اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وضعیت نابه‌سامان کمربندی شیراز/ جان‌هایی که در کف ناهمواری جاده‌ها جا ماند

ماجرای کمربندی شیراز که حالا دیگر به دلیل ساخت و سازهای بسیار در اطراف آن به درون شهر کشیده شده، حکایت پر ماجرایی است که با جان مردم سر و کار دارد و متاسفانه تا به امروز راهداری عواقب آن را به گردن شهرداری می‌اندازد و شهرداری هم از مصوبات شورای عالی شهرسازی سخن به میان می‌آورد.

وضعیت نابه‌سامان کمربندی شیراز/ جان‌هایی که در کف ناهمواری جاده‌ها جا ماند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کمربندی، رینگ اطراف شهر که به‌عنوان یک بزرگراه، شمال و جنوب و شرق و غرب را بدون نیاز ورود به درون شهر به هم متصل می‌کند تا بار ترافیک درون‌شهری کاهش یافته و همچنین در زمان و هزینه تردد نیز صرفه‌جویی شود.

کمربندی شیراز نیز یکی از بزرگراه‌های شیراز بوده که در جهت شمال-جنوب شرق شهر قرار گرفته است. 
این بزرگراه از شمال شهر یعنی دروازه قرآن شروع شده و پس از طی کردن غرب شهر به جنوب غربی و در امتداد جنوب به جنوب شرق شهر، یعنی پل فسا متصل می‌شود.

شاید تا چندین سال پیش می‌شد نام کمربندی را بر محور یاد شده نهاد، اما زمان زیادی می‌گذرد از وقتی که این کمربندی به یک رینگ داخلی در میانه شهر تبدیل شده است و شهرک‌های بسیاری در پایین‌دست آن ساخته شده‌اند.

مهم‌ترین مشکلی که امروز کمربندی شیراز به چشم می‌خورد، عدم ایمنی کافی و نزدیکی به منازل مسکونی است که روزانه قربانیان بسیاری را در پی تصادفات این محور می‌گیرد.

طی سال‌های گذشته شهرک‌های بسیاری در نزدیکی کمربندی ساخته شده و مردم مداوم در حال عبور و مروز از این محور خطرناک هستند، گذشته از بحث ایمنی، عدم نورپردازی مناسب و نامناسب بودن آسفالت نیز نارضایتی‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

چندی پیش شهردار شیراز هنگام افتتاح یکی از تقاطع‌های واقع در کمربندی شیراز از عدم تعهد راه و شهرسازی به حوزه کمربندی گلایه و بر لزوم تعیین تکلیف کمربندی این کلانشهر تأکید کرد و خطاب به استاندار فارس گفت: بالاخره این کمربندی باید تعیین تکلیف شود؛ چرا که در شرایط کنونی سلامتی و ایمنی شهروندان را به خطر انداخته است.

حیدر اسکندرپور با انتقاد از رویکرد برخی دستگاه های دولتی همچون راه و شهرسازی در زمینه کمربندی شیراز یادآورد شد: در سه سال اخیر یک گرم آسفالت در محور کمربندی شیراز ریخته نشده است!

وی همچنین تصریح کرد: شهرداری تاکنون سه تقاطع غیرهمسطح در این محور اجرا کرده، اما اداره کل راه و شهرسازی به تعهدات خود عمل نکرده است.

شهردار شیراز در همین رهگذر از استاندار فارس درخواست کرد تا جهت تعیین تکلیف کمربندی، دستور ویژه صادر کند.

در این میان اما بگو مگو همچنان بر سر تعیین تکلیف پروژه ساماندهی محور کمربندی ادامه داشت تا مدیرکل راه و شهرسازی نیز در جایی عنوان کرد که نمی‌شود عملیات مربوط به کمربندی به عهده راه و شهرسازی باشد و منافعش را شهرداری ببرد‌!

تماس خبرنگار فارس با مدیرکل راه‌وشهرسازی فارس به علت کسالت وی به نتیجه نرسید و روابط عمومی راه و شهرسازی از صدور مجوز ساخت و ساز توسط شهرداری برای ساخت منازل مسکونی واقع در شهرک‌های پایین‌دستی کمربندی سخن گفت.

غلامپور با بیان اینکه شهرداری مجوز ساخت این واحدها را به مرور زمان صادر کرده است، گفت: با این وجود امروز مسائل و مشکلات کمربندی گریبانگیر راه و شهرسازی شده است.

معاون عمرانی شهردار شیراز، فرد دیگری بود که موضوع را از وی جویا شدیم.

صالحی ضمن انتقاد از شرایط فعلی و شانه خالی کردن راه‌و‌شهرسازی از این ماجرا گفت: اگر شهرداری مجوز ساخت صادر کرده است، طرح تفضیلی شهر توسط شورای عالی راه‌و‌شهرسازی تهیه و ابلاغ شده است و شهرداری خودبه خود نمی‌تواند مجوزی صادر کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر راه و شهرسازی متولی اصلی رسیدگی به موضوع کمربندی است، اظهار داشت: راه و شهرسازی با حواله کردن موضوع به شهرداری می‌خواهد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

صالحی افزود: هرگونه ساخت و ساز جهت توسعه شهرنشینی طبق قانون از سوی شورای عاای شهرسازی به تصویب می‌رسد و ما ملزم به اجرا هستیم، پس اینجا نقش دستگاه‌های نظارتی چیست؟مگر شهرداری می‌تواند بدون مجوز کاری انجام دهد؟

قائل به واگذاری کمربندی به شهرداری هستیم

سعید نظری نیز به‌عنوان نماینده شورای شهر شیراز خواستار واگذاری کمربندی و انجام عملیات لازم توسط شهرداری شد.

سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت کمربندی بسیار خطرناک بوده و روزانه چند نفر در این محور کشته می‌شوند، گفت: کمربندی در حال حاضر کمربندی اطراف شهر نبوده بلکه رینگ میانی شهر است و جزء شهر محسوب می‌شود، اما تا زمانی که به شهرداری واگذار نشود، نمی‌توان از شهرداری انتظار ورود به این حوزه را داشت.

وی افزود: بحث کمربندی بحث ساده‌ای نیست که بتوان در شورا یا شهرداری آن را حل کرد بلکه نیازمند تصمیم‌گیری کلان در سطح کشور است و باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

نظری همچنین گفت: به‌نظر می‌رسد رهداری باید پس از واگذاری این رینگ به شهرداری به فکر احداث یک کمربندی جدید باشد.

معاون عمرانی استاندار فارس فرد دیگری است که در این باره با وی گفتگو کردیم.

محمود رضایی کوچی، از سابقه طولانی کمربندی شیراز سخن گفت و از توزیع بار ترافیک با احداث این کمربندی و توسعه آن خبر داد.

وی با اشاره به احیای دو بخش از کمربندی شامل اکبرآباد و جوادیه و از سمت جنوب، پل فسا در سال‌های پیش توسط راه‌و‌شهرسازی گفت: اکنون به دلیل توسعه شهری این کمربندی در وسط شهر قرار گرفته است. 

رضایی با بیان اینکه استراتژی ما واگذاری کمربندی به شهرداری شیراز است، اذعان داشت: بر اساس طرح تفضیلی شیراز، اراضی پایین دستی را در اختیار شهرداری قرار داده‌ایم و بودجه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است، همچنین موافقت شورا را نیز اخذ کرده‌ایم تا بر اساس طرحی جامع تفکیک وظیفه شده و موضوع مدیریت شود.

معاون عمرانی استاندار در ادامه به بحث نورپردازی، مرمت آسفالت، احداث تقاطع‌های غیرهم‌سطح، پل‌سازی و از این قبیل اشاره کرد و اظهار داشت: تا کنون برخی پروژه‌ها شامل احداث پل‌ها و تقاطع‌های غیر هم‌سطح احداث شده است و در ادامه، با واگذاری کامل، تکمیل خواهد شد.

رضایی کوچی همچنین به احداث آزادراه شیراز اصفهان اشاره کرد و از کم شدن بخشی از بار ترافیکی شهر در پی بهره‌برداری از این آزادراه خبر داد و افزود: در پی احداث این آزاد راه نیز در کنار کمربندی، بار ترافیکی توزیع می‌شود. همچنین در افق آینده نیز پیش‌بینی می‌شود هر چه به سمت جلو پیش برویم رفت‌و‌آمدهای درون‌شهری بر برون‌شهری غالب خواهد بود.

وی با بیان اینکه متولی نهایی کمربندی هم راهداری و هم شهرداری است گفت: هر دو در قالب پکیج‌های تعیین شده مباحث مختلف احداث پل و تقاطع، مرمت آسفالت، نصب دوربین و نورپردازی را مدیریت خواهند کرد.

انتهای پیام/ ن/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول