اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

اعتبار صندوق توسعه ملی به شبکه آب و فاضلاب اهواز تزریق نشد/شهرداری اهواز توان فنی و مالی حل مشکل آب سطحی را ندارد

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: با گذشت بیش از 9 ماه از سال 99 تنها 20درصد از قسط اول اعتبار 100 میلیون یورویی به شرکت آبفای پرداخت شده و همکاران ما نیز بر اساس این تزریق مالی زمینۀ بهبود شرایط را فراهم می‌کنند.

اعتبار صندوق توسعه ملی به شبکه آب و فاضلاب اهواز تزریق نشد/شهرداری اهواز توان فنی و مالی حل مشکل آب سطحی را ندارد

سید حمیدرضا کشفی، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به آبگرفتگی برخی شهرهای کشور نظیر اهواز در اثر بارندگی‌های اخیر گفت: اگر بخواهیم علت عمدۀ این آبگرفتگی در سطح شهر اهواز را بیان کنیم، باید گفت که شبکۀ انتقال آب سطحی در این شهر وجود ندارد، بنابراین زمانی‌که شاهد بارش هستیم، آب سطحی به سیستم فاضلاب انتقال پیدا می‌کند.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور در تشریح این نکته که شبکۀ فاضلاب شهری اهواز دارای فرسودگی نزدیک به 50درصد است، اظهار داشت: وقتی آب سطحی به شبکۀ فرسودۀ فاضلاب انتقال پیدا می‌کند، شاهد بالازدگی و ایجاد مشکل برای مردم هستیم.

*تنها 20 درصد از قسط اول اعتبار صندوق توسعه به شبکۀ آب و فاضلاب اهواز اختصاص یافت

وی در پاسخ به این سوال که آیا اختصاص 100 میلیون یورو از صندوق توسعۀ ملی زمینۀ حل مشکلات فاضلاب اهواز را به وجود نیاورد، افزود: اعتبار 100 میلیون یورویی قرار بود، در دو قسط 50 میلیون یورویی پرداخت شود، لازم به تأکید است، با گذشت بیش از 9 ماه از سال 98 تنها 20 درصد از قسط اول به آبفای اهواز پرداخت شده و همکاران ما نیز بر اساس این تزریق مالی زمینۀ بهبود شرایط را فراهم می‌کنند.

کشفی با اشاره به این نکته که حل مشکل فاضلاب در اهواز به طور کامل باعث جلوگیری از آبگرفتگی نمی‌شود، تأکید کرد: سال گذشته که با مسئلۀ سیل در اهواز مواجه شدیم، شاهد حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر کشور بودیم و آن‌ها بر ایجاد شبکۀ انتقال آب سطحی تأکید کردند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری اهواز می‌تواند مشکل شبکۀ انتقال آب سطحی را به تنهایی حل کند یا خیر، گفت: همانطور که می‌دانید، ایجاد و تکمیل شبکۀ انتقال آب سطحی به عهدۀ شهرداری‌ها است، اما با توجه به وجود نداشتن هیچ‌گونه شبکۀ انتقال آب سطحی در شهر اهواز، شهرداری این شهر توان مالی و فنی ایجاد و تکمیل شبکۀ انتقال آب سطحی را ندارد.

*لزوم شکل‌گیری شرکت تخصصی برای حل مشکل انتقال آب سطحی

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به این‌که در دنیا دو نوع سیستم انتقال آب سطحی و زیرزمینی به صورت مجزا و مرکب وجود دارد گفت: اگر سیستم انتقال آب در اهواز به صورت مرکب طراحی شود، آبفای کشور می‌تواند این مسئله را برعهده بگیرد اما سیستم‌های انتقال مرکب برای شهرهایی است که بارش گسترده‌ای در طی روزهای سال دارند و این سیستم گران‌قیمت از این نظر نمی‌تواند برای اهواز مناسب باشد.

کشفی در پایان با ارائۀ پیشنهادی به منظور حل مشکل شبکۀ انتقال آب سطحی شهر اهواز گفت: باید یک شرکت تخصصی با ردیف بودجۀ مجزا در کشور ایجاد شود و کار ایجاد و تکمیل شبکۀ انتقال آب سطحی در چند شهر کشور نظیر اهواز را بر عهده بگیرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول