اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تزریق واکسن چین در اروپای شرقی/ فایزر هنوز در مرحله آزمایش بالینی است

این روزها بازار تزریق واکسن کرونا در دنیا داغ است و هر روز خبری از تایید واکسن در یک کشور و شروع واکسیناسیون در کشور دیگر به گوش می‌رسد.

تزریق واکسن چین در اروپای شرقی/ فایزر هنوز در مرحله آزمایش بالینی است

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس: واکسن کرونای شرکت‌های گوناگون مراحل آزمایشی را پشت سر می‌گذارند و برای وارد شدن به بازار، مجوز استفاده اضطراری می‌گیرند؛ بیماری همه گیر کووید ۱۹ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که پزشکی مدرن تاکنون با آن روبرو بوده است و برگشتن مردم دنیا به زندگی عادی همه در گرو یک واکسیناسیون گسترده و موثر است.

هر روز خبر از تایید واکسن در یک کشور و اعلام تاریخ برای شروع واکسیناسیون عمومی است. شمار زیادی از کشورها واکسیناسیون را شروع کرده‌اند و انتظار می رود بر تعداد این کشورها در ماه های آتی افزوده شود.

روند تأیید علمی واکسن: 

دانشمندان واکسن را به هزاران نفر می‌دهند و منتظرند ببینند که چه تعداد از افراد در مقایسه با داوطلبانی که دارونما دریافت کرده اند، آلوده می‌شوند. این آزمایشات می‌تواند تعیین کند که آیا واکسن در برابر ویروس کرونا  محافظت می‌کند یا خیر. در خردادماه، F.D.A.(سازمان جهانی دارو و غذای آمریکا) اعلام کرد که واکسن ویروس کرونا برای محافظت از حداقل ۵۰٪ از افراد واکسینه شده باید مؤثر باشد.

علاوه بر این، آزمایشات فاز ۳ به اندازه کافی در مقیاس بزرگ هستند تا شواهدی از عوارض جانبی نسبتاً نادر را نشان دهند که ممکن است در مطالعات اولیه از دست رفته باشد.

مرحله تأیید:

 تنظیم کنندگان و تایید کنندگان واکسن در هر کشور نتایج آزمایش را بررسی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند واکسن را تأیید کنند یا خیر. در طی یک بیماری همه گیر، واکسن ممکن است مجوز استفاده اضطراری را قبل از تأیید رسمی دریافت کند.

هنگامی که واکسن مجاز شد، محققان همچنان افرادی را که واکسن دریافت می‌کنند ، نظارت می‌کنند تا از ایمنی و کارآمد بودن آن اطمینان حاصل کنند و در واقع این مرحله ادامه مرحله آخر آزمایش بالینی است که به دلیل شیوع بیماری استفاده اضطراری تأیید شده و بررسی اثربخشی واکسن در دریافت‌کنندگان ادامه می‌یابد.

چه کشورهایی واکسیناسیون را شروع کرده‌اند؟

کشورهای زیادی واکسیناسیون با استفاده از واکسن فایزر را شروع کرده‌اند. به عنوان مثال صربستان از روز ۲۴ دسامبر (اوایل دی ماه) رسما واکسیناسیون را شروع کرد و نخست وزیر این کشور به عنوان اولین دریافت کننده واکسن پیشقدم شد. کویت هم بعد از دریافت ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای تولید فایزر از روز ۲۴ دسامبر رسما واکسیناسیون را آغاز کرد و بررسی واکسن مدرنا در این کشور شروع شده است.

قطر از روز ۲۲ دسامبر ( اواخر آذر) واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را با استفاده از واکسن فایزر شروع کرده و وزارت بهداشت این کشور خبر از انعقاد قرارداد برای خرید واکسن مدرنا و واکسن آکسفورد داده است. 

 در آمریکای لاتین کشورهای مکزیک و شیلی به عنوان اولین کشورهایی که واکسیناسیون را شروع کرده‌اند معرفی شده‌اند. در روسیه نیز تزریق عمومی واکسن اسپوتنیک شروع شده است.

این سیاست از اوایل دسامبر( اوایل آذرماه)  شروع شد و با توجه به اجباری نبودن تزریق واکسن، هر فردی که برای دریافت واکسن پیش قدم شود می‌تواند آن را دریافت کند. طی دو هفته اولی که از شروع واکسیناسیون گذشته بود ۲۰۰ هزار نفر واکسن اسپوتنیک را دریافت کردند. 

روسیه خبر از تولید ۲ میلیون دوز واکسن تا انتهای سال ۲۰۲۰ و عرضه ۳۰ میلیون دوز در فصل اول سال بعد داده است.

اتحادیه اروپا  نیز در نظر داشت واکسیناسیون را از روز ۲۷ دسامبر سال ۲۰۲۰ شروع کند که با توجه به چالش‌های پیش‌آمده برای واکسن فایزر و سپس مدرنا این برنامه لغو شد تا بررسی بیشتری روی واکسن‌های آمریکایی صورت بگیرد.

* اروپای شرقی مشتری واکسن‌ چین و روسیه 

درحالی که اتحادیه اروپا با شرکت‌های فایزر و آسترازنکا بر سر توزیع واکسن اختلاف جدی پیدا کرده، کشورهای شرق اروپا با خرید واکسن‌های چینی و روسی تلاش می‌کنند تا با شیوع گسترده ویروس کرونا مقابله کنند.

کشورهای شرق اروپا با خرید واکسن‌های چینی و روسی تلاش می‌کنند تا با شیوع گسترده ویروس کرونا مقابله کنند.

 

صربستان هم‌اکنون با دریافت یک میلیون دوز واکسن چینی سینوفارم، روند واکسیناسیون شهروندان خود را با هدف ایجاد ایمنی جمعی به سرعت به پیش می‌برد: تاکنون ۴.۶ دوز واکسن به ازای هر صد نفر از جمعیت این کشور تزریق شده است. به این ترتیب صربستان پس از انگلیس و جلوتر از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا موفق‌ترین کارنامه واکسیناسیون در اروپا را دارد.

لکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان با انتقاد تند از روند توزیع واکسن کووید در سطح جهان و بی‌عدالتی میان کشورهای فقیر و ثروتمند گفته است:  ثروتمندان فقط خودشان و آن‌هایی که دوستشان دارند را نجات می‌دهند».

صربستان ۱۰هزار دوز واکسن فایزر-بیون‌تک دریافت کرده اما الکساندر ووچیچ می‌گوید شخصا واکسن چینی خواهد زد.

در حالی که کمبود واکسن کرونا، انتقاد افکار عمومی در بسیاری از کشورهای اروپایی را برانگیخته است، مجارستان برخلاف ۲۶ عضو اتحادیه اروپا واردات واکسن اسپوتنیک V روسیه را آغاز کرده و قرار است از چین هم واکسن بخرد.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان با انتقاد از سیاست اتحادیه اروپا در خرید واکسن می‌گوید: «رویکرد اتحادیه اروپا در قبال واکسیناسیون کند است و کافی نیست. برای ما اینکه واکسن کجا تولید شود هیچ اهمیتی ندارد. مهم این است که کارآیی آن اثبات شده باشد».

* عقب‌نشینی استرالیا از تزریق واکسن فایزر

 آدریان استرمن اپیدمیولوژیست (متخصص بیماری های همه گیر) از دانشگاه ساوت استرالیا در پاسخ به این سوال که چرا استرالیا هنوز واکسن را تصویب نکرده است؟ می‌گوید پاسخ این پرسش ساده است: «نیازی به عجله نیست؛ به خاطر داشته باشید که واکسن Pfizer / BioNTech در انگلیس و ایالات متحده فقط توانسته «تأییدیه استفاده در شرایط  اضطراری» را دریافت کند. این به معنی آن است که مرحله سوم آزمایش‌های این واکسن هنوز به پایان نرسیده است».

واکسن Pfizer / BioNTech در انگلیس و ایالات متحده فقط توانسته «تأییدیه استفاده در شرایط  اضطراری» را دریافت کند. این به معنی آن است که مرحله سوم آزمایش‌های این واکسن هنوز به پایان نرسیده است».

 

وی گفت: «استفاده از این واکسن در موارد اضطراری، امر غیر معمولی است اما از آنجا که کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا در حال حاضر در چنین شرایط وخیمی از منظر کووید-۱۹ قرار دارند، آنها واقعاً نمی توانند دیگر صبر کنند».

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول