اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

رشد ۱۶ درصدی فروش «شصفها» در سال ۹۹/ افزایش سرمایه ۵۰ درصدی «فروی» و «شسپا»

بازار سرمایه هفته جاری را رویایی آغاز کرد اما در ادامه روند نزولی به خود گرفت، هرچند به دلیل تغییر در دامنه نوسان افت شاخص کل کمتر از گذشته بود؛ این هفته نمادهای اصفهانی پرخبر بودند از رشد ۱۶ درصدی فروش شصفها تا افزایش سرمایه دو نماد دیگر را در گزارش فارس بخوانید.

رشد ۱۶ درصدی فروش «شصفها» در سال ۹۹/ افزایش سرمایه ۵۰ درصدی «فروی» و «شسپا»

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روزهای پایانی بهمن ماه همزمان شده با تکاپوی بازارهای شهر، از خودرو گرفته تا طلا و از بورس گرفته تا دلار، پس از پشت سر گذاشتن سه ماه با ثبات آبان، آذر و دی، بازارها در بهمن نشان دادن که میل به حرکت دارند، در ابتدای بهمن نزولی و حالا شیب قیمت‌ها صعودی شده‌اند.

نرخ دلار در ابتدای هفته قبل وارد کانال ۲۴ هزار تومان شده بود امروز بر اساس آخرین اعلام صرافی ملی با افزایش ۱۹۰ تومانی وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد، بر اساس گزارش‌ها از بازار، نرخ دلار نقدی با فاصله هزار تومانی در محدوده ۲۶ هزار تومان است. 

در بازارهای جهانی هر اونس طلا طی ۲۴ ساعت گذشته ۱ درصد افت کرد تا از کانال ۱۸۰۰ دلار به یک پله پایین‌تر سقوط کند، هر اونس طلا عصر روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه به عدد ۱۷۸۰ دلار رسیده که نسبت به ۶ ماه قبل ۱۰ درصد ریزش و نسبت به یک سال قبل ۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. 

با این حال طلا در بازار داخلی طی ۱۰ روز اخیر ۱۰ درصدی رشد داشته، امروز هر قطعه سکه بهار آزادی ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خرید و فروش شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان معامله شد. 

بازار سرمایه که هفته جاری را با رشدی کم‌سابقه آغاز کرده بود در ادامه نزولی شد تا سرجمع این هفته شاخص کل تنها ۲ درصد رشد را تجربه کند، با وجود این رکورد خروج پول از اوراق و صندوق‌های درآمد ثابت در معاملات روز شنبه شکسته شد، روز چهارشنبه معاملات خرد کاهش شدید را به ثبت رساند.

 

تغییر دامنه نوسان هم جواب نداد

دوشنبه ۲۷ بهمن ماه؛ بازار پس از پشت سر گذاشتن شنبه رؤیایی و یکشنبه متعادل، دوشنبه با فشار فروش آغاز شد، هرچند در بیشتر سهام بزرگ بازار فشار فروش در بازه منفی قیمتی با تقاضا همراه بود ولی در سهام کوچک‌تر با تشکیل صف فروش همراه شد. 

فولاد با صف فروشی که تشکیل داد پس از شستا بیشترین تأثیر منفی را بر ریزش ۷ هزار واحدی شاخص کل و رسیدن به ۱.۲۵۷ میلیون واحد داشت، شاخص هم‌وزن بر خلاف شاخص کل افت نکرد و با ۱۳۴ واحد افزایش در محدوده ۴۳۷ هزار واحد باقی ماند. 

سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه؛ بازار بازهم با عرضه زیاد روبرو بود و به دلیل تقاضای کمتر تعداد نمادهای بیشتری نسبت به روز قبل صف فروش تشکیل دادند، در بین نمادهای بازار شرایط کوچک‌ترها بهتر از بزرگ‌ترها بود، این موضوع را می‌توان از رشد شاخ هم‌وزن متوجه شد. 

طی معاملات روز گذشته شاخص هم‌وزن ۰.۱۸ درصد رشد کرد و با مثبت ۷۹۸ واحد به ۴۳۸ هزار واحد رسید؛ شاخص کل اما با افت ۰.۹۱ درصدی و کاهش ۱۱ هزار واحدی به ۱.۲۴۵ میلیون واحد رسید. 

چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه؛ بازار از پیش گشایش در شرایط متعادل‌تری نسبت به دو روز قبل قرار داشت و حتی در ۱۰ دقیقه ابتدایی با رشد جزئی همراه شد اما در ادامه فشار عرضه و نبود تقاضا شاخص کل را قرمز کرد و کلیت بازار وضعیتی بهتر از دو روز قبل نداشت. 

شاخص کل امروز با افت ۰.۶۰ درصدی و کاهش ۷۴۸۵ واحدی به ۱.۲۳۸ میلیون واحد رسید؛ شاخص هم‌وزن اما ۰.۲۱ درصد رشد کرد و با مثبت ۹۳۲ واحد به ۴۳۸ هزار واحد رسید. 

 

رشد ۱۶ درصدی فروش شصفها در سال ۹۹

تنها نماد اصفهانی فعال در بورس که امروز در صف خرید معامله شد پتروشیمی اصفهان، شصفها هفته نوسانی را پشت سرگذاشت و در مجموع نسبت به چهارشنبه هفته قبل بدون تغییر ماند، این سهم در دو مقطع تیر و دی وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد اما پس از آن روند نزولی در پیش گرفته و با رشد امروز به ۱۱ هزار و ۸۶۰ تومان رسید. 

بر اساس گزارش منتشر شده روی سایت کدال، شرکت پتروشیمی اصفهان طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۳۰ دی ماه معادل ۱۸۰ میلیارد تومان از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته، شصفها با سرمایه ثبت شده ۳۰ میلیارد تومانی طی عملکرد ۱۰ ماهه سال جاری ۱۲۰۰ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

فروش «دفارا» در دی ماه نصف شد

روز گذشته نماد معاملاتی شرکت داروسازی فارابی با توجه به افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف، متوقف شد و بر اساس قانون این نماد باید امروز به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شد، با این حال توقف دفارا، با توجه به عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات حداکثر برای دو روز کاری ادامه می‌یابد.

سهام شرکت داروسازی فارابی طی دو هفته اخیر شرایط خوبی را پشت سر گذاشت و از ۵۸۰۰ تومان به حدود ۶۸۰۰ تومان رسیده است، بر اساس اطلاعات منتشر شده این شرکت داروسازی، فروش دی ماه شرکت به رکورد ۴۰ میلیارد تومان کاهش یافته که نسبت به مدت مشابه سال افت ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.  

 

فولاد مبارکه اصفهان موثرترین شرکت بر رشد شاخص در دو روز ابتدایی و موثرترین نماد بر کاهش شاخص در سه روز پایانی هفته بود، فولاد به لطف نامتقارن شدن بازه قیمتی این هفته را با ۱۱۹۰ تومان شروع و با ۱۲۲۰ تومان به پایان رساند؛ نکته قابل توجه در معاملات امروز فولاد حضور پررنگ حقوقی در سمت خریدار بود که ۵۵ درصد از کل خریدها را به خود اختصاص داد. 

دیگر عضو اصفهانی گروه فلزات اساسی، ذوب‌آهن نیز این هفته را خوب شروع کرد اما با صف فروش به پایان رساند، ذوب هفته را با ۴۳۷ تومان آغاز کرد و امروز در پایان وقت بازار به ۴۲۷ تومان رسید، سهام شرکت ذوب‌آهن طی یک سال اخیر همواره از رشد شاخص کل عقب بوده است. 

رونمایی از افزایش سرمایه ۵۰ درصدی فروی

شرکت ذوب روی اصفهان این هفته از افزایش سرمایه ۵۰ درصدی خود رونمایی کرد، پیشنهاد هیئت مدیره شرکت به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش ۳۰ میلیارد تومانی سرمایه شرکت ذوب روی اصفهان از محل سود انباشته این هفته اطلاع‌رسانی شد. 

فروی طی یک سال اخیر پرنوسان ظاهر شده، این سهم اسفند سال گذشته در محدوده ۴ هزار تومان معامله می‌شد، همزمان با رشد ناگهانی شاخص کل نماد فروی هم تا ۹ هزار تومان در مرداد افزایش یافت و پس از آن وارد فاز نزولی شد و تا اواسط آبان نیمی از راه رفته را بازگشت، در ادامه شرایط فروی بهتر و امروز در محدوده قیمتی ۷ هزار تومان معامله شد. 

شسپا منتظر تایید افزایش سرمایه ۵۸ درصدی

شرکت نفت سپاهان روز گذشته برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در تاریخ ۲ اسفند به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شد، ۱۸ بهمن ماه مجوز افزایش سرمایه ۵۸ درصدی شسپا از محل سود انباشته صادر شده بود؛ این سهم در نیم دوم سال جاری در محدوده ۲ هزار تومان بوده و پرنوسان ظاهر شده است. 

یکی از نمادهای اصفهانی که طی دو ماه اخیر بیشترین افت را تجربه کرده هتل کوثر اصفهان است، گکوثر ۸ دی ماه به ۶۰۰ تومان هم رسید و امروز با قیمت ۲۵۰ تومان در صف فروش معامله شد، افت بیش از ۵۰ درصدی سهام این هتل اصفهانی در حالی است که گکوثر به یکی از ارزان‌ترین سهام بورس تبدیل شده است. 

یکی دیگر از نمادهای ضررده یک ماه اخیر، شپلی است، سهام شرکت پلی اکریل یک ماه قبل با ثبت رکورد به ۱۴۰۰ تومان هم رسید، اما در یک ماه اخیر روند سهم نزولی شده و قفل در صف فروش است، شپلی با ریزش ۲۰ درصدی در یک ماه امروز به ۱۱۱۲ تومان کاهش یافته است. 

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول