اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تحکیم همکاری‌های بازرگانی محور دیدار مقامات ازبکستان و ترکیه

وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان در شهر «تاشکند» با وزیر بازرگانی ترکیه دیدار و مسایل مهم در افزایش همکاری های اقتصادی و بازرگانی را بررسی کردند.

تحکیم همکاری‌های بازرگانی محور دیدار مقامات ازبکستان و ترکیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با «رخسار پکجان» وزیر بازرگانی ترکیه در شهر «تاشکند» دیدار و مسایل تحکیم همکاری های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور را بررسی کردند.

در چارچوب این دیدار همچنین گفت‌وگوهای دوجانبه با حضور روسای مجمع صادرکنندگان، اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان، اتحادیه پیمانکاران ترکیه و همچنین وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان برگزار شد.

طرفین گرایشات کنونی در زمینه همکاری های سرمایه گذاری را بررسی و بر پایبندی متقابل برای ارائه کمک مداوم به کارآفرینان ترکیه که طرح های سرمایه گذاری را در ازبکستان اجرا می‌کنند، تاکید کردند.

همچنین در چارچوب این دیدار چگونگی و چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری های متقابل از جمله اقدامات مشترک در افزایش حجم مبادلات بازرگانی با هدف رساندن آن به 5 میلیارد دلار در آینده نزدیک مورد بررسی قرار گرفت.  

همچنین وظایف دست اول در تسریع هماهنگی طرح قرارداد در مورد تسهیل تجارت بین ازبکستان و ترکیه از طریق تشدید همکاری های متقابل صادرکنندگان وزارت و ادارات مربوطه دو کشور و تنظیم تصمیمات قابل قبول از روی مسایل موجود نیز تعیین شد.

طرف ترکیه ای اقدامات در دست انجام توسط ازبکستان برای همگرایی با فضای بین‌المللی اقتصادی را با ارزشمند شمرد و آمادگی خودرا برای ارایه کمک همه جانبه به پروسه عضویت در سازمان تجارت جهانی از جمله از طریق رایزنی ها برای کارشناسان ازبکی فعال در پروسه گفت‌وگوها ابراز داشت.

در پایان این دیدار یادداشت تفاهم همکاری بین مرکز آکردیته وابسته به آژانس «اوزاستاندارد» و آژانس آکردیته ترکیه در زمینه به کار بردن استاندارد «حلال» امضا شده است.

اکنون ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ازبکستان در منطقه محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی این 2 کشور در سال 2020 میلادی در سطح دو میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از 1611 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند.

امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی از جمله تولید فناوری‌های پیشرفته، مدرنیزه کردن زیربناهای انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود. 

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول