اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

مخالفت بادام‌کاران چهارمحال و بختیاری با تشکیل تعاونی/ تک‌روی‌هایی که به سود دلالان تمام می‌شود

معاون امور باغی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سال‌های قبل مقدمات شکل‌گیری اتحادیه بادام فراهم شد اما با مخالفت‌هایی روبرو شد که نماینده بادام‌کاران یکی از مخالفان اصلی تشکیل اتحادیه بود اما با این وجود به‌جد در حال پیگیری تشکیل اتحادیه هستیم و این امر به اداره تعاون روستایی سپرده شده است.

مخالفت بادام‌کاران چهارمحال و بختیاری با تشکیل تعاونی/ تک‌روی‌هایی که به سود دلالان تمام می‌شود

ابراهیم شیرانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در رابطه با تقویت تولید در حوزه کشاورزی گفت: در شهرستان‌های دهگانه استان کلاس‌هایی در راستای افزایش تولید برگزار کرده‌ایم که منجر به تشکیل ۱۳۰ پرونده با ۱۶۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه‌ شده است که بعد از تولید محصول دستگاه‌ها‌ی دیگر برای ادامه مسیر باید وارد کار شوند.

آثار مثبت تشکیل اتحادیه باغداران

معاون امور باغی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه صنایع تبدیلی و تنظیم بازار زنجیره‌ای هستند که باید کنار هم باشند تا منجر به تولید شود، افزود: مشکلات عمده باغداران این است که اتحادیه قوی همانند اتحادیه گلخانه‌ها، قارچ و ... ندارند؛ اگر اتحادیه بادام‌کاران نیز ثبت شود قسمت نهاده، تنظیم بازار و حتی قیمت میوه نیز تحت شعاع قرار می‌گیرد و تامین کود، فروشگاه‌ و همه مراحل از داشت، برداشت و فروش کنترل و مدیریت و حتی از مالیات نیز معاف می‌شود.

شیرانی با بیان اینکه تعاونی‌های کشاورزی بسیاری در استان وجود دارد اما فعال نیستند، ادامه داد: متأسفانه با همه این امکانات در صورت تشکیل تعاونی کشاورزان استان باز هم معتقد به کارگروهی نیستند چون پای منافع فردی در میان نیست و ضرر و سود همه جمعی حساب می‌شود و هر فرد به تنهایی دنبال فروش میوه سر درخت است.

وی اظهار کرد: سال‌های قبل مقدمات شکل‌گیری اتحادیه بادام فراهم شد اما با مخالفت‌هایی روبرو شد که نماینده بادام‌کاران یکی از مخالفان اصلی تشکیل اتحادیه بود اما با این وجود به‌جد در حال پیگیری تشکیل اتحادیه هستیم و این امر به اداره تعاون روستایی سپرده شده است تا اتحادیه‌ای نیز برای گلخانه‌داران و باغداران ایجاد شود.

گردش مالی سالانه بادام در سامان یک میلیون دلار است

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی استان بیان کرد: گردش مالی سالانه بادام در سامان یک میلیون دلار است که اگر تنها ۱۰۰ دلار آن صرف ایجاد یک کارخانه شود مقدار هنگفتی از سود به استان و کشاورزان باز می‌گردد، اما کشاورزان حاضر به این کار نیستند لذا سود نصیب تاجران هندی و دلالان می‌شود.

شیرانی اضافه کرد: میزان تولید کشاورزی مشخص است و با تدابیر صورت گرفته افزایش پیدا می‌کند اما محصولات پس از تولید برای صنایع تبدیلی و یا بسته‌بندی به نجف آباد و اطراف ارسال می‌شوند و پولی به استان برنمی‌گردد.

نبود سرمایه اولیه مانع ایجاد صنایع تبدیلی در استان

وی علت مخالفت برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان را نبود سرمایه اولیه دانست و گفت: کشاورز باید برای احداث صنایع تبدیلی هزینه و یا سرمایه‌گذاری را بیابد اما کسی پیدا نمی‌شود که کل سرمایه‌اش را صرف احداث کارخانه کند.

شیرانی افزود: به طور مثال صادرکننده با باغدار برای فروش گل قرارداد می‌بندند که در صورت کاهش و یا افزایش قیمت گل با قیمت ثابت به فروشنده تحویل داده شود اما باغدار زمانی که قیمت گل در بازار پایین باشد گل را با همان قیمت توافقی به باغدار می‌فروشد اما اگر قیمت افزایش یابد ترجیح می‌دهد خود گل  را به بازار ارائه کند و قرارداد با سرمایه‌گذار رها می‌شود لذا هیچ سرمایه‌گذاری وارد چنین معامله‌ای نمی‌شود.

تسهیلات 80 درصدی ویژه راه‌اندازی صنایع تبدیلی

معاون امور باغی جهاد کشاورزی استان بیان کرد: اگر برای راه‌اندازی یک کارخانه صنایع تبدیلی دو میلیارد پول لازم باشد جهاد کشاورزی ۸۰ درصد آن را به صورت وام در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و کافیست کشاورزی ۲۰۰ میلیون آورده با خود همراه داشته باشد حتی برای تأسیس یک هکتار گلخانه ۶ میلیارد وام پرداخت می‌شود که ظرف دو سال فعالیت غیر از تسهیلات اولیه سود آن نیز باز می‌گردد اما کشاورز این خدمات را نیز قبول نمی‌کند و ترجیح می‌دهد محصول را خام بفروشد که در این صورت خودش ضرر می‌کند.

وی ادامه داد: حال اگر اتحادیه‌ای باشد که هم نهاده‌های تولید و هم محصول تولید شده را به بازار برساند در بازار موفق خواهد شد و سود حاصل نصیب کشاورز می‌شود.

شیرانی در پاسخ به این سوال که چرا جهاد کشاورزی محیطی برای ارائه مستقیم محصولات باغدار به مصرف‌کننده فراهم نمی‌کند تا دلالان حذف شوند؟ اینگونه توضیح داد: چندی پیش بازارچه محصولات کشاورزی در اداره راه‌اندازی شد اما بعد از مدتی کشاورزان پایبند فروش نبودند و کار را رها کردند چراکه کشاورز می‌خواهد راحت محصولاتش را بفروشد و دنبال دردسر و یا ایجاد صنایع تبدیلی نیست و پول نقد را به فکر کردن در مورد سود حاصل از صنایع تبدیلی ترجیح می‌دهد.

وی ادامه داد: نتیجه این طرز تفکر این می‌شود که اکنون بازار اصلی سیب درختی استان دست 2 الی سه نفر است که قبل از اینکه سیب برسد کل محصول را از باغدار می‌خرند و چون کارخانه‌های مختلف برای ایجاد صنایع تبدیلی دارند حتی از سیب بی‌کیفیت نیز بهره می‌گیرند و سود خوبی از صادرات و فروش کسب می‌کنند.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول