اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

برای روایت قیام خونین مردم قزوین کم کاری شده است/ دیدار با رهبر انقلاب در هفت دی همت مسئولان را می‌طلبد

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان قزوین، معتقد است در روایت صحیح و درست قیام خونین مردم قزوین کم‌کاری و اهمال صورت گرفته و این واقعه به درستی معرفی نشده است، وی همچنین می‌گوید دیدار مردم قزوین با رهبر انقلاب در سالروز این حادثه خونین نیازمند عزم جدی مسئولان است.

برای روایت قیام خونین مردم قزوین کم کاری شده است/ دیدار با رهبر انقلاب در هفت دی همت مسئولان را می‌طلبد

محمدحسین شفیعی‌ها، دبیر حزب مؤتلفهٔ اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین، در رابطه با سالروز قیام خونین مردم قزوین در هفتم دی‌ماه سال 1357 گفت: در رابطه با حوادث و رخدادهای ایام انقلاب در سطح کشور و استان، یک بعد مربوط به گذشت زمان است که اگر طولانی شود ممکن است اهمیت و حساسیت آن حادثه در اذهان عمومی کاسته شود، اما آن چه که می تواند این وقایع را همیشه زنده نگاه دارد و ما نیز با فاصله گرفتن از سال های پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع رخدادهای جدید به شدت به آن نیاز داریم، این است که وظیفۀ دستگاه‌های فرهنگی و کسانی که عهده دار کار تبلیغات هستند، تبیین انگیزه‌های وقوع انقلاب است. یعنی آن دلایل و مسائلی که باعث شد مردم حاضر شوند حتی جان خود را برای رسیدن به این اهداف بدهند را باید به نحو منطقی برای نسل جدید تبیین کرد و نگذاریم در پرتو گرفتاری‌ها و مشکلاتی که بر جامعه عارض شده است، این اهداف آسیب ببینند.

لازم است انتقال اهداف شهدا به نسل جدید، به روز رسانی شود

شفیعی‌ها در ادامۀ گفت‌وگو به اشکال‌های وارده به دستگاه‌های متولی در رابطه با نحوهٔ انتقال اهداف شهدا به نسل جدید عنوان کرد: این اشکال به دستگاه‌های متولی نظیر دستگاه‌های فرهنگی و دستگاه‌هایی که در حوزهٔ رسانه و تبلیغات مسئولیت دارند وارد است که باید نحوهٔ انتقال اهداف شهدا به نسل جدید را به روزرسانی کنند و آن‌ها را با اشکال جدید به سمع و نظر مخاطبان برسانند. بسیاری از تلاش‌ها در عرصهٔ انتقال اهداف شهدا توسط صداوسیما رخ می‌دهد، اما وقتی اتفاق می‌افتد بسیاری از مخاطبان می‌گویند این کاری است که همه انجام می‌دهند. به عقیدهٔ بنده مشکل این همیشه انجام دادن‌ها باید در جامعهٔ ما و مراکز تصمیم گیری تبلیغاتی حل شود، به این معنا که بتوانند نیروهایی در عرصهٔ رسانه تربیت کنند که حقایق و واقعیت‌های شفاف و درخشانی که در پرتو آن انقلاب به وجود آمده است را برای نسل حاضر به صورت جذاب و هدفمند بیان کنند.

 

این فعال سیاسی و فرهنگی بیان کرد: برای تحقق این امر، ما می توانیم با توجه به ابزارهای جدیدی که امروزه در دسترس است، این حقایق را به نسل جدید منتقل کنیم و اجازه ندهیم دشمن به اهداف خود برسد. اگر ما بتوانیم برای جوان امروزی به درستی به تصویر بکشیم که زمان طاغوت چه وضعیتی داشته‌ایم و دچار چه تاریکی‌ها و سیاهی‌هایی بوده‌ایم و این سیاهی‌ها چه ترسیمی می‌توانست در ذهن و نگاه جوان آن روز داشته باشد، و در کنار آن این مسئله را به تصویر بکشیم که در میان تمام این تلخی‌ها امام آمد و حرکتی را انجام داد که جوانان آن دوره و مردم آن روزگار پای انقلاب حاضر شدند و حتی حاضر شدند جان خود را نیز تقدیم انقلاب کنند یا نقص عضو پیدا کرده و جانباز شوند تا به اهداف خود برسند.

تصاویر کودکانی که در قیام هفت دی قزوین به شهادت رسیدند

باید حوادث انقلاب و حادثهٔ هفت دی قزوین را به درستی برای جوانان روایت کنیم

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، با اشاره به ضرورت روایت صحیح از قیام خونین هفت دی مردم قزوین تأکید کرد: ما امروز به‌صورت جدی نیاز به این داریم که حوادث و داستان‌هایی که در انقلاب و پس از آن، چه در استان و چه در کشور، رخ داده را یادآوری و به روزرسانی کنیم و به جوانان بگوییم که اگر به خدا باور داشته باشیم، یقیناً خدا به ما کمک خواهد کرد. هر چند متاسفانه در طول 7 سال گذشته که دولت مستقر حاکم شده، علیه این تفکر عمل کرده و رفتار دولت مردان ما در عمل دقیقا با خداباوری و اتکا به خود و نیز با اعتماد به نفس در تضاد بوده است. در چنین شرایطی طبیعی است که جوان ما نیز روحیه ی مأیوسی دارد.

این فعال سیاسی و فرهنگی استان یادآور شد: نیروهای انقلاب و دستگاه‌های فرهنگی موظفند این خسارت را جبران کنند، لازم است به جوانان نشان دهیم که ما نسبت به گذشته قوی‌تر و پایدارتر شده‌ایم و اگر هم ضعف داریم ناشی از دور شدن از محورها و قائمه‌هایی است که انقلاب بر اساس آن‌ها به وجود آمده است. بنابراین اگر به آن محورها دست پیدا کنیم و به حبل الله تمسک جوییم، یقینا پیروزی و موفقیت ما حتمی و تضمین شده خواهد بود.

برخی کوتاهی‌ها ناشی از بی‌دقتی و بی‌همتی بوده است

دبیر حزب موتلفهٔ اسلامی استان قزوین در ادامهٔ گفت‌و‌گو ضمن اشاره به کوتاهی مسئولین و دستگاه‌ها در عدم شناساندن اهداف شهدای انقلاب و واقعهٔ هفت دی به مردم و به‌ویژه جوانان اظهار کرد: نمی توانیم بگوییم دستگاه خاصی در زمینهٔ شناساندن اهداف شهدای انقلاب به جوانان کوتاهی داشته است. قطعا همهٔ ما کوتاهی‌هایی در این زمینه داشته‌ایم، حال این کوتاهی‌ها در جاهایی ممکن است عمدی بوده که لازم است چنین افرادی از اهمال کاری خود توبه کنند، در جاهایی هم این کوتاهی‌ها عمدی نبوده و ناشی از نابلدی، بی‌دقتی و بی‌همتی بوده است. به هر حال همهٔ دستگاه‌ها و حتی مردم به نوعی در این حوزه کوتاهی‌هایی داشته‌اند، زیرا این مسئولیت در حوزه‌های مردمی و نیز در حوزهٔ روحانیت نیز وجود دارد و این گونه نیست که بگوییم فقط دستگاه‌ها مسئول هستند، زیرا ما اگر این انقلاب را انقلابی مردمی می‌دانیم، لازم است مجموعه‌های فرهنگی و گروه‌های جهادی که در بدنهٔ مردم هستند نیز در این زمینه ها ابتکار عمل به خرج دهند و کسری‌های دستگاه‌های دولتی را جبران کنند که متأسفانه چنین نبوده است. بنابراین هر کدام از ما به سهم خود این کوتاهی را داشته‌ایم و امروز از لحاظ فرهنگی احساس می‌کنیم در معرض خطر قرار داریم و نتوانسته‌ایم نسل جدید را با جریان قوی و پرنشاط انقلاب همراه کنیم و برخی از جوانان ما با انقلاب غربیه هستند و نتوانسته‌اند آن را با پوست و گوشت خود حس کنند. این ناشی از کم کاری‌های همگانی است. شهدا به واسطهٔ جان دادن پای رسالتی که داشتند ایستادند و طبعاً انتظار داشتند ما نیز این رسالت را ادامه دهیم و به میزان سرمایه‌گذاری سنگینی که کرده‌اند، قطعا همهٔ ما کوتاهی‌هایی داشته‌ایم که لازم است جبران شود.

 

لازم است یک مطالبه ی استانی جهت دیدار رهبری در 7 دی شکل گیرد

همه ساله مردم شهرهایی نظیر قم و تبریز در سالروز قیام خود با مقام معظم رهبری دیدار دارند، اما هرگز چنین رویداد مهمی در 7 دی برای مردم قزوین اتفاق نیفتاده است. شفیعی‌ها در این رابطه گفت: بحث دیدار با مقام معظم رهبری در روز قیام خونین مردم قزوین، به مقامات مسئول برمی‌گردد. این را بارها در سال‌های گذشته نیز مطرح کرده‌ایم و اظهار کرده‌ایم که این مسئله همت مسئولان را می‌طلبد. اشخاصی که با بیت رهبری ارتباط دارند، دستگاه‌هایی نظیر سپاه، یا مقاماتی نظیر نمایندهٔ ولی فقیه و روحانیت باید تلاش کنند این مسئله را در بیت رهبری جا بیندازند. بالطبع ما اکنون مانند دهه‌های گذشته نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مقام معظم رهبری سفرهای استانی داشته باشند، اما یک راه جبران این مسئله این است که هر سال یک روز مشخصی برای یک استان خاص باشد که در محضر مقام عظمای ولایت و در حسینیهٔ امام خمینی(ره) این استان به واسطهٔ آن حادثهٔ مهمی که در دوران انقلاب در آن جا رخ داده است، پررنگ شود. وقوع این امر طبیعتاً برای مردم ممکن نیست، اما دستگاه‌ها و مقامات مسئول می‌توانند با ارتباطاتی که دارند زمینهٔ این دیدارها را مانند مردم قم و تبریز یا برخی استان‌های دیگر برای مردم قزوین نیز فراهم کنند. وی ادامه داد: متأسفانه این مسئله در استان قزوین مورد غفلت واقع شده و وقوع آن یک همت جمعی را می‌طلبد. طبیعتاً در سال جاری به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا چنین دیداری میسر نیست، اما لازم است از همین امروز یک مطالبه و موجی در مردم ایجاد شود که مسئولین را وادار به پیگیری کنند تا برای سال آینده چنین دیداری رخ دهد تا در ایام دی ماه سال آتی، منتخبین مردم استان قزوین با مقام معظم رهبری دیدار داشته باشند و در این دیدار مسائل و حوادث قزوین مطرح شود و از راهنمایی و هدایت‌های ایشان بهره‌مند شویم.

 

می‌توان از فضای مجازی برای گرمیداشت ایام 7 دی بهره مند شد

دبیر حزب موتلفهٔ اسلامی استان قزوین در ادامه به لزوم گرامیداشت ایام 7 دی و قیام خونین مردم قزوین اشاره کرده و عنوان کرد: برای گرامیداشت روز 7 دی و قیام خونین مردم قزوین در این روز، در سال جاری با توجه به محدودیت‌های کرونایی عملا فعالیت‌های حضوری در فضای حقیقی اتفاق نخواهد افتاد، ولی این مسئله می‌تواند عاملی باشد تا در فضای مجازی، همهٔ مجموعه‌های دولتی و غیردولتی بتوانند با ساختن کلیپ و انتشار اهداف و و نیات خالصانهٔ شهدا و مردم در دوران انقلاب، این اهداف را بازگو کرده و بازآفرینی کنند. البته این امر باید با ابزارهای جدید و جذاب اتفاق بیفتد، برای مثال اهداف و سیره ٔ شهدا به‌صورت ویدئوهای کوتاه در فضای مجازی منتشر شود، زیرا هم دیدن این ویدئوها برای مردم اثربخش است، هم قدرت انتشار وسیع آن ها می‌تواند آثار فرا استانی داشته باشد.

*برای خواندن یک روایت کامل، کوتاه و ساده از واقعه قیام خونین هفت دی مردم قزوین اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول