اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس‌ من| گفت‌وگو با سردبیر کمپین «زندگی ببخشیم»| قلیچ‌خانی: وظیفه ما مثل پدران شهیدمان دستگیری از مردم است

فرزندان شهدا، با ثبت پویش «زندگی ببخشیم» به نیت 230 هزار شهید در فارس ‌من به نیت پدران‌شان قصد اهدای خون دارند. با سردبیر این پویش به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

فارس‌ من| گفت‌وگو با سردبیر کمپین «زندگی ببخشیم»| قلیچ‌خانی: وظیفه ما مثل پدران شهیدمان دستگیری از مردم است

به گزارش خبرگزاری فارس؛ فارس‌من حالا میلیون‌ها سردبیر دارد؛ میلیون‌ها انسان دغدغه‌مندی که یا کمپین ثبت کردند یا از پویش‌های موردعلاقه‌شان حمایت کردند. تک‌تک آن‌ها فعال اجتماعی هستند؛ آدم‌های دردمندی که نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند. این سلسله گزارش‌ها مستقیم در مورد آن‌هاست. امروز به سراغ هیاتی رفته‌ایم که بانیان آن فرزندان شهدا هستند آن‌ها در فارس‌من  کمپینی با عنوان "پویش «زندگی ببخشیم» به نیت 230 هزار شهید" ثبت کرده‌اند. متن زیر حاصل گفت‌وگوی ما با امیر قلیچ خانی از اعضای فعال این هیات و سردبیر پویش است.



۴۰ سال چشم انتظار پیکر پدر 
امیر قلیچ خانی سردبیر این کمپین  پدرش را سال ۵۹ در عملیات هویزه از دست داده‌است.  پیکر مطهر شهیدشان هنوز برنگشته، و آن‌ها چهل سال چشم انتظار خبری از عزیزشان هستند. خودش می‌گوید: «چون میسر نیست من را کام او،  عشق بازی می‌کنم با نام او، برای من آرمان پدرم دغدغه است نه جسم مفقود او. با همین‌ها زندگی می‌کنم. وقتی می‌بینم آرمان او دارد گم می شود صدایم درمی آید.» با روحیه‌ای که دارد سعی کرده راه پدرش را دنبال کند. 

 

هیات فرزندان شهدای اسلام؛ بزرگترین اجتماع فرزندان شهدا
قلیچ‌خانی در مورد هیات فرزندان شهدای اسلام می‌گوید: «هیات‌ ما بزرگترین اجتماع فرزندان شهداست؛ با همراهی ۱۵ هزار نفر. ماهی یکبار دور هم در امام‌زاده صالح(ع) تهران جمع می‌شویم و سالگرد عزیزمان را برگزار می‌کنیم.بعد از آنکه با شیوع کرونا جلسات حضوری لغو شد؛ تصمیم به برگزاری پویشی گرفتیم تا از این طریق، بحث اجتماعی بودن خانواده شهدا در سطح جامعه پخش شود.»

 

وی ادامه داد: «می‌خواستیم قبل از آن‌که به نیازهای مادی دیگران بپردازیم به بحث سلامت پرداخته و با اهدای خون به دیگران زندگی ببخشیم. اولین پویش را تحت عنوان زندگی ببخشیم با حضور ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر از فرزندان شهدا شروع کردیم و این پویش اهدای خون تا پایان سال نیز ان‌شاالله ادامه‌دار است.»

قلیچ‌خانی تعریف جالبی از اهدای خون دارد: «ما یک خون غیرت، خون ایثارگری، خون فداکاری داریم که از سیدالشهدا(ع) به پدران ما به ارث رسیده، و در رگ ما نیز آن خون هست. این خون را به مردم می‌دهیم تا فرهنگ ایثار را بین مردم جامعه گسترش دهیم.» پویش دیگر فرزندان شهدا حمایت از ایتام است که قلیچ‌خانی درباره‌ی آن بیان داشت، قصد داریم در آینده نیز با راه‌اندازی پویشی هر خانواده شهید یک یتیم تحت نظر کمیته‌امداد را به تکفل و سرپرستی بگیرد.
 

روضه‌ی خانگی در خانه‌ی مادران شهدا
هیات محل نشر برکات و خوبی‌هاست که در آن کارهای خیر دیگری هم انجام می‌شود، مانند طرح روضه‌ی خانگی قلیچ خانی در این باره می‌گوید: «پدر و مادر بعضی از شهدا پا به سن گذاشته اند و گاها فراموش می شوند. حفظ احترام و تکریم آن ها بر ما واجب است.»

قلیچ‌خانی خاطرات جالبی از این فعالیت‌ها تعریف می‌کرد: «قبل از پیک کرونا در هیات شهدای اسلام به مناسبت های مختلف ۵ نفر جمع شده به خانه‌ی شهدا می‌رفتیم و یک روضه‌ی خانگی در آن جا برپا می‌کردیم. خدا می داند که پدر و مادر پیر شهدا از این که یکی به آن ها سر می‌زند چقدر خوشحال می‌شوند. بخاطر دارم یکی از آن‌ها می‌گفت دیشب خواب پسرم را دیدم؛ بهم گفت قراره فردا شما بیایید...»



هر جا نتیجه‌ی مطالبه‌گری به نفع مردم باشد؛ خانواده شهدا پای کار هستند
چرا فعالیت اجتماعی؟ از قلیچ‌خانی درباره انگیزه‌هایش برای ایفای مسؤلیت‌های مردمی پرسیدم: «شهدا از دل مساجد هر محله و اجتماع به سمت جبهه ها رفته اند بنابراین باید خانواده‌های شهدا هم مردمی باشند اما  چون دچار روزمرگی شده‌اند متاسفانه از جایگاه اجتماعی خود فاصله گرفته‌اند. باید همگی کمک کنیم این جایگاه اجتماعی را که خالی شده است به کمک رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها پُر کنیم.»

خانواده شهدا از فارس من چه انتظاری دارند؟ پاسخ داد: «چند سال قبل خدمت آیت‌الله نوری همدانی رسیدیم ایشان به ما فرمودند یک تشکل مطالبه‌گری از وراث شهدا تشکیل دهید. مطالبه‌ی وراث شهدا قطعا با استقبال مردمی بیشتری مواجهه خواهد شد. اگر روزی خانواده شهدا به این نتیجه برسند مطالبه‌گریشان به نفع مردم است قطعا آن را شروع می‌کنند. از فارس‌من هم انتظار داریم در این مسیر به شنیده شدن صدای ما و مطالبات‌مان کمک کند.»


در فارس‌من گروه‌های فعال مردمی زیادی برای شنیده شدن صدای مطالبه‌گری‌شان به ما اعتماد کرده‌اند. در گزارش‌های آتی به معرفی آن‌ها و بررسی دغدغه و سوژه هایشان خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول