اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس‌من| گفت‌وگو با حامیان کمپین املاک ویژه تهرانسر؛ مردم خواستار صدور اسناد املاک هستند

در گفت‌وگو با حامیان کمپین «چرا سند مالکیت مسکن ویژه تهرانسر صادر نمی‌شود؟» مشکلاتشان را بررسی کرده‌ایم.

فارس‌من| گفت‌وگو با حامیان کمپین املاک ویژه تهرانسر؛ مردم خواستار صدور اسناد املاک هستند

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «از قشر متوسط جامعه هستیم، اگر این مدلی خانه نمی‌خریدیم هیچ‌وقت صاحب ۳۰ متر آلونک هم در تهران نمی‌شدیم، نخوردیم، نپوشیدیم، تا بتوانیم یک سرپناه بالا سر زن و بچه‌ی خود درست کنیم. اما الان ۵ سال است که خانه‌های ما سند ندارد.» این سخنان را یکی از مالکان پروژه‌ی مسکن ویژه تهرانسر می‌گوید. آن‌ها برای رساندن صدای خود به گوش مسئولین به فارس‌من اعتماد کرده و کمپینی با عنوان«چرا سند مالکیت مسکن ویژه تهرانسر صادر نمی‌شود؟» ما نیز به سراغشان رفته و در میزگردی به بررسی مشکلات ‌آن‌ها پرداخته‌ایم. متن زیر حاصل این گفت‌وگو است.

آقای رسولی از مالکین مسکن تهرانسر در ابتدای جلسه در مورد تاریخچه‌ی این پروژه بیان‌داشتند: «مسکن ویژه تهرانسر در قالب پروژه مسکن مهر سال ۹۱ کلید خورد، با این تفاوت که در مسکن ویژه طبق قرارداد قرارداد باید سند عرصه و اعیان صادر بشود. یک قراردادی بین من به عنوان شخص حقیقی و نماینده قانونی دولت (اداره کل مسکن و شهرسازی تهران) بسته شد. طبق فرآیند ثبت نام باید هر ۳ ماه یکبار ۲۰ میلیون تا ۴ قسط پرداخت می کردیم بعد از قسط چهارم پیش قراردادی امضا کردیم که طبق آن باید ۱۴ ماه پس از آن خانه‌ها تحویلمان داده شود.»

وی ادامه‌داد: «بعد از مدتی متوجه شدیم، پیشرفت کار به اندازه‌ی پولی نیست که می‌گیرند همان زمان اعتراضات ما شروع شد و کار به مجلس هم کشید تا آن که دولت عوض شد و آقای آخوندی وزیر شدند ایشان از همان ابتدا با اصل پروژه مخالف بودند و دولت قبلی را هم بی‌کفایت می‌دانستند.  بالاخره با فشارهای زیاد توانستیم واحدها را تحویل بگیریم.»



آقای سپیددست یکی دیگر از مالکین ساختمان در مورد مشکلات واحدهای مسکونی بیان داشتند: «واحدهایی که از همان اول معلوم بود در ساختش کم کاری صورت گرفته‌است. بعد از مدتی مشکلات ساختمان شروع شد از پرشدن چاه‌های فاضلاب گرفته تا اتصالی در سیم‌کشی‌های ساختمان که باعث سوختن لوازم برقی‌مان می‌شد.سعی کردیم مجدد واحدها را سرویس کنیم اما الان آن‌چیزی که ما را اذیت می‌کند و مورد اعتراض ساکنان است نامعلوم بودن وضعیت سند این ساختمان‌هاست.»

آقای رسولی می‌گوید بنابر قرارداد امضا شده باید حداکثر ۳ سال پس از پایان ساخت سند آماده شود: «طبق تبصره ۲ ماده ۶ قرارداد، فروشنده متعهد می‌شود تا حداکثر ظرف مدت ۳ سال از پایان ساخت مسکن(شهریور۹۴) نسبت به اخذ پایان کار ساختمانی و صورت مجلس تفکیکی اقدام نماید. باقی پول باقی‌مانده هم طی اقساط بلند مدت ده ساله قرار است پرداخت شود.»



وی در ادامه افزود: «دو سال از پایان تعهدی که به ما مبنی بر تنظیم سند داده شده می‌گذرد، اما هنوز هم هیچ خبری نیست.  و هر روز وعده‌ از مسئولین می‌شنویم، آخرین بار خرداد ماه سال گذشته بود که آقای محمدزاده مدیرکل وقت اداره راه و شهرسازی در مسجد محله به همراه ۱۵ نفر دیگر از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی قول دادند حداکثر تا پایان سال ۹۸ سند واحدها و صورت مجلس تفکیکی آماده می‌شود اما هنوز با گذشت بیش از یکسال از این وعده نیز اتفاقی رخ نداده‌است.»

 

بدقولی‌ها در صدور سند در حالی رخ می‌دهد که مالکین در این شرایط سخت اقتصادی و کرونا یک روز پرداخت قسط‌شان عقب بیفتد ۲۴ درصد از آن‌ها ما جریمه گرفته‌ می‌شود. بدتر آنکه گاهی تماس با خانواده‌های مالکین بدهکار گرفته‌ می‌شود و آن‌ها را تهدید به مصادره خانه می‌کنند.



آقای دلپسند از دیگر مالکین مجموعه معتقدند دلیل اصلی عدم صدور سند اختلافات موجود بین ارگان‌های مختلف است: «در جلسه با آقای محمدزاده مدیرکل وقت ایشان یک پروسه کاری برای تنطیم سند اعلام کردند که طبق  آن با حل مشکل معارض زمین یک سند ۵۵ هکتاری صادر شده‌است. این سند باید قطعه قطعه شود تا برسد به بلوک.طبق سخنان ایشان بعد از کوچک شدن سند پروسه گرفتن پایان کار و  صورت مجلس تفکیکی برای هر واحد آغاز می‌شود.»

وی در ادامه بیان داشت: «بعد از این وعده هم مشکل ما حل نشد و مجدد بهانه‌های مدیران شروع شد یکبار می‌گفتند ثبت همکاری نمی‌کند یک بار دیگر می‌گفتند شهرداری پایان کار نمی‌دهد.به شهرداری  مراجعه کردیم این سازمان مدعی بود، که بابت اخذ پایان کار هفت میلیارد طلب دارد. به سازمان مسکن که می‌رویم ادعای شهرداری را تکذیب می‌کند و سند می آورد که کل طلب را پرداخت کرده و از این دست سخنان.»

در پایان مالکان تهرانسر مطالبه‌ی خود را از مسئولین بیان داشتند:«مطالبه ما عمل به مُر قرارداد است در ماده ۷ صفحه ۶ قرارداد آمده است در صورت هر گونه اختلاف در موضوع و تفسیر قرارداد مرجع قضایی به عنوان حَکَم باید به حل مشکل بپردازد.ما از مراجع قضایی خواهشمندیم ورود کرده و مشکل ما را حل کند و سازمان را مکلف به اخذ به صدور سند بکند.»


در فارس‌من مردم زیادی برای شنیده شدن صدای مطالبه‌گری‌شان به ما اعتماد کرده‌اند. شما  بزرگترین سرمایه‌ی فارس‌من هستید. ما نیز رسالت خود را در پیگیری سوژه‌ها و مطالبات مردم می‌دانیم.

 

گزارش از معین رضیئی

انتهای پیام /ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول