اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

لزوم توجه به ارزش افزوده حاصل از کاشت درختان استوایی

مدیر مرکز شتاب‌دهنده باور بسیج دانشجویی گفت: برای نخستین بار به همت مرکز شتاب‌دهنده باور بسیج دانشجوی درختان استوایی شامل دارگن فروت، پشن فروت، پاپایا و گوجه بری با اقلیم و محیط آب و هوایی استان فارس به‌ویژه شیراز سازگار شدند.

لزوم توجه به ارزش افزوده حاصل از کاشت  درختان استوایی

حسام بوستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شیراز اظهار داشت: با کاشت درختان استوایی گونه‌های درختی و گیاهی که با آب‌وهوای استان فارس و نیز شیراز سازگاری یافتند، در آینده نزدیک شاهد ثمردهی این‌گونه درختان هستیم.

وی با اشاره به اینکه بسیج دانشجویی آمادگی عرضه و صادرات محصولات روستائیان به بازار مصرف را دارد، افزود: کاشت حداقل ۱۰ نوع از درختان استوایی  حتی در  منازل  می‌تواند نقطه مثبتی برای درآمدزایی به‌ ویژه برای  روستائیان منجر شود.

مدیر مرکز شتاب‌دهنده باور بسیج دانشجویی استان فارس بیان کرد: کاشت گیاه دارویی گوجه بری از دیگر گیاهان استوایی که  در قاره آمریکا کشت می‌شود و از لحاظ مصرف دارویی  نقش مهمی  در افزایش سیستم ایمنی بدن انسان دارد.

بوستانی با اشاره به اختصاص نیافتن بودجه پژوهشی و بی‌توجهی  بعضی از مسئولان و مدیران اجرایی از مرکز رشد و استعدادیابی شتاب‌دهنده باور بسیج دانشجویی افزود: اگر  مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی اقدام به حمایت مادی و معنوی از این مرکز جهادی کنند، بستر را برای رشد و رونق اقتصادی استان به‌ ویژه روستائیان فراهم می‌کند.

وی بیان داشت: تولید گندم که نیاز به آب بسیار آن‌ هم در شرایط کم‌آبی و کاهش نزولات الهی دارد، در فارس توجیه اقتصادی نداشته و توجه به  این‌گونه درختان و گیاهان استوایی  که مصرف آب پائینی دارد می‌تواند جایگزین  مناسبی برای  کشت این محصول استان فارس باشد.

این مسئول اضافه کرد:  کاشت یک هکتار از گیاه دارویی گوجه بری که رقمی حدود ۱۵ میلیون تومان برای روستائیان هزینه در بر خواهد داشت و نیز در  مدت یک سال علاوه بر برگشت این رقم، قابلیت تکثیر این گیاه دارویی، کاشت را به چند برابر افزایش داده  و در نتیجه  ارزش‌افزوده‌ای را  برای جامعه هدف ایجاد می‌کند.

بوستانی اظهار داشت: پرورش گیاهان آپارتمانی، گسترش درختان و گیاهان استوایی، آشنایی روستائیان و کشاورزان با روش‌های نوین روز دنیا، شناسایی ظرفیت‌ها، پتانسیل و اقلیم  استان فارس  توسط دانشجویان و مسئولان گروه‌های جهادی از دیگر رویکردهای مرکز شتاب‌دهنده باور بسیج دانشجویی است.

وی اظهار داشت: برای کاشت گیاهان و درختان استوایی، زمینی توسط یکی از بانوان نیک‌اندیش به نام توانگر زمینی در منطقه خالدآباد داریون در اختیار این مرکز قرار گرفته و در این راستا از دیگر خیران درخواست می‌شود با این مرکز  جهادی همکاری کنند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول