به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانشآموزی عصر امروز در سالن حجاب کانون پروشی و فکری کودکان و نوجوانان و همزمان در استانهای سراسر کشور بهصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
مجلس دانشآموزی دارای 150 نماینده دختر و پسر (75 دختر و 75 پسر) از دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم است که در بین نمایندگان، 4 نماینده اقلیتهای دینی، 2 نماینده از بین دانشآموزان با نیازهای ویژه و 2 نماینده از مدارس ایرانی خارج از کشور عضویت دارند.
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم، اظهار کرد: امروز شاهد میدانداری حضور جوانان در قالب مجلس دانشآموزی در عرصه تعلیم و تربیت هستیم و جلوههای نابی از همبستگی از انسجام و هویت ملی و غرور جوانان را در عرصههای تصمیمسازی تعلیم و تربیت شاهدیم.
وی ادامه داد: امروز نمایندگانی از اقصی نقاط کشور در کنار اقلیتهای دینی و دانشآموزان با نیازهای ویژه به نمایندگی از ۱۵ میلیون دانشآموز گرد هم آمدند تا از دغدغههای تعلیم و تربیت سخن بگوبند و با همفکری، هماندیشی و خرد جمعی جمعی به حل مسائل کمک کنند و بالاتر از آن نیز تمرین تربیت را داشته باشند.
کاظمی اضافه کرد: آشنایی دانشآموزان با اسناد بالادستی، سیاستهای مهم نظام تعلیم و تربیت، افزایش بصیرت و آگاهی از حوزههای مختلف تعلیم و تربیت، تجربهگردانی و کسب فیض از محضر اساتید و معلمان برجسته، حضور در کارگاههای آموزشی و نشستهای قطبی بخشی از تمرین تربیتی این مجلس است همچنین شنیدن صدای دانشآموزان و نیاز آنان از زبان خودشان و تفکر و تأمل و ارائه راه حل و پیشنهاد توسط آنان مانند تهیه اسناد ۱۲ گانه سازمان دانشآموزی میتواند فرایند تصمیم سازی و مشارکت دانشآموزان را در سیاست گذاری را در اجرای فعالیتها تسهیل و میسر کند.
وی گفت: امروز مجلس دانشآموزی میتواند در راستای بیانیه گام دوم، مصداق بارزی از توجه مسؤولان به جوانان و اعتماد به جوانان در جایجای ایران باشد؛ با توجه به اینکه مجلس یک نهاد صنفی مشورتی است، حضور فعال نمایندگان در فعالیتهای آموزشی، پرورشی و اجتماعی در چارچوب قانون و مقررات مجلس، استفاده از خرد جمعی برای ارائه پیشنهاد سازنده و نقش پذیری مهم است.
کاظمی افزود: یکی از مهم ترین کارکردهای مجلس، کارکرد تربیتی آن است؛ مهم ترین برونداد مجلس، انسانهایی است که شایسته و برخوردار از صلاحیت، با اعتماد به نفس، پرسشگر باشند.
وی با بیان اینکه مجالس دانشآموزی مسیری برای تربیت مدیران آینده ساز و پیشرانهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب هستند، خطاب به مدیران کل، معاونان ادارات کل آموزش و پرورش و روسای سازمان دانشآموزی گفت: جایگاه و منزلت مجلس را بدانیم و زمینه مشارکت دانشآموزان را به بهترین شکل در فرایندهای تصمیم سازی تعلیم و تربیت فراهم کنیم. از وزیر آموزش و پرورش درس میگیریم چراکه نقش پذیری دانشآموزان و توسعه مجلس را در قالب بسته ای ابلاغ کرده است لذا انتظار میرود نقش و جایگاه واقعی مجلس را در استانها و مناطق مورد توجه قرار و زمینه مشارکت آنان را برای تحقق فرایندهای تربیتی مدنظر قرار دهیم.
انتهای پیام/