اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

قیام خونین مردم قزوین/ تظاهرات 4000 نفری مردم علیه رژیم پهلوی

مردم انقلابی و پرشور قزوین در مبارزات نهضت اسلامی در روز 7 دی 1357 با تقدیم چندین شهید و مجروح حماسه دیگری آفریدند.

قیام خونین مردم قزوین/ تظاهرات 4000 نفری مردم علیه رژیم پهلوی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ مردم انقلابی و پرشور قزوین در مبارزات نهضت اسلامی در روز 7 دی 1357 با تقدیم چندین شهید و مجروح حماسه دیگری آفریدند. در این زمینه در کتاب «انقلاب اسلامی در قزوین» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است:

پس از تجمع مردم در مسجدالنبی(ص)، مردم با تظاهرات و دادن شعار به خیابان آمدند. منزل صاحب مشروب‌فروشی قناعت در خیابان بلاغی مورد حمله قرار گرفت و سینما مهتاب نیز مورد حمله واقع شد. در درگیری‌ که بین مأموران هنگ ژاندارمری قزوین (واقع در خیابان طالقانی (شاه) مقابل اداره‌ دارایی) و چهار پسرعمو، به نام‌های محمدحسین، احمد، ابوالفضل و مصطفی محمودیان واقع شد، بر اثر اصابت گلوله و تیراندازی، سه نفر در دم به شهادت رسیدند و پیکر مصطفی محمودیان که شدیداً مجروح شده بود، به بیمارستان تهران منتقل گردید.

 

در این روز ساواک قزوین گزارش داد که بعدازظهر امروز پس از ختم مجلس عزاداری در مسجد شاه قزوین، عده‌ای در حدود چهار هزار نفر از مسجد خارج و با دادن شعارهایی در مسیر خود به یک مغازه‌ مشروب‌فروشی و دو سینما حمله کردند و قصد حمله به ژاندارمری را نیز داشتند که با تیراندازی نگهبان ژاندارمری سه نفر کشته و یک نفر مجروح گردیده است. اجساد کشته‌شده‌ها به فرمانداری نظامی حمل و با مذاکرات روحانیون اجساد تحویل و در امامزاده حسین دفن گردیدند و هنگام تشییع جنازه نیز تظاهرات گسترده‌ای صورت گرفت.

پس از انتقال جنازه‌ها به بیمارستان کوروش کبیر مخالفان مخصوصاً روحانیون قزوین و چند نفر از پزشکان سابقه‌دار به بیمارستان کورش کبیر رفته و به دنبال آنان جمعیت زیادی به بیمارستان هجوم آوردند. چون بیم اغتشاش می‌رفت، جنازه‌ها از آنجا به پادگان محل و متعاقب آن روحانیون و جمعیت مردمی از این عمل ناراحت شده و متفرق شدند.

در این روز ساواک قزوین گزارش می‌دهد که مجتمع آموزش عالی قزوین تعطیل بوده است. در این روز نعمت‌الله معتمدی، فرماندار نظامی قزوین خطاب به ریاست ستاد بزرگ ارتشتاران درباره‌ قزوین می‌نویسد: «اخلالگران چپ و افراطیون سیاه و سایر شبکه‌های زیرزمینی همه‌ مشکلات را به دولت شاهنشاهی به خصوص کد 66[شاه] نسبت می‌دهند و مکرر درجه‌داران لشگر 16 را تهدید می‌نمایند و سکوت فرمانداری نظامی، موجب موفقیت نسبی آنان گردیده است؛ لذا جهت خنثی‌سازی این تلاش‌ها اطلاعیه‌ شماره‌ 13 این فرمانداری منتشر گردیده است».

اطلاعیه‌ شماره‌ 13 فرمانداری قزوین ضمن تأکید بر موارد فوق که اخلالگران چپ و روحانیون با ایجاد اخلال و تعطیل نمودن اماکن و مراکز سعی در اغتشاش می‌نمایند و خواستار باز نمودن شیر نفت می‌باشند، صادر می‌گردد و در آن اطلاعیه مراکز متعدد با اسامی گوناگون که نفت در سطح شهر توزیع می‌نمایند، اعلام می‌گردد.

روزنامه‌ اطلاعات درباره‌ این روز نوشت: ششم دی ماه، هزاران نفر در خیابان‌های قزوین به تظاهرات پرداختند.... حسین محمودیان 21 ساله که از چند ماه پیش همکاری خود را با روزنامه‌ اطلاعات آغاز کرده بود، در این روز در حالی که همراه دو پسر عمویش دوربین عکاسی خود را در دست گرفته بود و قصد داشت از جریان وقایع و تظاهرات آن روز قزوین برای روزنامه‌ اطلاعات عکس بگیرد، مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول