اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

گسترش روابط و امضا سند همکاری کرمانشاه و حلبچه در حوزه اقتصادی/ سهم ایران در بازار عراق افزایش می‌یابد

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه سفر هیأت حلبچه به استان را نقطه شروعی برای گسترش تعاملات با کرمانشاه دانست و گفت: سهم بخش خصوصی و تولیدات ایران و کرمانشاه از بازار عراق باید افزایش یابد.

گسترش روابط و امضا سند همکاری کرمانشاه و حلبچه در حوزه اقتصادی/ سهم ایران در بازار عراق افزایش می‌یابد

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با هیأت تجاری استان حلبچه اقلیم کردستان عراق امروز به منظور امضا تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین اتاق بازرگانی استان کرمانشاه و اتاق بازرگانی استان حلبچه به میزبانی اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد.

کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه اظهار داشت: امروز سند همکاری بین اتاق بازرگانی کرمانشاه و اتاق بازرگانی حلبچه امضا می‌شود.

وی افزود: امروز صبح جلسه‌ای در استانداری جهت هماهنگی برنامه های اقتصادی برگزار شد که ان شاء الله بتوانیم جهت توسعه روابط تجاری بهتر حرکت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه روابط بین کرمانشاه و حلبچه قدیمی است و انتظار داریم سطح تعاملات اقتصادی نیز بالا باشد تصریح کرد: حلبچه بعد از شرایط سختی که در دوران صدام داشت اکنون وضعیت مطلوبی دارد و باید کمک کنیم از لحاظ اقتصادی نیز رشد کند.

وی با بیان اینکه اولین استانی بودیم که بعد از صدام در عراق حضور پیدا کرده و روابط اقتصادی را آغاز کرده‌ایم،گفت: در زمان صدام نیز اولین استانی بودیم که در سلیمانیه نمایشگاه برگزار کردیم.

کاشفی، کرمانشاه را قطب صادرات به عراق دانست و با بیان اینکه هم اکنون سه استان حلبچه، سلیمانیه و دیاله را همراهی می‌کنیم، تاکید کرد: وجود مرزهای مشترک باعث رونق دو استان است و پیشنهادات اقتصادی را باید کاملا بصورت فنی بررسی کنیم که البته در سند همکاری نیز به آن اشاره شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه حضور هیأت تجاری استان حلبچه در کرمانشاه را آغاز روابط اقتصادی دانست و خواستار حضور هیأت‌های دیگر در کرمانشاه شد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، وضعیت استان حلبچه در بحث کشاورزی و گردشگری را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: حوزه‌های مختلف دیگر نیز انگیزه‌های اقتصادی در حلبچه وجود دارد.

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران در ادامه خواستار شد: تمایل داریم که فعالان اقتصادی استان کرمانشاه همراه اتاق بازرگانی حلبچه باشند و با ارائه تجربیات باعث افزایش سطح تبادلات اقتصادی شویم که این موضوع به سود هر دو استان خواهد بود.

کاشفی با بیان اینکه در اتاق بازرگانی کرمانشاه حدود ۲ هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم عضو وجود دارد، خاطرنشان کرد: چند تشکل مختلف در حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری فعال اند که این موضوع یک ظرفیت برای حلبچه است.

وی بیان کرد: درخواستی از سوی اتاق بازرگانی حلبچه مبنی بر اینکه کرمانشاه باید سهم بیشتری در اقتصاد حلبچه داشته باشد مطرح شده که این تعصب قابل ستایش است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به صحبت‌های فعالان اقتصادی در جلسه امروز، گفت: مباحثی چون حمل و نقل، تبادلات مالی، مرجع حل اختلاف و... موضوعات مهمی است که رفع بخشی از آن‌ها وظیفه حاکمیت است.

کاشفی با بیان اینکه مشکلات را پیگیری و نهادهای مختلف نیز باید پای کار باشند، تاکید کرد: در راستای تفاهم‌نامه صورت گرفته، در اتاق کرمانشاه و حلبچه دو نفر مأمور شده‌اند که مشکلات را پیگیری کنند.

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران تشکیل کارگروه مشترک کشاورزی و گردشگری جهت معرفی ظرفیت‌ها را ضروری دانست و افزود: در حوزه توریسم سلامت نیز باید تلاش کرد و ما آمادگی برگزاری نشست‌های کارشناسی در این خصوص را نیز داریم.

وی نبود مرز رسمی بین استان کرمانشاه و حلبچه را یکی از مشکلات عنوان کرد و در این خصوص، گفت: از سوی ایران مجوز‌های لازم أخذ شده است و حلبچه نیز باید از اقلیم کردستان پیگیری کند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در پایان، تاکید کرد: این نشست‌ها ادامه‌دار خواهد بود و ما نیز جهت افزایش ارتباط فعالان اقتصادی دو استان بیشتر تلاش خواهیم کرد تا سهم بخش خصوصی و تولیدات ایران و کرمانشاه از بازار عراق افزایش یابد.

انتهای پیام/پ/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول