اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

از سرگیری گفت‌وگوهای مرزی قرقیزستان با ازبکستان و تاجیکستان از ماه مارس

رئیس امنیت ملی قرقیزستان در بازدیداز مناطق مرزی این کشور گفت: گفت‌وگوهای مرزی با ازبکستان و تاجیکستان در دهه اول ماه مارس از سر گرفته می‌شود.

از سرگیری گفت‌وگوهای مرزی قرقیزستان با ازبکستان و تاجیکستان از ماه مارس

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «کامچی بیک تاشیف» رئیس کمیته امنیت ملی وارد منطقه «باتکن» شد.

وی با روستائیان و روزنامه نگارانی روبرو شد که پلاکاردهایی در دست داشتند و از اینکه نمی‌توانند با مسئولین صحبت کنند، شکایت داشتند.

مردم شکایت داشتند که نامه‌های زیادی برای «سادیر جباراف»ه رئیس جمهور این کشور ارسال کرده‌اند ، اما هرگز پاسخی دریافت نکردند.

تاشیف به خبرنگاران توضیح داد که به روستای " آق سای" می‌رود و به تمام سوالات آنجا پاسخ می‌دهد.

رئیس کمیته امنیت ملی قرقیزستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در باتکن گفت: مذاکرات با ازبکستان و تاجیکستان بر سر تعیین حدود مرزی در دهه اول ماه مارس از سر گرفته می‌شود.

وی یادآور شد در دسامبر سال 2020، در دیدار هیئت ازبکستان و قرقیزستان، بحث داغی در مورد مسائل مرزی به وجود آمد که آخرین پروتکل در ساعت 3 بامداد امضا شد. به این ترتیب مذاکرات پیش می‌رود ، اختلافات رخ می‌د‌هد و گاهی اوقات بحث بسیار داغی ایجاد می‌شود تا به یک تفاهم و موضع مشترک برسیم.

تاشیف به طور خلاصه در مورد مذاکرات گفت: ما برخی از مناطق را از دست می‌دهیم  اما در موقعیت مکانی دیگر زمین‌هایی بدست می‌آوریم. به عنوان مثال ، ما زمینی را در «آلبوک» واگذار و زمین دیگری را در «سوزاک» دریافت می‌کنیم.

وی گفت: اینکه بگویید این زمین ما است اشتباه است زیرا همه زمین‌ها از آن دولت است. ما باید این زمین را بدهیم تا در مکانی دیگر زمینی دیگر را بدست آوریم. 

رئیس کمیته امنیت ملی ادامه داد: مرزهای کشور را تقویت خواهیم کرد. ما هر ساله حدود 15 کیلومتر سیم خاردار نصب می‌کنیم. امسال برنامه ریزی شده است که مسئله مرزبندی 150 کیلومتر انجام شود.

تاشیف همچنین موضوع انتصاب «آمور بیک سوان علیوف» را به عنوان نماینده دولت در منطقه «باتکن» مطرح کرد.

وی افزود:  به خصوص استاندار کل را برای حل این مسئله به اینجا آوردیم. شخص رئیس جمهور از او خواست که در این پست فعالیت کند. او فردی باتجربه و آماده کار شبانه روزی است.

رئیس کمیته دولتی امنیت ملی  در پایان گفت: در پایان سال گذشته،تعیین خطوط مرزی به صلاحیت کمیته امنیت ملی منتقل شد و من تمامی مسئولیت‌ها را در تعیین مرزی نظارت خواهم کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول