اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار رئیس پارلمان تاجیکستان و رئیس شورای فدراسیون روسیه

رئیس مجلس ملی تاجیکستان در سفر رسمی به روسیه با رئیس شورای فدراسیون این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار رئیس پارلمان تاجیکستان و رئیس شورای فدراسیون روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی و شهردار دوشنبه که در سفر رسمی در راس هیاتی وارد مسکو شد با «والنتینو ماتویینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه ملاقات کرد.

امامعلی در ابتدای این دیدار با ابراز تشکر از رئیس شورای فدراسیون روسیه برای دعوت جهت انجام سفر رسمی به مسکو بر اهمیت بررسی مسائل مهم همکاری استراتژیک بین دو کشور در سطح روسای مقامات قانون‌گذار تاکید کرد.

اعلام شد که روابط دوستانه و همکاری استراتژیک بین تاجیکستان و روسیه به طور پیوسته در همه جهات در حال توسعه بوده و روابط بین پارلمانی دائم در حال حرکت به یک سطح کیفی جدید است.

طی این مذاکرات تعدادی از موضوعاتی اصلی، مانند همکاری اقتصادی دوجانبه که یکی از مهم ترین بخش‌های مورد توجه طرفین است، بحث و بررسی قرار گرفت.

در این زمینه، به اهمیت نفوذ بیشتر سازوکار کمیسیون بین دولتی همکاری اقتصادی، ایجاد کارخانه‌های مشترک در تاجیکستان، استفاده از مناطق آزاد اقتصادی، جلب فناوری‌های پیشرفته روسیه در صنایع مختلف برای فرآوری بیشتر و صادرات محصولات نهایی اشاره شد.

طی این مذاکرات همچنین موضوع روند مهاجرت کاری مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت و بر ضرورت تداوم اقدامات نهادهای مرتبط برای رسیدگی به مشکلات روزمره در این زمینه، مانند تسهیل روش ثبت نام و دریافت مجوز کار، بررسی امکان اعلام عفو مجدد مهاجرتی شهروندان تاجیک و ازسرگیری پروازها منظم بین دو کشور، اشاره شد.

طرفین با در نظر گرفتن اوضاع منطقه، بر اهمیت رسیدگی به همکاری موثر در بخش امنیت و همچنین اجرای توافق‌نامه‌های همکاری نظامی و نظامی فنی تاکید کردند.

همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه مانند آموزش و پرورش طی این مذاکرات مورد توجه ویژه قرار گرفت.

طی این مذاکرات همچنین موضوع بازگشت دانشجویان تاجیک به دانشگاه‌های روسیه که به دلیل محدودیت‌های بیماری همه گیر کرونا قادر به حضور در کلاس ها نیستند، بررسی شد.

گفتنی است که تعداد دانشجویان تاجیک مشغول تحصیل در دانشگاه‌های روسیه تقریبا 25 هزار نفر هستند.

طرفین برای تقویت روند اجرای پروژه‌های دوجانبه در زمینه آموزش، توافق نامه احداث 5 مدرسه روسی زبان در قلمرو تاجیکستان ابراز علاقه مندی کردند.

طرفین نسبت به چشم انداز همکاری استراتژیک دو کشور خوش بین بودند و ابراز امیدواری کردند که سفر رئیس مجلس ملی تاجیکستان به فدراسیون روسیه انگیزه جدیدی به روابط چند وجهی تاجیکستان و روسیه بخشیده و موارد مطرح شده توسط طرف تاجیکی مورد توجه مناسب شورای فدراسیون روسیه قرار خواهد گرفت.

در پایان این مذاکرات امامعلی از رئیس فدراسیون روسیه برای انجام سفر رسمی به تاجیکستان دعوت کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول