اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

داروسازانی که مهندس تجهیزات پزشکی شدند

«همان طور که لیسانسه رادیولوژی نمی‌تواند بیماری را جراحی کند، داروساز هم تجربه و تبحری برای مسؤولیت حوزه تجهیزات پزشکی مراکز درمانی ندارد.» این جمله، حرف مهندسان پزشکی است که با تصمیم وزارت بهداشت برای واگذاری مسؤولیت تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها به داروسازان معترضند و کمپینی با ۳ هزار امضا برای پیگیری مطالبه‌شان در فارس من ثبت کردند.

داروسازانی که مهندس تجهیزات پزشکی شدند

گروه جامعه خبرگزاری فارس: بهمن سال ۹۸ وزارت بهداشت در بخشنامه‌ای مسؤولیت فنی تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را از مهندسان پزشکی سلب کرد و این مسؤولیت را به داروسازان سپرد.این تصمیم حاشیه‌های بسیاری داشت و با اعتراض و انتقاد بسیاری از متخصصان مهندسی پزشکی روبه‌رو شد. در این مدت مسؤولان انجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی کشور مکاتباتی با وزیر بهداشت و مذاکرات حضوری با معاونان ایشان داشتند.

همان زمان معاون وزیر بهداشت گفته بود این بخشنامه به معنای کنار گذاشتن گروه خاصی و دخالت داروسازان در کار متخصصان تجهیزات پزشکی نیست بلکه به معنای مشخص شدن دقیق حیطه فعالیت افراد است.

وزارت بهداشت قول داد به‌زودی پیوستی برای این ابلاغیه تدوین شود تا تقسیم وظایف میان داروسازان و متخصصان مهندسی پزشکی درست انجام شود. اما باگذشت چند ماه از قول وزارت بهداشت مبنی بر تدوین اصلاحیه هنوز اتفاقی نیفتاده است و همچنان داروسازان، سکان‌دار مسؤولیت فنی تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند.

*مکافات یک تصمیم/ وقتی داروسازان، مسؤول تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها شدند

 رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور در اعتراض به تصمیم وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار سلامت فارس گفت:داروسازانی که حتی دو واحد درس تجهیزات پزشکی در طول تحصیلات دانشگاهی خود نگذراندند، چطور می‌توانند عهده‌دار مسؤولیت فنی تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها باشند؟ تجهیزات پزشکی باجان مردم سروکار دارد. حدود ۵۰ هزار تجهیزات پزشکی کاشتنی داریم، شما تصور کنید در بیمارستان صحت و عملکرد یک پیچ ارتوپدی که قرار است در ستون فقرات بیمار کار گذاشته شود و فرد یک‌عمر با آن زندگی کند را داروسازی که هیچ شناختی از تجهیزات پزشکی ندارد باید تأیید کند! داروساز چطور می‌تواند متوجه تقلبی بودن تجهیزات پزشکی باشد؟» 

*کمپین سه هزار امضایی متخصصان مهندسی پزشکی در فارس من/ تصمیمی که ۲۰ هزار متخصص را نادیده گرفت

کار به‌جایی رسید که تعدادی از متخصصان مهندسی پزشکی کمپین ۳۰۰۰ امضایی را با عنوان «الزام به‌کارگیری مهندس پزشکی فنی در مراکز درمانی» در سامانه فارس من خبرگزاری فارس ثبت کرده و در این کمپین خواستار پاسخگویی وزارت بهداشت شدند.

«احمد مسلمی» رئیس هیأت‌ مدیره انجمن صنفی متخصصان مهندسی پزشکی در ادامه صحبت‌هایش با خبرنگار فارس گفت: همان‌طور که لیسانسه‌های رادیولوژی نمی‌توانند اقدام به جراحی بیماران کنند داروسازان هم تجربه و تبحر کافی برای فعالیت در حوزه تجهیزات پزشکی را ندارند و نمی‌توانند به‌عنوان مسؤول فنی تجهیزات پزشکی کار کنند.

مسلمی افزود: وقتی ما رشته دانشگاهی تخصصی با عنوان مهندسی پزشکی با بیش از ۲۰ هزار دانش‌آموخته و ۳ دهه تجربه در حوزه تجهیزات پزشکی داریم چرا باید داروسازان عهده‌دار مسؤولیت فنی تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها باشند؟

*متخصصان مهندسی پزشکی: نمی‌خواهیم شاهد تکرار حوادث تلخ در بیمارستان باشیم

 کارشناسان و متخصصان تجهیزات پزشکی معتقدند برخی برای تحقق منافع اقتصادی با حذف مهندسان پزشکی، داروسازان را بر سر مسند نشاندند و این مسأله عواقب بسیاری به دنبال دارد چرا که تجهیزات پزشکی با سلامت و جان مردم سروکار دارد و قطعاً مهندسان پزشکی توانایی مدیریت ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان دستگاه‌های سرمایه‌ای تجهیزات پزشکی مراکز درمانی کشور را دارند.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور، با اشاره به منافعی که در بازار تجهیزات پزشکی وجود دارد، گفت: داروسازان فشار شدیدی به سازمان غذا و دارو وارد می‌کنند که به‌زور رشته داروسازی را در حوزه تجهیزات پزشکی بگنجانند.

مسلمی ادامه داد: داروسازی که هیچ سواد و تخصصی در حوزه فنی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی ندارد، بیمارستان‌ها را با چالش‌هایی رو به رو خواهد کرد. ما نمی‌خواهیم شاهد تکرار حوادثی همچون ایمپلنت‌های تقلبی، انفجار گاز در اتاق بیمار و... باشیم، وزارت بهداشت نه تنها بر اساس استاندارد جهانی، کارشناس تجهیزات پزشکی را در بیمارستان‌ها جذب نمی‌کند، بلکه حق مسئولیت فنی را هم از مهندسان پزشکی سلب کرده است.

*دود بخشنامه وزارت بهداشت در چشم شرکت‌های دانش‌بنیان

باگذشت بیش از یک سال از تصمیم وزارت بهداشت،  رئیس انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور معتقد است دود این بخشنامه در چشم شرکت‌های دانش‌بنیان هم می‌رود. مسلمی گفت: دلگرمی تولیدکنندگان به‌خصوص شرکت‌های نوپا، جوانان خلاق و نخبه کشور این است که ایده‌های آن‌ها و تولیداتشان در بیمارستان‌ها زیر نظر مهندسان پزشکی در آزمایش‌های بالینی مورداستفاده قرار گیرد.

 درواقع مهندسان پزشکی در بیمارستان‌ها پشتوانه فنی و تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان تجهیزات پزشکی هستند و وقتی وزارت بهداشت یک داروساز را به‌عنوان مسئول فنی تجهیزات پزشکی منصوب می‌کند قطعاً موج ناامیدی و چالش درروند تولید، دامن گیرشرکت های دانش‌بنیان خواهد شد.

حالا بعد از گذشت بیش از یک سال انتظار می‌رود وزارت بهداشت مسؤولیت فنی تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها را مشخص کند و کار را به کاردان بسپرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول