اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

داستان تکراری کمبود اعتبار و پروژ‎هایی که به منزل نمی‎رسد/ تلاش جدی مسوولان گلستانی برای جذب اعتبار پروژه «بهسازی جاده آزادشهر به خوش ییلاق»

محور آزاد شهر به خوش ییلاق به عنوان کریدور مهم اقتصادی شمال به جنوب کشور نقش مهمی در اقتصاد گلستان ایفا می‎کند، با این وجود داستان تکراری عدم تخصیص اعتبار طی این سال‎ها موجب شده تا این پروژه مهم اقتصادی استان به سر منزل نرسد.

داستان تکراری کمبود اعتبار و پروژ‎هایی که به منزل نمی‎رسد/ تلاش جدی مسوولان گلستانی برای جذب اعتبار پروژه «بهسازی جاده آزادشهر به خوش ییلاق»

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،  بهسازی محور آزادشهر به شاهرود «خوش‌ییلاق» از پروژه‎های مهم اقتصادی گلستان محسوب می‎شود که از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است. این پروژه به عنوان کریدور مهم اقتصادی شمال به جنوب و از سویی راه ارتباطی استان گلستان به استان‎های مرکزی و جنوب کشور نقش مهمی در اقتصاد استان ایفا می‌کند با این وجود داستان تکراری عدم تخصیص اعتبار طی این سال‎ها موجب شده تا این پروژه مهم اقتصادی استان به سر منزل نرسد در صورتی که رانندگان و افرادی که در این محور تردد دارند، محور آزادشهر به شاهرود را یکی از مناطق صعب‌العبور گلستان می‎دانند و همواره نسبت به مشکلاتی هم چون دوطرفه بودن، تعریض کم جاده، وجود پیچ‎ها و پل‎های باریک در این محور ابراز نارضایتی و گلایه دارند.

* جاده آزادشهر به شاهرود یکی از شریان‎های حیاتی و اصلی گلستان/ در نظر گرفتن ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی جاده آزادشهر به خوش‌ییلاق در سال ۱۴۰۰

در همین رابطه نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی، جاده آزادشهر به شاهرود را یکی از شریان‎های حیاتی و اصلی گلستان عنوان کرد و گفت: این محور شمال کشور را به نقاط مرکزی و جنوبی کشور متصل می‎کند، در کریدور شمال به جنوب قرار دارد و از ده‌ها سال قبل این جاده به صورت ترانزیت استفاده می‎شد.

غلامعلی کوهساری تصریح کرد: در دوره ششم مجلس در سال ۱۳۸۳ با پیگیری‎های بنده حقیر ردیف اعتباری  برای بهسازی این جاده در قانون بودجه سال ۱۳۸۳ در نظر گرفته شد و با یکی دو سال تأخیر کار بهسازی پس از درج در قانون بودجه سال ۱۳۸۳ آغاز شد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بهسازی محور آزادشهر به خوش‌ییلاق در قانون بودجه سال ۱۳۸۳ گنجانده شده بود ولی تخصیص و اعتباراتی که برای این محور در نظر گرفته شده بسیار کم و ناچیز بود و جوابگوی نیاز برای کارهای عمرانی که باید صورت بگیرد، نبوده است.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به پیگیری‎های انجام شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ این جاده دارای اعتبار ۳۳ میلیارد تومان بوده که برای تخصیص آن پیگیری‎های زیادی انجام شد تا بتوانیم حداکثر تخصیص را انجام دهیم در همین راستا وزیر محترم راه و شهرسازی طی نامه‎ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست تخصیص اعتبار صد درصدی برای محور آزادشهر به شاهرود را داشتند و حتی افزایش اعتباری معادل ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

کوهساری بیان کرد: در لایحه ۱۴۰۰ با توجه به اعتبارات کشور در حوزه عمرانی که در مجموع ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است و به جهت آن که افزایش اعتبارات عمرانی در کل کشور حدود ۱۱ درصد است و در بعضی پروژه‎ها ۱۰ صد و حتی گاهأ کاهش اعتبار داشتیم، در خصوص این جاده در ابتدا مبنای وزارت راه و شهرسازی بر این بود تا در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۳ میلیارد تومان در نطر گرفته شود اما در لایحه ۱۴۰۰ باید کاهش و به ۲۵ میلیارد تومان برسد.

وی افزود:با پیگیری‎های انجام شده در لایحه ۱۴۰۰ برای این جاده حدود ۴۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

*آزادسازی و تملک اراضی یکی از مشکلات مهم در پروژه بهسازی جاده آزادشهر به خوش‌ییلاق/ بهره‎برداری از ۱۰ کیلومتر از  جاده آزادشهر به شاهرود تا پایان سال جاری

مدیر کل راه و شهرسازی گلستان نیز در خصوص آخرین وضعیت محور آزادشهر به خوش‌ییلاق اظهار کرد: اعتبار پروژه محور  آزادشهر به شاهرود بین گلستان و سمنان مشترک است و از ۳۳ میلیارد تومان  معادل ۲۰ میلیارد تومان به گلستان تخصیص یافته است.

حسین محبوبی تصریح کرد: ۶۰ کیلومتر از این پروژه در حوزه قراردادی گلستان واقع شده و برای بهسازی ۳۰کیلومتر سه پیمانکار با مجموع قرارداد ۶۰ میلیارد تومان در این محور مشغول به کار هستند.

وی افزود: آزادسازی و تملک اراضی اطراف این جاده یکی از مهمترین مشکلات ما در اجرای این پروژه محسوب می‎شود با این وجود وزارت راه و شهرسازی به ما قول داده اگر زیرسازی این محور انجام شود هزینه آسفالت را تقبل خواهد کرد که با این وجود تا پایان سال ۱۰ کیلومتر از این جاده به بهره‎برداری می‎رسد.

مدیر کل راه و شهرسازی گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قرار است امسال ۳۰ میلیارد تومان و سال بعد نیز ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه محور آزادشهر به شاهرود تخصیص یابد به دنبال آن هستیم تا بهسازی جاده سریع‎تر انجام شود.

محبوبی گفت: تعریض ۳۰ کیلومتر از محور آزادشهر به شاهرود با اداره کل راه و شهرسازی و مابقی به عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان می‎باشد در واقع الویت ما این است تا در همین ۳۰ کیلومتر نقاط حادثه‌خیز و و در مسیر سیلاب و یا پل‎های کم‌عرض را ایمن کنیم و به صورت مقطعی کارهای بهسازی و چهار بانده شدن این محور انجام شود‌.

براساس این‌گزارش،  محور آزادشهر به شاهرود در کریدور شمال به جنوب کشور واقع شده و از این رو دارای اهمیت فراوانی از لحاظ اقتصادی برای گلستان می‎باشد با توجه به محرومیت گلستان در حوزه اقتصادی، بهسازی و اتمام کامل این پروژه می‎تواند علاوه بر اینکه به اقتصاد خمیده استان کمک کند بلکه این جاده نیز برای افرادی که در این مسیر تردد دارند ایمن و بی‎خطر شود.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول