به گزارش خبرگزاری فارس، انتشار شیوهنامه برگزاری آزمونهای برخط دانشگاههای علوم پزشکی کشور از سوی معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به یکی از مشکلات این روزهای دانشجویان رشتههای پزشکی مبدل شده است، برخی از محتوای این شیوه نامه به زمان اختصاص یافته برای هر سوال اشاره دارد.
دانشجویان رشتههای پزشکی، به تبعیض آموزشی در این باره اشاره میکنند و میگویند: «متأسفانه در شیوهنامه منتشر شده کوچکترین توجهی به ماهیت متفاوت دروس در رشتههای مختلف علوم پزشکی نشده و یک قانون ثابت و کلی برای تمام امتحانات وضع شده است. این در حالی است که به طور مثال در رشته داروسازی بسیاری از واحدهای درسی جنبه محاسباتی دارند و نیک مشخص است سؤالات این دروس نه تنها در ۵۰ ثانیه که گاها در ۲ دقیقه نیز قابل حل نمیباشند! معالاسف در شیوهنامه ابلاغ شده هیچ بند یا تبصرهای برای این مورد ارائه نشده که این امر موجب سردرگمی و افزایش دغدغه دانشجویان داروسازی شده است».
در همین رابطه، عارف کمالی دبیر شورای صنفی علوم پزشکی اراک که ثبت کننده همین پویش است در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارس من، اظهار کرد: چندی پیش اصلاحیه آیین نامه ای درباره امتحانات مجازی را معاونت آموزش وزارت بهداشت منتشرکرد که نکات مثبت و منفی بسیاری داشت.
وی افزود: یکی از مشکلات امروز این آیین نامه، ثابت بودن زمان هر سؤال است، معاونت آموزشی وزارتخانه روی این موضوع تأکید کرده که تنها ۵۰ ثانیه برای پاسخ دادن به این پرسشها وجود نداشته باشد. این در حالی است که در رشتههای علوم پزشکی نیاز است سوالات حلاجی شود.
وی افزود: متأسفانه وزارتخانه با یک اندیشه سادهانگارانه آمده این اقدام را انجام داده است و دست دانشگاهها را بسته است. در ترم گذشته به دانشگاهها این اختیار را داده بودند که با تصویب شورای عالی آموزشی میتوانند این مصوبه را بومی سازی کنند و بسیاری از دانشگاهها این شرایط را تغییر دادند. اما امروز این صورت دستورالعمل صادر شده و نمیتوانند تغییر دهند.
وی افزود: مشکل دیگری که دانشجویان با آن دست و پنجه نرم میکنند ترکیبی بودن سؤالات است. به این معنا که باید در زمان مقرر پاسخ سوالات رو ارائه دهیم، در غیر این صورت سوال بعدی نمایش داده میشود. در این حالت زمان کلی آزمون معنا ندارد.
این سردبیر سوژه فارس من اظهار کرد: به صورت کلی این آییننامه با واقعیات تطبیق ندارد و جای اصلاح دارد، ما میخواهیم مانند ترمهای گذشته اختیارات را به دانشگاهها بدهند تا بتوانند اصلاحاتی را روی آیین نامه داشته باشند.
انتهای پیام/