اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

نگاهی به کارکرد دستگاه قضا در هرمزگان/ رتبه اول کاهش پرونده‌ها و بازگشت به کار 5 هزار کارگر در یک سال

دادگستری هرمزگان در سال 99 رتبه اول کشور در کاهش پرونده ها و صدور بیشترین ابلاغ الکترونیک قضایی را کسب کرد.

نگاهی به کارکرد دستگاه قضا در هرمزگان/ رتبه اول کاهش پرونده‌ها و بازگشت به کار 5 هزار کارگر در یک سال

 

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، تغییر در دستگاه قضایی هرمزگان هم لحاظ عملکرد عمومی و هم به لحاظ میزان رضایت‌مندی مردم در ابعاد مختلف در دوره جدید مشهود است و دو چهره شاخص دستگاه قضا در هرمزگان یعنی علی صالحی و مجتبی قهرمانی رییس کل دادگستری هرمزگان و دادستان مرکز استان با حضور و ورود به موقع در پرونده‌های مرتبط با منافع مردمی در نقش مدعی العموم  حضوری مجدانه یافته و مشکلات بسیاری در یک سال اخیر از پیش روی مردم استان برداشته شد.

در همین زمینه خبرگزاری فارس در گفت‌وگویی با رییس کل دادگستری هرمزگان به بررسی نقش و کارکرد این دستگاه در استان و نقش بارز آن در پرونده‌های مختلف در راستای رفع مشکلات مردم پرداخته است. کارکردی که به گواه آمار در بسیاری از بخش‌ها در کشور رتبه اول را داشته و نشان از حرکت مثبت و جمعی خانواده قضایی استان دارد.

برگزیده این گفت‌وگو با علی صالحی رییس کل دادگستری هرمزگان که در کارنامه خود دادستان مرکز استان فارس را نیز در کارنامه دارد، در ادامه می‌آید.

** بر اساس آمار و گزارش های اعلامی از سوی معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه که در خصوص عملکرد دادگستری‌های استان های مختلف منتشر شده، دادگستری کل هرمزگان در بسیاری از شاخص‌های تعیین شده از جمله در میانگین بررسی و مانده پرونده‌ها، صدور ابلاغ الکترونیک در پرونده‌های قضایی و میزان کاهش پرونده‌های ورودی رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

بازدید از جزیره ابوموسی و افتتاح ساختمان دادگستری

** دستگاه قضایی استان هرمزگان در ارزیابی شاخص ها توسط سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی و اجرای موفق طرح پایش زندانیان و همچنین اجرای دقیق مدل تعالی فرهنگی و طرح تکریم ارباب رجوع نیز رتبه های برتر کشوری را به خود اختصاص داده است.

** دستگاه قضایی استان هرمزگان در اجرای قانون جامع حدنگار «کاداستر» به عنوان مهمترین اقدام در جهت تثبیت مالکیت‌ها که یکی از چالش‌های مهم استان هرمزگان بشمار می‌رفت و سالانه پرونده‌های زیادی را در تعارض میان مردم با یکدیگر بوجود می‌آورد، نیز حائز رتبه برتر در سطح کشور شده‌ است.

بازدید سرزده از حوزه های قضایی

** دبیرخانه پرونده‌های مهم در دستگاه قضایی استان راه اندازی شده و این گروه از پرونده‌ها از بدو تشکیل تا اجرای کامل حکم تحت نظارت مستمر و هدفمند قرار دارند.

** بیش از ۹۷ درصد از موجودی پرونده‌های معوق استان که بعضا سال‌ها بلاتکلیف باقی مانده بود نیز تاکنون تعیین تکلیف شده است.

ورود به موقع به موضوعات حقوق عامه

** در یک سال اخیر دادگستری هرمزگان در حوزه احقاق حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق مردم در بیش از 1000 مورد مختلف ورود و پیگیری داشته که رفع تصرف صدها هکتار از اراضی ملی، توقف واگذاری و ساخت و ساز در منطقه ژئوپارک قشم«غار نمکدان»، مهار لکه‌های نفتی در خلیج فارس و دریای عمان، پیگیری مطالبات سهامداران در مجتمع تجاری نور بندرعباس، بازدیدهای منظم از اداره کل بنادر و دریانوردی و بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی و همچنین بنادر و گمرکات سراسر استان و مناطق آزاد، مقابله با خام فروشی و توقیف بیش از ۲۷۰ هزار تن سنگ آهن قاچاق و همچنین صدور دستورات لازم برای ترخیص و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در شرایط تورم و فشار اقتصادی از جمله آنها است.

سفر دادستان کل کشور در سال 98

** بازدید از تصفیه خانه بندرعباس و صدور دستور قضایی برای تسریع در هدایت فاضلاب به صنایع غرب شهر بندرعباس، احداث بوستانی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع در یکی از محلات محروم شهر بندرعباس، صدور دستور قضایی در راستای توزیع عادلانه خدمات در محلات کم برخوردار، صدور دستور ویژه جهت تسریع در اجرای طرح اقدام مشترک نوسازی بافت فرسوده، دستور کاهش هزینه حمل خودرو از بندر پهل به جزیره قشم، مقابله با احتکار و گرانفروشی کالا در استان، تأمین اقلام ضروری مردم به ویژه کالاهای بهداشتی و درمانی برای مقابله با کرونا، تعیین ضرب الأجل برای تهیه نرخ نامه فروش آبزیان، کنترل بازار مرغ و اعلام جرم نسبت به مدیران متخلف در توزیع نامناسب کالاهای اساسی از دیگر اقدامات دستگاه قضایی استان به منظور احقاق حقوق عامه بوده است.

بازدید از وضعیت فاضلاب بندرعباس

مبارزه بی امان با فساد اداری و سازمانی

** بروز رسانی اوقات دادرسی از طریق تعیین وقت رسیدگی کمتر از یک ماه در تمامی پرونده‌های قضایی استان از دیگر اقدامات یک سال اخیر بوده است.

** در زمینه مبارزه با فساد اداری و سازمانی نیز در سال 99 چندین پرونده مهم برای تعدادی از شهرداران مناطق و شهرداران شهرهای استان و چندین نفر از مدیران کل دستگاه‌ها و مسؤولان اجرایی نیز تشکیل و برخوردهای قاطعانه‌ای صورت گرفت.

سفر رییس دیوان عالی کشور به هرمزگان

** خوشبختانه با انجام طیف بزرگی از اقدامات، میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه قضایی نیز افزایش یافته است.

بازدید مستمر از بندر شهید رجایی 

**صدور دستور ترخیص محموله های بزرگ روغن و برنج ، لاستیک و اقلام مورد نیاز از بندر شهید رجایی و بنادر و گمرکات استان برای کنترل قیمت ها در سراسر کشور ، اختصاص سهمیه مواد اولیه تولید روغن خوراکی به کارخانه روغن حیات ، جلوگیری از ترخیص صدها کانتینر اقلام ممنوعه و قاچاق، پیگیری پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و گندم کاران و کلنگ زنی پنجمین پالایشگاه روغن پایه کشور در بندرعباس تنها بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در جهت حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال پایدار توسط دستگاه قضایی استان هرمزگان بوده است.

بازدید از بندر شهید رجایی

حفظ اشتغال 5 هزار نفر با دستور قضایی

** در نتیجه بازدید های مستمر مسئولین قضایی از کارخانجات و واحدهای تولیدی و اتخاذ تصمیمات ویژه از سوی ستاد اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری استان هرمزگان، تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی که در شرف تعطیلی بودند مورد حمایت حقوقی و قضایی قرار گرفته و احیا شده‌اند و در جهت ایجاد زمینه اشتغال و بازگشت به کار حدود 5 هزار نفر از کارگران در صنایع مختلف اقدام شده است.

 

بازدید سرزده از گمرک و بندر شهید رجایی

** افتتاح کانون داوران دادگستری استان هرمزگان، اجرای طرح پرونده‌های تمام الکترونیک و ایجاد زیرساخت های لازم برای دادرسی الکترونیک از مهم‌ترین اقدامات دیگر در بخش قضای در استان است.

** در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۸۸۲ جلسه ملاقات مردمی توسط مسئولین قضایی استان هرمزگان برگزار شده است.

بازدید سرزده از حوزه‌های قضایی

** در سال ۱۳۹۹ توسط دادگستری استان هرمزگان برای نخستین بار در کشور، ترتیبی اتخاذ شد که زندانیان بتوانند از طریق ارتباط آنلاین تصویری با خانواده‌هایشان ملاقات داشته باشند و علاوه بر آن در راستای ساماندهی به امور زندانیان نیز شرایطی فراهم شد تا قضات بتوانند به صورت الکترونیک از زندان های استان بازدید کنند.

توسعه زیرساخت‌های عمرانی

** ساختمان دادگستری شهرستان های سیریک و جزیره ابوموسی، عملیات اجرایی احداث ساختمان جدید دادگاه عمومی شهرستان بشاگرد، دادگستری شهرستان کیش و شورای حل اختلاف شهرستان رودان نیز شروع و در حال اجرا است.

امضای تفاهم نامه با صدا و سیما

** مطالعات ژئوتکنیک پروژه احداث دادگستری بخش احمدی انجام شده و قرارداد طراحی پروژه ۱۵ واحدی مسکونی سازمانی در شهرستان بندرعباس نیز منعقد گردیده است.

** با پیگیری های مستمر در دادگستری استان هرمزگان، ساختمان پزشکی قانونی در شهرستان های بندرعباس و سیریک مورد بهره برداری قرار گرفت که نظرات کارشناسی این مراکز  نقش بسزایی در اتقان آرای قضات و تسریع زمان رسیدگی به پرونده‌ها ایفا می‌کند.

ورود سریع و قاطعانه به پرونده‌ تخریب آلونک زن بندرعباسی

** همکاری دادگستری و سپاه امام سجاد «ع» با هدف جلوگیری و کنترل آمار طلاق و تحکیم بنیان خانواده در اقصی نقاط استان هرمزگان نیز از دیگر اقداماتی بوده که در کنار ایجاد گشت‌های مشترک رضویون تحت نظارت دستگاه قضایی و با مشارکت سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و نیروی مقاومت بسیج نیز شاهد ارتقای امنیت و آرامش در سطح استان می‌باشیم.

تهیه و تنظیم از مهدی خسروی و سعید پیشوایی

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول