهرا(س)، طی دوره‌ای دو ماهه در ۱۶ جلسه، برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل وضعیت قرمز کرونایی، وقفه‌ای کوتاه در برپایی کلاسها پیش آمده، اظهار می‌دارد: کلاسها طی سال گذشته نیز برقرار بوده و شرکت‌کنندگان با رعایت فاصله اجتماعی در آن حضور می‌یافتند که بعد از برپایی این دوره، بانوان فعال و توانمند این رشته، می‌توانند در تعاونی مشغول به کار شوند.

این بانوی کارآفرین که در تهیه محصولات بومی خوراکی و تولید گل و گیاه نیز دستی بر آتش دارد و به تهیه رب انار، رب گوجه، آبلیمو، آبغوره، تولید انواع عرقیات گیاهی و... می‌پردازد، به تازگی در دوره کشت زعفران و قارچ شرکت کرده و درصدد ایجاد تعاونی جدید با محوریت کشت این محصول است.

علاوه بر کارآفرینی و امور خیریه، برپایی حلقه‌های بصیرتی و تربیتی در محلات از دیگر فعالیت‌های یاقوت مرادیان است. او هدف غایی خود را اثربخشی در ابعاد اجتماعی ذکر کرده و در نهایت عنوان می‌کند که دوست دارم حتی اگر به اندازه تار مویی، سرباز حاج قاسم باشم.

تخت مهربانی‌ها

مرادیان می‌گوید: جهت تهیه سبد کالا برای نیازمندان و تهیه جهیزیه برای دخترانی که در آستانه ازدواج قرار دارند، سکویی را تحت عنوان تخت مهربانی‌ها قرار داده‌ایم که اهالی منطقه کمک‌های خود را در آنجا قرار می‌دهند. 

وی اضافه می‌کند: از آغاز شیوع کرونا تا کنون تعداد زیادی سبد کالا با کمک اهالی، تهیه و تدارک دیده شده که به نیازمندان اهدا شده است.

شناسایی و کمک به زنان بی‌سرپرست و کودکان محسنین

این کارآفرین دارابی خاطرنشان می‌کند: از طریق فرهنگیان منطقه به شناسایی محرومان و افراد بی‌سرپرست مبادرت کرده چرا که یکی از دغدغه‌های ما، معرفی زنان بدسرپرست، بی‌سرپرست و کودکان محسنین از طریق بسیج و معرفی آنها به حامیان است.

وی که خود نیز از حامیان فعال است، شبکه‌ای گسترده از حمایت برای کمک به محرومان ایجاد کرده، شبکه‌ای که راه و رسم مهربانی را از یاقوت آموخته‌اند و مرام و مسلک او آنها را جذب این مجموعه کرده است.

تعریف یاقوت از کارآفرینی

مرادیان تاکید می‌کند: در کلاسهای آموزشی کارآفرینی که شرکت کردم متوجه شدم که در کنار تولید محصولات باید اشتغال‌زایی را نیز ایجاد کنم و همیشه در کلاسها این موضوع را مطرح می‌کنم که دست فقر دراز نکنید و به ایجاد شغل بپردازید، ولو شده با تهیه محصولات خوراکی خانگی و پخت نان و... کارآفرینی نمایید.

برای او تعریف کارآفرینی در این خلاصه می‌شود که: کارآفرین موفق کسی است که هم خودش کار می‌کند هم آموزش می‌دهد و در خانواده و جامعه می‌تواند اثرگذار باشد.

این بانوی کارآفرین می‌گوید: خدا را شاکرم که این توانایی و استعداد بالقوه را به من هدیه کرد که در زمینه‌های مختلف فعالیت کنم.

وی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ام کارها و سفارشات به نحو مطلوب انجام شود، بیان می‌کند: در تولید و دوخت سفارش‌هایی نظیر لباس فرم مدارس، جشن تکلیف، لباس‌های خاص مجلسی و...  سعی کردم کار را به نحو احسن انجام دهم.

مرادیان با بیان اینکه تاکنون ۱۴۰ میلیون تومان به عنوان تسهیلات در اختیار اعضای تعاونی‌ها قرار گرفته است، خاطرنشان می‌کند: چنان چه اعضا توان پرداخت قسط را نداشته باشند، محصول تعاونی را به ازای آن خریداری می‌کنند.
 

به گزارش فارس، با مروری بر اقدامات کارآفرینان درمی‌یابیم که همیشه امکانات، تجهیزات یا تسهیلات مالی برای راه‌اندازی کسب و کار مورد نیاز نیست بلکه پیش درآمد یک اقدام موفق، اراده، انگیزه و شخصیتی جاذب برای ایجاد همدلی و همراهی است.

همدلی که به اقداماتی موثر ختم می‌شود و در این مسیر، بانوان کارآفرین نشان داده‌اند می‌توان شانه به شانه مردان بلکه در گامی وسیع‌تر، دست به کارهای بزرگ زد و قدمهای پرچالش برداشت.

قدم‌هایی که شاید در ابتدا کند و کم‌سرعت باشد اما با اراده و اتکاء، شیب‌های تند را پشت سر گذاشته و سختی‌ها را هموار می‌کند.

انتهای پیام/ن/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول