اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

دانش‌آموز تک ساحتی به درد جامعه امروز نمی‌خورد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموز تک ساحتی به درد جامعه امروز نمی‌خورد، گفت: فرهنگ، هویت و انسجام ملی ما، در گروی کسب مهارت‌های اجتماعی است.

دانش‌آموز تک ساحتی به درد جامعه امروز نمی‌خورد

خبرگزاری فارس ـ مهرداد ضیاء: محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی، اظهار کرد: قطعا باب ارتباط هیأت رئیسه با بنده مفتوح است و تلاش می‌کنم حداقل هر دوماه یکبار نشستی را با هیأت رئیسه مجلس دانش‌آموزی داشته باشم و از مدیران استان‌ها نیز درخواست می‌کنم جلسات منظمی با منتخبین مناطق برگزار کنند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی، افزود: شما بار سنگینی را بر دوش گرفته‌اید و نقش مهمی برعهده دارید؛ نقش نمایندگی دانش‌آموزی، یکی از نقش‌های چندلایه، بسیار عمیق و پربار است و شما مورد اعتماد جمعیت دانش‌آموزی قرار گرفتید و این بار مسؤولیت را به عهده گرفتید که جمع بزرگی را نمایندگی کنید؛ این مسؤولیت نمایندگی از یک سو باید پیوند شما را با جمعیت دانش‌آموزان که منتخبین آنها هستید، به نحو موثری برقرار کند به گونه‌ای که بتوانید افکار و اندیشه‌ها، ایده‌های آنها را نمایندگی کنید و از سوی دیگر باید توانایی داشته باشید با جمعیت مسؤولان آموزش و پرورش در سطوح مختلف به خوبی ارتباط برقرار کنید، پیام‌ها را منتقل کنید و در گفت‌وگوهای عمیق با مقامات محلی و سایر مقامات در ارتباط باشید و مسؤولیت خود را به نحو شایسته انجام دهید.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه در یک نگرش عمیق و مبنایی، عرصه حیات، عرصه یادگیری است، گفت: همچنان که جسم ما نیازمند تغذیه است تا شاداب باشد و نیاز به مراقبت از جسم داریم باید روح خود را تغذیه کنیم و یادگیری، تغذیه روح است و وجه روحانی انسانی را تغذیه می‌کند و پرورش جان را به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین تمایز آدم‌ها تمایز در یادگیری است؛ فرصت‌های یادگیری بیشمار است اما نیازمند هوشیاری است؛ عرصه یادگیری، فراگیرترین رفتاری است که در زندگی انسان‌ها جریان دارد و ما دائما در حال یادگیری هستیم؛ شاید بتوانیم این را عمومیت‌ترین رفتار مشترک انسان‌ها بدانیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت زندگی انسان‌ها متاثر از یادگیری است، گفت: انواع و اقسام بیماری‌های غیر واگیر که در سطح جامعه رواج دارد ناشی از الگوی نامناسب تغذیه، سبک نامناسب زندگی و عدم مراقبت درست از جسم است و بیماری‌های گسترده‌ای متوجه عرصه یادگیری است که اگر یادگیری به درستی اتفاق نیفتد، آثار پایدار و تبعات ویرانگرتری دارد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی بیان کرد: امروز شما با انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس دانش‌آموزی در معرض یک یادگیری بسیار بزرگ قرار گرفتید و فرصت طلایی برای توسعه یادگیری شما ایجاد شده است.

حاجی‌میرزایی افزود: فرصت نمایندگی، فرصت کسب و افزایش قابلیت‌ها و توانمندی‌ها، توسعه و گسترش درک اجتماعی و کسب توانایی تعامل با دیگران و یادگیری چگونگی پیگیری اهداف، فرصتی برای تمرین دموکراسی، پذیرش دیگران، مدارا، تمرین گفت‌وگوی سازنده، نقد و نقدپذیری، کار گروهی و مشارکت در امور ، مسؤولیت‌پذیری در امور اجتماعی، صنفی و محیط زیستی، رشد توسعه جامعه محلی و ملی، حساسیت نسبت به محیط پیرامون، تمرین پرسشگری و مطالبه‌گری عقلانی و پیگیری هوشمندانه مطالبات و فرصت طلایی برای کسب مهارت شنیدن است؛ نیاز ما برای شنیدن عمیق‌تر از نیاز ما برای گفتن و باید این نیاز را به نحو مؤثر کسب کنیم.

وی با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات ما در جامعه، تأمین همگرایی و انسجام و هم‌افزایی و ناتوانی در گفت‌وگوهای اثربخش است، گفت: این موضوع نیازمند مهارت‌هایی است که اکنون زمان فراگرفتن آنهاست. باید بیاموزیم چگونه با هم گفت‌وگو کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای ما مجلس دانش‌آموزی تنها یک نهادی نیست که از نظرات نمایندگان بهره‌مند شویم؛ هرچند که به نظرات آنها نیازمند هستیم اما ما مجلس دانش‌آموزی را یک موقعیت یادگیری و تربیتی می‌دانیم و به مجلس دانش‌آموزی به عنوان موقعیت کم نظیر برای یادگیری می‌اندیشیم. مجلس میدان عمل است و  برای کسب نقش آفرینی در فردا باید درک روشنی از فردا وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه سندتحول بنیادین میثاق مشترک ماست و بستر اصلی تعاملات ما را با روشن می‌کند، افزود: هر چقدر می‌توانید در شناخت و تبیین ساحت‌های شش گانه تربیتی سندتحول تلاش کنید؛ دانش‌آموز تک ساحتی به درد جامعه امروز نمی‌خورد بلکه دانش‌آموزی می‌تواند از حقوق خودش دفاع کند، روی پای خود بایستد و عنصری موثر در جامعه‌اش باشد که در تمام ساحت‌های تربیتی رشد کرده باشد. 

حاجی‌میرزایی با اشاره به 40 بار تأکید نام جوان در بیانیه گام دوم انقلاب ،گفت: این موضوع نشان می‌دهد در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، جوانان نقطه درخشان هستند.

وی به طرح «هر دانش آموز یک مهارت» اشاره کرد و افزود: بدون تردید عرض می‌کنم حد ظرفیت ما در توانمندی‌ها و کسب قابلیت‌های اجتماعی به عنوان عنصر کلیدی در آینده ما نقش آفرینی می‌کند. کیفیت جامعه به کیفیت مناسبات اجتماعی بستگی دارد و فرهنگ، هویت، شکل گیری شخصیت ما، تفاهم و همکاری و انسجام ملی ما در گروی کسب مهارت‌های اجتماعی است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز شبکه مجلس دانش‌آموزی شبکه‌ای به وسعت 23 هزار و 800 نماینده دانش‌آموزی است که باید فرایندهای دقیقی را برای چگونگی مشارکت آنها فراهم کنیم؛ مجلس دانش‌آموزی، تشریفاتی نیست و دیدگاه شما را خریداریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول