اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

ماسه و نمک، یکی از عوامل مهم آلودگی هوای بجنورد

عضو شورای شهر بجنورد گفت: در بارش‌های برف اخیر برای مقابله با بحث یخبندان و لغزندگی خیابان‌ها، ۴۰۰ تن ماسه و نمک استفاده‌شده است که یکی از دلایل آلودگی هوای این روزهای بجنورد است.

ماسه و نمک، یکی از عوامل مهم آلودگی هوای بجنورد

سید محسن موسوی در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به دلایل احتمالی آلودگی هوا در بجنورد اظهار کرد: در بارش‌های برف اخیر برای مقابله با بحث یخبندان و لغزندگی خیابان‌ها، ۴۰۰ تن ماسه و نمک استفاده‌شده است که درصد بیشتر این ترکیب خاک و ماسه است.

وی گفت: استفاده از نمک و شن برای یخبندان نه‌تنها  باعث آلودگی می‌شود بلکه هدر رفت یک محصول است که می‌توان به‌جای این ترکیب از محصول دانش‌بنیان mci استفاده کرد.

عضو شورای شهر بجنورد افزود: وجود شن و ماسه علاوه بر آلودگی هوا، از عوامل آسیب‌پذیر آسفالت و مبلمان فلزی شهر نیز محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: نبود کارخانه کمپوست نیز از دلایل آلودگی هوا در بجنورد است به‌طوری‌که روزانه 140 تن زباله تخلیه و سوزانده می‌شود.

موسوی افزود: دود حاصل از سوختن زباله‌ها، هوای شهر را آلوده می‌کند که باید در این زمینه محیط‌زیست ورود پیدا کند.

وجود ۱۵۴ هکتار بافت فرسوده در مرکزیت شهر بجنورد

رئیس کمیسیون عمران،معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: ۱۵۴ هکتار بافت فرسوده در بجنورد وجود دارد و در حال ساخت‌وساز است که این ساخت‌وسازها قطعاً در آلودگی هوا مؤثر هستند.

وی با اشاره بر اینکه گسترش مناطق حاشیه‌نشین و افزایش جمعیت می‌تواند یکی از عوامل آلودگی باشد خاطرنشان کرد: شهر بجنورد در محاصره خانه‌های فرسوده است که باید بر اساس قانون به توسعه کمربند شهری بپردازیم.

موسوی عامل دیگر آلودگی هوا را رسی بودن خاک بجنورد عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه شهر بجنورد، شهر جغرافیایی و کاسه‌ای است و خاک رسی در بجنورد نیز چسبندگی بالایی دارد، در فصل زمستان با وارونگی هوا مواجه می‌شویم که این مدل جغرافیایی تأثیر فراوانی در آلودگی هوا دارد.

وی با اشاره بر اینکه در بجنورد مناطق خاکی  مانند الله‌وردی خان، حلقه سنگ، ملکش وجود دارد اظهار داشت: این مناطق به دلیل خاکی بودن کوچه‌ها، یکی از عوامل آلودگی هوا می‌باشند به‌طوری‌که درگذشته باید این مناطق آسفالت می‌شدند اما به دلیل وجود برخی مسائل این اتفاق نیافتاده و اکنون با توجه به شرایط اقتصادی که در 4 سال گذشته قیمت قیر از 400 هزار تومان به 7 میلیون تومان در هر تن رسیده که آسفالت این مناطق به‌ندرت انجام می‌شود.

این عضو شورای شهر همچنین با اشاره بر اینکه باید نوع سوخت صنایع مورد برسی قرار گیرد ادامه داد: نوع سوخت صنایع یکی از عوامل آلودگی هوا بوده که باید همه دستگاه‌های متولی در این زمینه بررسی‌های لازم را داشته باشند.

وی در پایان گفت: بحث آلودگی هوای بجنورد عوامل بسیاری دارد و نمونه‌های گفته‌شده بخشی از عوامل تأثیرگذار بود که باید مطالعات زیادی دراین‌باره صورت گیرد.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول