اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

پایش 1.5 میلیون نفر در طرح شهید سلیمانی مازندران/ تبدیل میدان مبارزه با کرونا به دفاعی مقدس

بیش از یک‌میلیون و 623 هزار و 15 نفر در طرح شهید سلیمانی در مازندران پایش شده اند، طرحی که بنا به گفته معاون بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ن طرحی که دارای چهار کمیته است که قرنطینه در منزل به عهده بسیج و سپاه و طرح‌های حمایتی در راستای قرنطینه برای بیماران نیز برعهده سپاه است.

پایش 1.5 میلیون نفر در طرح شهید سلیمانی مازندران/ تبدیل میدان  مبارزه با کرونا به دفاعی مقدس

خبرگزاری فارس مازندران ـ سارا امید وندچالی| طرح شهید سلیمانی در مقابله با ویروس کرونا آذرماه سال جاری در استان مازندران همزمان با کل کشور آغاز شد و اکنون نیز در حال اجرا است، طرحی که واقعا از شروع آن با وجود قرمز شدن شرایط در برخی شهرهای کشور تعداد فوتی‌های بیماران کرونایی به زیر ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرد و همچنان این آمار زیر ۱۰۰ نفر است.

از همان روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا و با توجه به نگرانی‌ها بلافاصله جلسه گذاشتیم و از روز نخست با استعانت از تجربه دفاع مقدس که اولا باید در برابر هجمه دشمن که ویروس بود سنگرآرایی کنیم و دوم اینکه ما حمله کنیم و اجازه ندهیم قدرت آرایش نیروی دشمن بر ما کارساز باشد.

اینها را سعید نمکی وزیر بهداشت در دی ماه سال جاری در استان مازندران گفته بود، وی بیان کرده بود: همدلی و وفاقی که در کشور تجربه کردم، با همکاری بسیج به این نتیجه رسیدیم که طرح ملی برای ایستادگی در برابر هجمه طراحی کنیم و این کار با اهتمام و تلاش‌های صورت گرفت، این طرح پیاده شد و بعد از نوشتن طرح که قرار بود اسم روی طرح بگذاریم این طرح به نام سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی مزین شد.

 

پیش خودم گفتم که حاج قاسم هم پیش خداوند و حضرت زینب (س) و اباعبدالله الحسین (ع) و شهدا عزیز بود و عزت داشت و عزیز هم به شهادت رسید و از خداوند خواستیم به عزت خون حاج قاسم دست ما را بگیرد که اتفاق عجیبی در این سرزمین رقم خورد.

و به گفته وزیر بهداشت این اتفاق عجیب از همان زمان تاکنون ادامه دارد و شرایط کشور با خواست خداوند و تلاش مدافعان سلامت و گروه‌های جهادی به صورت ثابت درآمده است.

و اما طرح چیست؟

در طرح شهید سلیمانی طی تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت بهداشت و سازمان بسیج شکل گرفت مقرر شد از ظرفیت بسیج برای کنترل و مهار ویروس کرونا کمک گرفته شود و این طرح به نام شهید سلیمانی در کشور در حال انجام است.

 

در طرح شهید سلیمانی کنترل ویروس و قطع زنجیره انسانی در محلات شهری و روستاها به صورت محله‌محور و به کمک خانواده‌ها انجام می‌شود تا این ویروس در مبدا، کنترل و از بین برود تا مردم دچار بیماری نشوند و به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.

*کمیته‌های رصد و شناسایی، حمایتی، مراقبتی و نظارتی

طرح از چهار کمیته رصد و شناسایی، حمایتی، مراقبتی و نظارتی تشکیل شده است، در کمیته رصد و شناسایی، خانواده‌ها توسط بسیجیان به گروه هایی تقسیم شده اند و هر کدام یک رابط در خانواده مشخص کردند که بتواند در همان خانواده بیماریابی کند و در ارتباط با رابط سلامت اطلاعات را از خانواده دریافت و اگر بیماری و علائمی از ویروس کرونا مشاهده کرد به پزشک خانواده معرفی کند.

*نقش پررنگ بسیج در کمیته حمایتی طرح شهید سلیمانی

در کمیته حمایتی نقش بسیج پررنگ‌تر دیده شده است، کسانی که درگیر ویروس بوده‌اند و بعد از ترخیص در قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند کارهای عمومی و اختصاصی آنها در محله به عهده بسیج محله است که با کمک مسؤولان محلی، معتمدان و خیران همه کارهای آنها پوشش داده می‌شود، در صورتی که بی‌بضاعت باشند تمامی خدمات از جمله سبد کالا، دارو، کارهای اداری و خدماتی توسط بسیج به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و اگر بی‌بضاعت نیستند هم کارهای اداری و خدماتی‌شان توسط بسیجی‌ها انجام می‌گیرد تا دوره دوهفته‌ای قرنطینه سپری شود.

 آموزش همگانی نیز به عهده شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است که با کمک فضاسازی‌های محیطی در شهرها و روستاها و از طریق رسانه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین از طریق شبکه شاد برای مردم اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و بسیج نیز در این مرحله کمک‌کننده و همراه است.

 

*استفاده از ظرفیت بسیج جامعه پزشکی 

بحث مراقبت از بیماران ظرفیتی است که شبکه بهداشت برای خدمت‌رسانی به مردم در طول این بیماری استفاده کرده است، تیم پزشکی متشکل از پزشک، پرستار و بهیار برای هر منطقه جغرافیایی مشخص شده تا خدمات مراقبتی را به بیمار بدهند که از ظرفیت‌های بسیج جامعه پزشکی نیز در این امر استفاده شده است.

و اما در بحث نظارتی توسط اداره صمت، اتاق اصناف، تعزیرات و نیروی انتظامی در بحث کنترل بازار و معیشت مردم انجام می‌شود که مردم با کمبود اقلام و احتکار اقلام از سوی برخی افراد سودجو مواجه نشوند.

در این طرح بسیج در جایی دیده‌بان، در جایی مراقب و در جایی هم کمک کننده است، همچنین نظارت بر فعالیت مغازه‌داران و فروشندگان و نانوایی‌ها و نظارت بر عبور و مرور در ورودی و شناسایی افرادی که در ترددها علائمی از بیماری را دارند را انجام می‌دهند.

این طرح از آذر ماه در استان مازندران و حتی در دوردست‌ترین نقاط این استان نیز در حال انجام است، طرح شهید سلیمانی ابتکاری راهبردی برای تشخیص، بیماریابی و قرنطینه مبتلایان به کرونا است.

 تفاهم‌نامه‌ای بین بسیج و ورازت بهداشت شکل گرفت و دستور این تفاهم‌نامه ورود جوانان انقلابی برای مهار کرونا بود.

 

*شرکت ۳۳ هزار و ۴۹۵ پایگاه در طرح شهید سلیمانی

مجیدی معاون اجرایی سپاه کربلا در ارتباط با این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: در طرح شهید سلیمانی کل استان مازندران به هزار و ۷۹۸ بلوک تقسیم شد، در حال حاضر تعداد بلوک‌های فعال هزار و ۴۲۷ بلوک است، بلوک‌های غیرفعال مربوط به شهرها و روستاهایی است که کرونا در آنجا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۲۲۷ حوزه اعم از خواهران و برادران فعال هستند، گفت: تعداد کل پایگاه‌های ما  ۴۱ هزار و ۳۷۷ است و ۳۳ هزار ۴۹۵ پایگاه در طرح شهید سلیمانی فعال هستند.

*حضور ۲۴ هزار و ۴۶۵ بسیجی در طرح شهید سلیمانی

معاون اجرایی سپاه کربلا ادامه داد: ۷ هزار و ۸۶۵ تیم رصد اولیه برای بیماریابی شکل گرفت، ۱۲ هزار و ۴۳۲ بسیجی در آن فعالیت می‌کنند، در مجموع در ۴ تیم رصد، بیماریابی، مراقبتی، حمایتی و نظارتی ۲۴ هزار و ۴۶۵ نفر از بسیجی‌ها فعال هستند، در طرح شهید سلیمانی ۱۶ هزار و ۸۶۷ بسته معیشتی نیز توزیع شده است. 

*پایش یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵ نفر در طرح شهید سلیمانی

مجیدی تعداد افراد پایش شده از اول طرح شهید سلیمانی را یک‌میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵ نفر اعلام کرد و افزود: تعداد ۲۵۶ هزار و ۱۳۳ نفر افراد دارای ریسک بالا نیز قرنطینه شدند تا در مجامع عمومی قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه ۲۳ هزار و ۷۲۳ نفر از افراد پایش شده به مراکز درمانی ارجاع داده شدند، خاطرنشان کرد: تقریبا از ۱۸۲ هزار و ۴۱۷ نفر تست گرفته شد که ۱۳۱ هزار و ۲۰۵ نفر منفی و ۵۱ هزار و ۲۱۲ نفر دارای تست مثبت بوده‌اند.

معاون اجرایی سپاه کربلا با بیان اینکه بسیج و دانشگاه علوم پزشکی همزمان وارد عمل می‌شدیم، افزود: امید است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر چه زودتر از این بیماری رهایی یابیم.

*شرکت هزار و ۸۰۰ نفر بهورز در طرح شهید سلیمانی

قاسم اویس معاون بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارتباط با این طرح اظهار کرد: این طرح دارای چهار کمیته است که قرنطینه در منزل به عهده بسیج و سپاه و طرح‌های حمایتی در راستای قرنطینه برای بیماران نیز برعهده سپاه است.

وی با بیان اینکه بهورزان ما در بخش مراقبت هستند، افزود: بالغ بر هزار و ۸۰۰ نفر بهورز و تمامی مراقبان سلامت نیز ۵۰۰ نفر هستند.

معاون بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: بحث نظارت برای اماکن عمومی است که همکاران بهداشت محیط ما که ۴۲۰ نفر هستند در این بخش نظارت دارند، همچنین همکاران هلال احمر نیز برنامه‌های نظارتی اماکن عمومی و مرکز تجمعی را انجام می‌دهند و به صورت هفتگی به صورت میانگین ۱۶ هزار بازرسی در حال انجام است.

اویس با اشاره به اینکه در بحث مراقبت فعال حدودا ۱۴۷ هزار بیمار به عنوان بیمار اصلی در سامانه شناسایی شدند، بیان کرد: همچنین ۴۷۰ نفر تحت مراقبت هستند، از افراد در معرض تماس هم تست پی‌سی‌آر سریع انجام می‌شود.

وی افزود: ۷۰ درصد این بیماران ۱۴ روز قرنطینه بودند و براساس مراقبت از قرنطینه خارج شدند، یادآور شد: بیشترین همکاری در شهرهای عباس آباد و بهشهر، بابلسر، نور و تنکابن بوده است.

*بسیجیان از همان ابتدا وارد میدان مقابله با کرونا شدند

به گزارش فارس، تجربیات دوران انقلاب اسلامی تجربیات بسیار گرانبهایی است به‌ویژه تجربیات در دوران دفاع مقدس که مردم در حوزه‌های مختف به میدان آمدند و با بصیرت و همچنین هدایت رهبر کبیر انقلاب در تاریخ درخشیدند.

در این زمان نیز، بسیجیان از همان ابتدا وارد میدان مقابله با این ویروس ناشناخته شدند و بی‌باکانه برای دفاع از سلامت مردم با حضور در بخش‌های مختلف بیمارستانی، کمک به کادر درمانی، تدفین متوفیان کرونایی، تولید و توزیع اقلام بهداشتی، تولید مواد ضدعفونی کننده در پایگاه‌های مقاومت و مساجد، ضدعفونی اماکن و معابر، تلاش کردند که تداعی کننده دوران دفاع مقدس بود.

 

برخی کشور‌ها در پیک سوم کرونا برای ایران فوتی‌های بالای هزار نفر را متصور بودند، اما بر خلاف تصور آنان تعداد فوتی‌های چندصدنفر  با طرحی به نام شهید عزیز شهید سلیمانی به زیر ۱۰۰ نفر رسیده است، گرچه حتی فوت یک نفر هم  سخت و ناگوار است. اما به همت کادر درمان  و بسیجیانی که کمک کننده کادر درمان بود تا حدودی این همه گیری مهار شد.

به گزارش فارس، امید است با اجرای دقیق طرح شهید سلیمانی و همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی وضعیت نارنجی در شهرهای استان مازندران نیز عاری از کرونا شود و زندگی مردم به صورت عادی برگردد. 

انتهای پیام/۸۶۰۴۱/ج/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول