اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

آرد یارانه نوع 2 خبازی‌ها هم از کارخانجات استان تامین شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: کردستان در رده چهار استان برتر تولید گندم قرار دارد که می‌توان آرد یارانه نوع 2 خبازی‌ها را هم از کارخانجات استان تامین کرد.

آرد یارانه نوع 2 خبازی‌ها هم از کارخانجات استان تامین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خالد جعفری پیش از ظهر امروز در جلسه شورای آرد و نان استان کردستان که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، اظهار کرد: کردستان در رده چهار استان اول تولید گندم است و اگر مدعی صادرات گندم استان به سایر استان‌ها هستیم باید آن را در استان فراوری کنیم و ضمن تامین آرد مورد نیاز استان، آرد باکیفیت را به سایر استان‌ها هم صادر کنیم.

به گفته معاون امور اقتصادی استاندار کردستان، یکی از مسایل مهم، بازنگری شیوه‌های کنترلی است و چون در کردستان کنترل جدی صورت می‌گیرد و ادارات پای کار هستند در نتیجه آرد یارانه نوع دوم نیز باید از کارخانجات استان تامین شود.

وی تصریح کرد: سلامتی مردم در میزان کیفیت نان است و لذا باید تلاش کرد مصرف را به سمت استفاده از نان‌های سبوس‌دار سوق دهیم.

جعفری تاکید کرد: اتحادیه خبازان استان باید تلاش کند نانوایی‌هایی که تا این مقطع از آرد سایر استان‌های استفاده کرده‌اند، از تولید داخل استان استفاده نمایند.

وی همچنین نظارت بر دستگاه‌ها و تجهیزات خریداری موردنیاز واحدهای خبازی در استان تاکید کرد که از استانداردهای لازم برخوردار باشند.

توزیع 16 هزار تن آرد در خبازی‌های استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه گفت: آذرماه امسال ۱۶ هزار و ۲۰ تن آرد در قالب دو نوع آرد یارانه اول و دوم در سطح خبازی‌های استان توزیع شده است.

محمد دره‌وزمی اذعان داشت: بخش عمده‌ای از این آرد یعنی، حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن یارانه نوع اول دارد و بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ تن هم آرد یارانه نوع ۲ است.

وی در تشریح یارانه نوع اول و دوم آرد گفت: گندم یارانه نوع یک با کیلویی ۶۶۵ تومان تحویل کارخانجات آرد می‌شود و آرد آن با کیلویی ۸۲۰ تومان تحویل خبازی‌ها می‌شود اما در نوع دو، گندم کیلویی ۹۲۰ تومان تحویل کارخانجات آرد شده و آرد آن به قیمت ۱۲۰۰ تومان تحویل خبازی‌ها خواهد شد.

دره‌وزمی خاطرنشان کرد: گندم به قیمت ۲ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌شود اما با قیمت یارانه‌هایی از نوع یک و دو تحویل کارخانجات آرد می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر حدود یک هزار و ۳۰۰ تن آرد دارای یارانه نوع دوم استان از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآوری کرد: در یک مقطع زمانی بدون تغییر قیمت، تغییر سهمیه و یا کاهش تعداد خبازی‌ها، صف‌های نانوایی‌ها شلوغ شد و در بررسی‌هایی مشخص شد، که به میزانی آرد از شبکه توزیع از کارخانه تا مصرف‌کننده خارج می‌شود و پرونده‌هایی تشکیل شد و برخوردهایی صورت گرفت.

۱۱ کارخانه آرد استان با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند که برای رونق بیشتر آنها تامین آرد از این کارخانه‌ها برنامه‌ریزی شده است.

امینی مسول انجمن کارخانجات آرد استان نیز گفت: مشکل کارخانجات آررد استان، عدم رنج رعایت درصد سبوس‌گیری آردهای وارداتی است که خبازی‌ها به ما ایراد می‌گیرند.

وی افزود: مامورین نظارت باید حین نمونه‌گیری از آرد، از گندم هم نمونه‌گیری کنند چرا که خطایی در کارخانجات آرد صورت نمی‌گیرد.

امینی تصریح کرد: به دلیل شرایط منطقه‌ای کردستان، بعضا در یک شهرستان چند نوع گندم تحویل کارخانجات آرد می‌شود که اگر کارخانجات آرد، گندم وارداتی را تحویل بگیرند مشکلی پیش نخواهد آمد.

پرداخت تسهیلات 400 میلیون ریالی به خبازی‌های کردستان

نماینده بانک سپه استان کردستان نیز در این جلسه از پرداخت تسهیلات 400 میلیون ریالی به خبازی‌های استان خبر داد.

آریاخواه افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای برای یک هزار و ۲۰ نانوایی تسهیلات ۴۰۰ میلیون ریالی با سود ۱۵ درصد در سه قالب بهسازی، تامین تجهیزات و ماشین‌آلات و سرمایه در گردش پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: سال ۹۸ حدود ۸۵۰ نفر معرفی شدند که ۴۰۵ نفر تسهیلات دریافت کردند و امسال نیز تا امروز ۲۲۹ نفر به بانک معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/2330/70

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول