اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

لزوم روشن شدن ابعاد حادثه روستای ذهبدی بشاگرد/ اقناع مردم در اجرای پروژه‌های ملی ضروری است

مردم محلی از واگذاری زمین‌هایشان به یک پروژه بزرگ تولید برق خورشیدی سخن می‌گویند.

لزوم روشن شدن ابعاد حادثه روستای ذهبدی بشاگرد/ اقناع مردم در اجرای پروژه‌های ملی ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، روستای ذهبدی از توابع بخش مرکزی شهرستان سردشت بشاگرد است که به لحاظ جغرافیایی میان بشاگرد و جاسک واقع شده است و از جمله مناطق محروم هرمزگان بشمار می‌رود.

روز دو شنبه گذشته (13 بهمن ماه) برخی از عوامل اجرایی یک پروژه بزرگ تولید برق خورشیدی در مجاورت روستای ذهبدی بشاگرد حاضر شده و به منظور ایجاد حریم در ساخت این پروژه که مردم محلی می‌گویند این اراضی بخشی از زمین‌های آبا و اجدادی آنان بشمار می‌رود، اقدام به انجام عملیات اجرایی می‌کنند که با اعتراض و واکنش مردم مواجه می‌شوند.

بدنبال این ماجرا و بنا به گفته حجت‌الاسلام حسین غلامی امام جمعه بشاگرد، منابع طبیعی هرمزگان اقدام به واگذاری زمینی به صاحبان پروژه احداث نیروگاه خورشیدی کرده که مردم روستا نسبت به این واگذاری معترضد و آن را متعلق به آبا و اجداد خودشان می‌دانند و سرمایه‌گذار بواسطه مجوزی که گرفته، کار خود را در این اراضی شروع کرده که با اعتراض مردم مواجه می‌شود و نیروی انتظامی با حضور در منطقه شماری از مردم روستا را دستگیر می‌کنند که در بین آنها دو نفر از خواهران نیز قرار داشتند که با پا درمیانی بنده خواهران آزاد شدند و بنده شخصا در این روستا حضور پیدا کردم و تأکید دارم که خواهرانی که در این ماجرا آسیب دیده‌اند باید توسط نیروی انتظامی استان و دادگستری استان پیگیری و حقی از مردم ذهبدی اگر ضایع شده است را به آنها بازگردانند و اگر آسیبی فیزیکی به مردم رسیده نیز بررسی شود، جبران شود.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات عمیق بشاگرد آن است که بیش از 90 درصد از اراضی آن ملی ثبت و قلمداد شده و این مشکلی نیز اکنون رخ داده ناشی از همین مسأله است و بنده این مشکل را از وزیر راه و شهرسازی پیگیری کردم و ایشان قول داد اما به آن عمل تاکنون عمل نشده است تا تکلیف مردم و حدود اراضی آنها مشخص شود.

دهیار روستای ذهبدی نیز در این زمینه می‌گوید: یک شرکت ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در دو سایت 75 هکتاری که یکی از آنها در محدوده روستای ذهبدی قرار دارد، اقدام به تأمین زمین کرده که مردم این روستا که پیش از این در بخشی از این زمین‌ها مشغول کشت گندم و چرای دام‌هایشان هستند و آثار زندگی مردم در این منطقه نیز وجود دارد، در این واگذاری زمین به سرمایه‌گذار نادیده گرفته شده‌اند و لذا مردم روستا به این بی‌توجهی به حریم زمین‌های آبا و اجدادی‌شان معترض هستند و ریشه اتفاقاتی نیز که رخ داده به دلیل همین مسأله است.

نیروی انتظامی: کلیپ درگیری مأموران انتظامی با زنان بشاگرد کذب است

 سعید شفیعی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی هرمزگان در اطلاعیه‌ای گفت: در راستای افتتاح پروژه ملی نیروگاه خورشیدی در بشاگرد، چندین مرحله جلسات سخنرانی توسط مسئولان انتظامی شهرستان با اهالی روستای زهبدی در خصوص عدم ایجاد مزاحمت و ممانعت از هر گونه تنش در پیشبرد پروژه ملی برگزار و همچنین با دهیار و شورای اسلامی روستا جلساتی منعقد لیکن گره گشا نبوده است.

وی با بیان اینکه طی چندین مرحله نیروگاه و پروژه در حال احداث توسط اهالی روستا مورد تخریب واقع شده بود، اذعان داشت: مراتب به مراجع قضائی اعلام و موضوع در شورای تأمین شهرستان مطرح و محرز شد واگذاری زمین جهت یک پروژه ملی و در جهت منافع عموم به صورت قانونی توسط نهادهای مربوطه به آن شرکت واگذار شده است.

شفیعی با بیان اینکه با هماهنگی قضائی دستور شناسایی و دستگیری مزاحمین و افرادی که باعث ممانعت از فعالیت آن پروژه بودند صادر و تیم گشتی و پاسگاه انتظامی جکدان به محل مورد متنازع اعزام شدند؛ افزود: با حضور مأموران عده‌ای قصد ممانعت از اجرای قانون داشتند که در نهایت مأموران جمعیت را بدون هیچ گونه درگیری متفرق کردند.

شفیعی با تأکید بر اینکه تا کنون هیچ گونه شکایتی از مردم در این راستا واصل نشده و در صورت وجود شکایت بررسی‌های لازم صورت می‌پذیرد، اذعان داشت: شبکه‌های معاند با انتشار چنین اخباری قصد تشویش اذهان عمومی و خراب کردن جلوه پلیس خدمتگذار را دارند زیرا هیچ گونه برخوردی توسط مأموران نسبت به اهالی روستا صورت نگرفته و تعدای مغرض و معاند با بارگذاری عکس‌های فاقد اعتبار و کذب در فضای مجازی آن را حربه‌ای قرار داده‌اند تا آن طریق به خواسته خود برسند.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی هرمزگان در پایان با تاکید بر اینکه شهروندان اخبار را از مراجع موثق دریافت کنند خاطرنشان کرد: عاملان انتشار تصاویر شناسایی و اقدامات پلیسی در این راستا در دستور کار مأموران قرار گرفت.

مشکل اصلی بشاگرد نبود راه مناسب و عدم روشن شدن وضعیت زمین‌های آن است

همان طور که امام جمعه بشاگرد نیز در بخشی از گفت‌وگوی خود به آن اشاره داشت، یکی از عمده‌ترین مشکلات این شهرستان، فقدان وجود طرح دقیق کاداستر در آن و روشن شدن نوع و شکل تملک زمین‌های این منطقه است به طوری که بیش از 90 درصد از اراضی این شهرستان ملی ثبت و قلمداد شده و بسیاری از اراضی که مردم در آنها کشاورزی کرده و یا زمین آبا و اجدادی آنهاست، به عنوان اراضی ملی ثبت شده است. 

زمین‌هایی که متعلق به مردم است و در عبارت «اراضی ملی» نیز قرار است تا منافع آن برای مردم تعریف شود، اکنون به کانون معارضه بدل شده است و باید هر چه سریع‌تر از سوی اداره کل راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مسؤول در این زمینه تکلیف زمین‌های مردم و اراضی ملی به شکل تفکیک‌شده و سندداری روشن شود تا در مسیر توسعه بشاگرد، چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

ضرورت اقناع مردم در اجرای پروژه‌های ملی

با نگاه رو به توسعه به بشاگرد، آنچه مهم و ضروری است، اقناع مردم در ایجاد پروژه‌های ملی در مجاورت با محل زندگی آنان است که گاه می‌تواند با انجام سلسله‌ نشست‌های توجیهی با مردم و قائل شدن سهم مشخصی از پروژه برای مردم مجاور با آن صورت گیرد و گاه ثمرات و دستاوردهای اشتغال آفرین پروژه‌ها برای مردم تبیین شود تا مردم به واگذاری اراضی مجاور محل زندگی خود به اراضی از دست رفته و از کف مانده‌ای نگاه نکنند که قرار است، فرد و یا شرکتی از تهران و یا توسط عد‌ه‌ای دیگر به یغما برده شود بلکه آن پروژه و دستاوردهای آن را از خود بدانند.

توجیه دقیق دستاوردهای یک پروژه برای مردم محلی و تأمین رضایت آنها برای شکل‌ دادن به چنین پروژه‌هایی می‌تواند مردم محروم اما پرسخاوت این مناطق از هرمزگان را با پروژه‌ها به قدری همراهی کند که خود آنان در همراهی با پروژه‌ها پیشگام و پیشقدم شوند. برای این منظور کافی است تا زبان مهر و لطف مردم این مناطق را بدانیم و در پیشبرد امور و منافع آن، مردم را نیز سهیم کنیم تا پروژه‌های ملی به بحران و اختلاف نیانجامد و هزینه‌های توسعه در این منطقه را نیز بالا نبرد.

بدون شک با روحیه انقلابی رییس کل دادگستری هرمزگان و دادستان انقلابی مرکز استان و نگاه کلان نیروی انتظامی در همراهی صادقانه با مردم و تجربه‌های مکرر پیشین و رصد دقیق این موضوع و آسیب‌های وارد شده به مردم که در شان ایام پربرکت انقلاب اسلامی و ایام مبارک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) نیست، نگرانی مردم روستا رفع و همچنین آسیب‌های وارده به بهترین شکل جبران خواهد شد.

خبرگزاری فارس هرمزگان آمادگی دارد تا دیگر نظرات و نکات پیرامونی این موضوع را برای هرچه شفاف‌تر شدن این حادثه را نیز منتشر کند.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول