اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

شبکه فاضلاب 25 روستای اصفهان تکمیل می‌شود/مصرف آب ذوب آهن 50 درصد کاهش یافت

تفاهم نامه احداث شبکه فاضلاب 25 روستای اصفهان با سرمایه 289 میلیارد تومانی ذوب آهن منعقد شد.

شبکه فاضلاب 25 روستای اصفهان تکمیل می‌شود/مصرف آب ذوب آهن 50 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مراسم انعقاد تفاهم نامه احداث تاسیسات فاضلاب 25 روستای استان اصفهان به روش بیع متقابل بین شرکت‌ سهامی ذوب‌آهن اصفهان و شرکت آب و فاضلاب استان به ارزش 289 میلیارد تومان صبح امروز، 28 اسفند ماه سال جاری در شرکت آب و فاضلاب کشور برگزار شد.

در این مراسم، ابتدا سید حمیدرضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور ضمن اشاره به اهمیت استفاده از پساب در بخش صنعت گفت: از ابتدای دهه 90 با توجه به محدودیت‌های شدید در بخش منابع مالی و همچنین لزوم توسعه استفاده از منابع پساب، طراحی قراردادهای بیع متقابل را آغاز کردیم و به سبب آن زمینه استفاده از منابع غیر دولتی در زیرساخت‌های آبی کشور مهیا شد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور با اشاره به اینکه قراردادهای بیع متقابل ذیل قانون برنامه ششم توسعه در 3 فصل توسط شرکت آب و فاضلاب کشور طراحی شد، گفت: نسخه جدید این قراردادها به صورت بلند مدت در اختیار صنعت آب کشور قرار گرفته است.

*25 قرارداد بیع متقابل برای استفاده از پساب منعقد شده است

وی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، نمونه خارجی برای این قرارداد بیع متقابل یافت نشده و در نوع خود منحصر به فرد است، زیرا در این شیوه، سرمایه‌گذار خود به بهره‌بردار پروژه نیز مبدل می‌شود، البته امکان واگذاری بهره‌برداری با تایید وزارت نیرو نیز وجود دارد.

کشفی، با اشاره به اینکه تاکنون 2.8 میلیون متر مکعب پساب در قالب 25 قرارداد بلند مدت به صنایع کشور واگذار شده است، گفت: علاوه بر این نزدیک به 49 میلیون متر مکعب پساب نیز در قالب 9 قرارداد به شهرداری‌های کشور اختصاص یافته است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور ضمن تاکید برا اینکه فلات مرکزی ایران به عنوان منطقه‌ای نیمه خشک، بیشترین قرارداد استفاده از پساب را به خود اختصاص داده است، گفت: صنایع کشور با توجه به اینکه پساب یک منبع آب پایدار است باید هوشمندانه به این حوزه وارد شده و نیاز خود به منابع آبی‌های سطحی و زیر زمینی را کاهش دهند.

*مصرف آب ذوب آهن 50 درصد کاهش پیدا کرد

در ادامه این برنامه، منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، با اشاره به اینکه بخش صنعتی میزان قابل توجهی از مصرف آب کشور را به خود اختصاص نمی‌دهد، گفت: این گزاره به غلط رایج شده که صنایع آب بسیاری را مصرف می‌کنند اما ما به جای دفاع از خود سعی بر بهینه مصرف کردن آب داریم.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه در طول 10 سال گذشته مصرف آب ذوب آهن 50 درصد کاهش یافته است، گفت: تنها صنعت بزرگی که حق آبه مشخص یک متر مکعب بر ثانیه دارد، ذوب آهن است اما ما در شرایط کنونی تنها 0.4 متر مکعب بر ثانیه از این حقآبه استفاده کرده و مابقی نیاز خود را از پساب تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ نگاه اقتصادی در مسئله توسعه شبکه فاضلاب کشور وجود ندارد، گفت: این فعالیت و سرمایه‌گذاری تنها در جهت اجرای مسئولیت اجتماعی ذوب آهن نسبت به منطقه اصفهان است.

یزدی زاده در پایان گفت: ساخت تصفیه خانه آب ذوب آهن با همکاری شرکت مپنا از سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر به پیشرفت 25 درصد رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول