اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

طرح ساماندهی و مرمت بازار اراک در انتظار تصویب نهایی

معاون میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرگزی گفت: طرح مرمت و ساماندهی بازار اراک تهیه و در مرحله تصویب نهایی است.

طرح ساماندهی و مرمت بازار اراک در انتظار تصویب نهایی

سید محسن رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: به منظور برنامه‌ریزی بهتر و ساماندهی و مرمت مجموعه بازار، طرح جامع ساماندهی و مرمت بازار تهیه شده و در مراحل تصویب نهایی است.

وی افزود: اصلی‌ترین هدف از تصویب این طرح احیای بازار و تغییر کاربری در کاروانسراها به منظور ایجاد رونق اقتصادی است. 

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه تعیین مشاور نهایی برای مرمت و احیای بازار تاریخی شهر اراک به این سبب است که تمامی اقدامات بر مبنای یک اصول انجام شود، ادامه داد: اقدامات در دست انجام در مجموعه بازار  برای مرمت و همچنین کاربری‌ها است که بتوانیم کالبد اساسی بازار را هم به لحاظ فیزیکی و هم کاربری حفظ و حراست کنیم که پس از تصویب نهایی بر اساس اولویت‌های تعیین شده انجام خواهد شد. 

رحمتی با اشاره به اینکه بهترین راه حل برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی که امکان تغییر کاربری دارند راه واگذاری به بخش خصوصی است، گفت: تغییر کاربری منازل تاریخی واقع در بافت تاریخی بازار شهر اراک اصلی‌ترین راه حفظ آنها است و ما می‌توانیم از فضای این منازل  در راستای ایجاد رستوران‌ها، کافه، مراکز علمی، دانشکده‌های هنری و حتی دفاتر برخی از ادارات استفاده کنیم تا ضمن بازسازی و حفظ آنها از فضای تاریخی این اماکن نیز بهره‌مند شویم.

وی در رابطه با تعداد بناهای نیاز به مرمت فوری و اضطراری استان بیان کرد: هر ساله به طور متوسط حدود ۴۰ بنای تاریخی استان نیازمند بازدید و مرمت‌های اضطراری دارند و البته تمام بناهای تاریخی استان نیازمند بازدیدها و مرمت‌های دوره‌ای هستند که بسته به نوع و شرایط هر بنا متفاوت است.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی در ادامه افزود: در سال ۹۹ بیش از ۲۰ بنای تاریخی مرمت شد که بیشتر آنها شامل مرمت‌های اضطراری و رفع خطر بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول