اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ترور شهید «فخری زاده» تکمیل پازل تروریستی واشنگتن-تل‌آویو

ترور شهید فخری زادهتکمیل پازل تروریستی اسرائیل و آمریکا برای فشار بر ایران و برون‌رفت آنها از شکست های اخیر در منطقه بود.

ترور شهید «فخری زاده» تکمیل پازل تروریستی واشنگتن-تل‌آویو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، پیش از این درباره شهادت «محسن فخری زاده» دانشمند و متخصص در حوزه دفاعی ایران مطالب زیادی گفته شده است.

ترور شهید فخری زاده هم‌راستا با ترور سردار «حاج قاسم سلیمانی» در ژانویه سال جاری است. با توجه به نظرات متخصصین این حملات مربوط به سیاست غرب، ایالات متحده و اسرائیل مبنی بر آسیب حداکثری به دفاع ایران است اما آیا در اجرای هر دو حمله شباهت‌هایی وجود دارد یا خیر؟

شواهد حاکی از آن است که حمله به شهید سلیمانی هنگام حرکت در یک کاروان از فرودگاه بغداد توسط پهپادهای آمریکا انجام شده است. شهید فخری زاده نیز در اتومبیل ترور شد. با این حال در این مورد از یک مسلسل کنترل از راه دور از طریق ماهواره و همچنین با استفاده از یک دوربین نزدیک و هوش مصنوعی استفاده شد.

بدون شک تهدید زندگی هر مقام عالی رتبه ایرانی از سوی سرویس‌های ویژه غربی و اسرائیلی همیشه وجود داشته اما آیا این احتمال وجود داشت که این بار هدف حمله شهید «فخری زاده» باشد؟

«جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در اوایل نوامبر سال 2020 گفت که در صورت پیروزی در انتخابات قصد دارد ایران را به برجام برگرداند؛ توافقی که در سال 2018 آمریکا یک طرفه از آن خارج شده بود.

جالب این است که چند روز قبل از اظهارات بایدن در ایالات متحده، نمایندگان "گروه اپوزیسیون (مخالفت) شورای ملی ایران" (NCRI) بیانیه ای صادر کردند که در آن مدعی شدند علی رغم توافقاتی هسته‌ای، ایران به تولید سلاح‌ هسته‌ای ادامه می‌دهد که مرکز آن در نزدیکی تهران واقع شده و این مرکز تحت نظارت سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی وزارت دفاع است.

نمایندگان NCRI اظهار داشتند این اطلاعات را از طریق "منابع محرمانه" خود از طریق سازمان مجاهدین خلق ایران که در ایران و عراق به عنوان تروریست شناخته شده است، دریافت کردند.

آیا این به طور تصادفی است که شهید فخری زاده در جاده‌ای در چند کیلومتری محلی که به اصطلاح "مرکز" در گزارش NCRI نامگذاری شده، ترور شد و به شهادت رسید.

اما در زمان گزارش NCRI  مشخص نبود که آیا بایدن در برابر «دونالد ترامپ» پیروز خواهد شد یا خیر؟ انتخابات آمریکا همچنین از طرف اسرائیل  پی گیری شد که به ویژه با توجه به بازگشت احتمالی به توافق نامه‌های ایران و آمریکا بر اساس برجام، نخست وزیری نتانیاهو زیر سوال می‌رفت.

به گفته کارشناسان آژانس REGNUM؛ نتانیاهو می‌توانست از انتخاب مجدد ترامپ برای توضیح به مردم که چرا باید در پست نخست وزیری بماند، استفاده کند. تنها این نخست وزیر می‌تواند از لحاظ استراتژیک از دوره دوم ترامپ بهره مند شود. البته با پیروزی بایدن این بحث شکست خورد.

در 23 نوامبر سال 2020 کمیسیون انتخابات میشیگان پیروزی بایدن را در این ایالت تأیید کرد.در همان زمان در اسرائیل  "بنی گانتز"  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ایجاد یک کمیسیون ویژه برای تحقیقات در مورد رسوایی خرید زیردریایی و کشتی‌های جنگی برای نیروی دریایی اسرائیل را آغاز کرد که به اصطلاح نتانیاهو نیز در آن نقش داشت .

در 27 نوامبر ترور شهید فخری زاده صورت گرفت.

«الکسی فومین» خبرنگار و کارشناس منطقه دو سوال کلیدی در مورد مقطع زمانی و تاثیرات این ترور و احتمالا پیش بینی سوءقصد بعدی را با دو کارشناس لبنانی و روسی در میان گذاشته است. 

«احمد حاج علی» کارشناس و روزنامه نگار مستقل  اهل  لبنان و «فرهاد ابراهیم اف“ کارشناس علوم سیاسی و عضو باشگاه گفت‌وگوی بین‌المللی «مولدای» روسیه در ادامه نقطه نظرات خود را بیان داشتند.

تهدید برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران وجود داشته و خواهد داشت.حال چرا  ترور «محسن فخری زاده» اکنون اتفاق افتاد؟ دلیل این امر چیست؟ چه اتفاقاتی تأثیر گذار بوده است؟

احمد حاج علی: این واقعیت که دولت بایدن ادامه دولت «باراک اوباما» است، رئیس جمهور جدید آمریکا گفته که قصد دارد به بحث در مورد توافق در چارچوب برجام بازگردد.

دولت ایران نیز به نوبه خود یادآور شد که اگر همه طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند، آماده همکاری است. اما دولت ترامپ خواهان مخالفت و بر هم زدن این پیمان بود. اما اگر بایدن به پیروی از توافق‌ها ادامه دهد، ممکن است معادله برگردد. وضعیت در مورد برجام نمی‌تواند برای همیشه متشنج باشد.

اما ایران هم باید عاملان و آمران ترور شهید محسن فخری زاده را مجازات کند. حتی در صورت روی کار آمدن دولت بایدن و  از سرگیری قرارداد برجام نیز این مهم باید انجام شود. دولت جدید آمریکا از تلافی ایران معاف نخواهد شد و این خود وضعیت را پیچیده خواهد کرد.

البته پرونده حمله تروریستی و شهادت سردار سلیمانی هنوز بسته نشده و از سوی دیگر هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه نیز مشاهده نشده است.

با باخت ترامپ در انتخابات آمریکا مثلث سیاسی "دونالد ترامپ - محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) - بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل)" هم از بین رفت. بنابراین  همه فشارها و تحریم‌ها و تلاش‌های "معامله قرن" توسط دولت ترامپ برای حل و فصل خاورمیانه نابود شد.

در این راستا ترامپ از فرصتی که در اختیار داشت برای گذاشتن یک بمب ساعتی برای بایدن استفاده کرد. دولت ترامپ احتمالاً روی حادثه ترور مهندس هسته‌ای ایرانی حساب باز کرده تا مانع تلاش‌های بایدن برای آغاز دوباره گفت‌وگوها با ایران شود.

نتانیاهو هم همینطور، وی در آینده نزدیک انتخابات "کنست" را دارد. ممکن است تغییرات خاصی در توازن قوا ایجاد شود. راه چاره وی ممکن است تشدید اوضاع در اطراف منطقه باشد.

ترور شهید فخری زاده همچنین می‌تواند برای کارزار نتانیاهو برای ماندن در راس دولت استفاده شود.

فرهاد ابراهیم اف: پیش فرض‌های مختلفی در مورد علت ترور شهید فخری زاده وجود دارد چرا که  وی از مدت‌ها قبل هدف ترور دشمنان ایران بوده است. دوم اینکه ایجاد تشنج در ایران برای اعمال فشار روحی و روانی بر مردم این کشور است  زیرا آنها این جنگ روانی دشمن را در ابتدای سال میلادی با ترور شهید سردار سلیمانی تجربه کردند و اکنون هم در قلب ایران با ترور شهید " فخری زاده" یکی از فیزیک دانان برجسته کشور جرقه ایجاد کردند.

بنابراین کسانی که این جرم را مرتکب شده‌اند، انتظار دارند «تهران» قادر به اجرای جامع برنامه هسته‌ای خود در کوتاه مدت و حتی میان مدت نباشد اما باید بدانیم که فخری زاده تنها دانشمند ایرانی نیست که در این حوزه متخصص باشد.

من معتقدم گروهی از فیزیک دانان برجسته در ایران وجود دارند که نام آنها با اطمینان بیشتر حفظ می‌شود و پس از شهادت فخری زاده چنین افرادی تحت حفاظت بیشتری قرار می‌گیرند. با این وجود اسرائیل در واقع مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را به عهده گرفت و هدف در اینجا کاملاً روشن است و آن جلوگیری از ورود ایران به "باشگاه قدرت‌های هسته‌ای" است و سعی کردند با ارعاب از آن کار جلوگیری کنند.

احمد حاج علی: اکنون این موضوع مطرح می‌شود که آیا تهدیدهای بیشتری برای رهبران محور مقاومت وجود دارد یا نه؟" پاسخ این سوال "بله" است. تهدید در حال حاضر هم از طرف آمریکا و هم از طرف اسرائیل افزایش یافته است.

می‌توان به دلایلی نظیر برکناری ترامپ از پست ریاست جمهوری، فشار سیاسی علیه نتانیاهو در داخل اسرائیل و همچنین رشد نارضایتی از سیاست‌های محمد بن سلمان در کشورش اشاره کرد.

اما مقاومت همچنان عوامل بازدارنده‌ و قدرت لازم را دارد که قبلاً هم این تهدیدها را متوقف کرده است.

چند روز پیش حزب الله لبنان هواپیمای بدون سرنشین خود بر فراز سرزمین اشغالی فلسطین به پرواز در آورد، هواپیمای بدون سرنشین با پرواز آزادانه بر فراز این سرزمین  از همه چیزهایی که لازم بود فیلم برداری کرد و برگشت.

به دنبال آن بیانیه ای از طرف حزب الله منتشر شد که در آن خاطر نشان کرد که هواپیمای مذکور بدون ردیابی قادر به پرواز در تمام سرزمین های اشغالی است. می‌توان نتیجه گرفت که چنین پهپادهایی علاوه بر توانایی حملات با دقت بالا  می‌توانند به محل استقرار خود نیز بازگردند در حالی که اسرائیل حتی در مورد آن اطلاعی نداشت.

فرهاد ابراهیم اف: اسرائیل در حال حاضر با ایران با تمام توانش مقابله می‌کند زیرا می‌ترسد که بایدن با ایران به توافقاتی دست یابد. در نتیجه مقامات کنونی رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده‌اند  تا ترامپ رئیس جمهور است اسرائیل بایستی از تمام اهرم های "خنثی سازی" و فشار استفاده کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول