اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

مرکز توسعه کسب و کار بادام کشور در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

کارگزار توسعه اشتغال چهارمحال و بختیاری گفت: مرکز توسعه کسب و کار بادام کشور، دارای سه دپارتمان است که موجب توسعه و ایجاد اشتغال قابل توجهی در زمینه بادام خواهد شد.

مرکز توسعه کسب و کار بادام کشور در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

مریم مشرف‌الملک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه طرح تکاپو مصوب شورای عالی اشتغال کشور و یکی از برنامه‌های اصلی و محوری توسعه اشتغال در کشور است، گفت‌: هدف اصلی این طرح توسعه اشتغال پایدار از طریق بهسازی دینامیک اشتغال و توسعه رسته‌های کسب وکاری منتخب و اولویت‌دار است.

کارگزار توسعه اشتغال چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این طرح ذیل نظر معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال اجرا است و تهیه مطالعات دینامیک اشتغال و تعیین رسته‌های دارای اولویت اشتغال استان به شرح (گردشگری، بوم گردی، فرش، شیلات، میوه‌های هسته‌دار و دانه‌دار، گیاهان دارویی، پوشاک، صنایع دستی، زعفران، فناوری اطلاعات، صنایع تبدیلی و تکمیلی) اولین دستاورد تکاپو در استان محسوب می‌شود.

برخی از دست‌آوردهای طرح تکاپو در استان

وی به برخی دیگر از دستاوردهای تکاپو در حوزه کارگزار توسعه اشتغال استان اشاره کرد و ادامه داد: راه‌اندازی دفتر تکاپو در سال 98، عضویت در کمیته فنی تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، عضویت در کارگروه اشتغال، انجام مطالعات توسعه رسته گردشگری، انجام مطالعات تحلیل مهارتی عرضه و تقاضای نیروی کار، شناسایی و تعیین روستاهای کانونی در طرح اشتغال روستایی و انجام مطالعات اشتغال روستاهای هدف، نظارت بر تعداد سه هزار و 99 طرح اشتغال روستایی و عشایری، شناسایی حدود دو هزار و۵۰۰ نفر از شاغلان روستاها و تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر و قرار دادن آن‌ها با هدف جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها و رسمیت بخشیدن به مشاغل غیر رسمی برخی از دستاوردهای تکاپو در استان است.

مشرف‌الملک بیان کرد: با توجه به اینکه اولین رسته دارای اولویت اشتغال استان صنعت گردشگری است، لذا طرح تکاپو در راستای مداخلات توسعه‌ای و نهادسازی اقدام به ایجاد «مرکز توانمندسازی و اتصال به بازار گردشگری» در استان چهارمحال و بختیاری نموده است.

مرکز «توسعه کسب و کار بادام کشور» در استان راه‌اندازی خواهد شد

وی به ایجاد مرکز «توسعه کسب و کار بادام کشور» در قطب بادام کشور یعنی استان چهارمحال و بختیاری با مشارکت طرح تکاپو و جهاد دانشگاهی اشاره کرد، افزود: بادام یکی از محصولات خشکباری مهم است که می‌تواند ارزآوری قابل توجهی در بین صادرات محصولات غیرنفتی داشته باشد لذا در راستای مداخلات توسعه‌ای و نهادسازی، اقدام بعدی با مشارکت طرح تکاپو و جهاددانشگاهی، ایجاد مرکز توسعه کسب و کار بادام کشور در استان است.

مشرف‌الملک با بیان اینکه هفته گذشته تفاهم‌نامه سه جانبه میان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و کارگزار توسعه کسب و کار منعقد شده است، افزود: زمان دقیق افتتاح این مرکز هنوز مشخص نشده اما افتتاح این نهاد با آموزش و توانمندسازی موجب ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش صنعت بادام خواهد شد.

کارگزار توسعه اشتغال استان ادامه داد: با افتتاح این نهاد قطعاً در هر یک از حلقه‌های زنجیره ارزش بادام از تولید تا بازاریابی، فروش، صادرات، صنایع تبدیلی و تکمیلی بادام اشتغال بسیاری رخ خواهد داد و این اتفاق در اقتصاد و پیرو آن در اشتغال استان موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران دارای رتبه پنجمین کشور برتر تولیدکننده بادام و همچنین پنجمین صادر کننده برتر بادام در دنیا است، اظهار کرد: استان رتبه اول تولید بادام کشور را داراست و با تولید سالانه حدود ۲۴ هزار تن بادام، قطب تولید بادام کشور محسوب می‌شود.

فروش بادام استان به صورت فله‌ای به کشورهای دیگر

مشرف‌الملک ادامه داد: اما با وجود اینکه میز صادراتی بادام در سطح کشور به استان چهارمحال وبختیاری واگذار شده و گمرک استان، یک گمرک تخصصی برای صادرات بادام در نظر گرفته شده است ولی متأسفانه این محصول به صورت فله‌ای و در کارتن‌های ۱۰ یا ۲۰ کیلویی به کشورهای دیگر و عمدتا به کشور هند صادر می‌شود.

وی در پایان گفت: مرکز توسعه کسب و کار بادام کشور دارای سه دپارتمان توسعه تولید بادام، توسعه صادرات، بازاریابی، برندسازی و دپارتمان اتصال به بازار است که موجب توسعه و ایجاد اشتغال قابل توجهی در زمینه بادام خواهد شد.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول