اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

از خودکفایی تا کارآفرینی مددجویان کمیته امداد

ایجاد اشتغال و کارآفرینی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در شرایط فعلی نیازمند توجه است، موضوعی که الزام به توجه دستگاه‌های مختلف دارد و کمیته امداد یکی از دستگاه‌هایی است که با ارائه تسهیلات خوداشتغالی و کارآفرینی، مددجویان در راستای کارآفرینی ترغیب کرده است.

از خودکفایی تا کارآفرینی مددجویان کمیته امداد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رویکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس در سال‌های اخیر و بر اساس سیاست‌های ابلاغی این نهاد در سطح ملی، تلاش برای توانمندسازی مددجویان تحت پوشش بوده به‌گونه‌ای که برخی از مددجویان امروز نه تنها خودکفا شده‌اند بلکه خود نیز به عنوان یک کار آفرین در حال فعالیت هستند.

تعدادی از مددجویان استان فارس با حمایت کمیته امداد امروز پا به عرصه تولید گذاشته‌اند و ضمن رفع نیازهای خود، دیگر مددجویان را نیز به کار گرفته‌اند.

یوسف هنردوست، یکی از این مددجویانی است که امروز کارآفرین شده است. او متولد ۱۳۷۰ و دارای تحصیلات دیپلم در اشکنان فارس است که به علت کهولت سن پدرش تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفت.

هنردوست از سال ۱۳۸۴ در کارگاه کابینت‌سازی به‌عنوان شاگرد فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۹۰ توانست کارگاهی راه‌اندازی کرده و بعد از تمام شدن خدمت سربازی، کارش را شروع کند.

این مددجوی کمیته امداد در سال های ۹۵ تا ۹۷ با اخذ تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی از کمیته امداد، کارگاه خود را توسعه داد و پنج نفر دیگر را نیز مشغول به‌کار کرد.

وی در گفتگو با فارس بیان کرد: طی سال‌های اخیر با حمایت نمایندگان کمیته امداد در اشکنان، مدیرکل کمیته امداد و بازرس کمیته امداد توانستم کارگاهی کوچک که فقط در حد خم کردن فلز بود را به صورت نمایشگاه راه اندازی و کارهای رنگزنی و MDF  را انجام دهم.

وی ادامه داد: در این کارگاه پنج نفر را به کار گرفتم که دو نفر از آنها از مددجویان کمیته امداد بودند، خوشبختانه توانستم آنها را بیمه کرده و سپس افراد بیشتری را به کار گیرم.

این کارآفرین گفت: قبلا برای انجام هر کاری باید به جاهای مختلف مراجعه کرده تا محصولی را ارائه دهیم اما در حال حاضر همه این کارها را در یک کارگاه انجام می‌دهیم.

هنردوست با اشاره به اینکه قرار است وام دیگر نیز جهت افزایش رونق کار از کمیته بگیرد، افزود: قرار است ۵۰ میلیون تومان وام دیگر وام از کمیته امداد دریافت کنم تا بتوانم کار را رونق بخشیده و افراد بیشتری را مشغول به کار کنم.

سیده خدیجه حسینی دیگر مددجوی کمیته امداد است، او ۳۴ ساله و دارای مدرک دیپلم انسانی است و با حمایت‌های کمیته امداد امروز به کارآفرینی تبدیل شده که برای ۹۰ نفر از بانوان اشکنان و دهستان کال، شغل ایجاد کرد، اما طولی نکشید که به علت کرونا کار خود را از دست داد.

حسینی نیز به فارس گفت: شروع کارم از دو سال پیش بود که با یک وام ۵۰ میلیون تومانی و یک وام ۳۰ میلیون تومانی موفق به راه‌اندازی کارگاه خیاطی شدم و از تهران سفارش دوخت مانتو می‌گرفتم.

وی افزود: زنان این منطقه به‌شدت نیازمند کار بودند و خیاطی یکی از بهترین‌ راه‌های درآمد برای آنهاست.

این کارآفرین گفت: دوخت و دوز مانتو برای تهران به‌خوبی صورت می‌گرفت تا اینکه شیوع کرونا اوضاع را بهم ریخت و تصمیم به تولید ماسک گرفتیم.

حسینی افزود: چراکه در روزهای کرونایی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، برخی مشاغل آسیب دید و همسرانمان هم به دلیل بیکار شدن به کارگاه اضافه شدند.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه نخست کار تولید ماسک به‌خوبی پیش می‌رفت، گفت: کار تا آنجا خوب پیش می‌رفت که ماسک‌های چینی وارد بازار و کار ما هم کساد شد و بیکاری ۹۰ نفر از کسانی که در اینجا با ما همکاری می کردند را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: بنده توانایی راه اندازی کار را دارم و می‌توانم افراد بسیاری را به کار بگیرم اما نیازمند سرمایه‌ای هستم که مجددا بتوانم کار را شروع کنم.

این کارآفرین گفت: متاسفانه حدود چهار ماهی است کارگاه تعطیل شده است و من در تمام طول این مدت پیگیر هستم تا کار را از سر بگیرم.

حسینی بیان کرد: اگر به ما وام با سود کمتر و مهلت بازپرداخت بیشتری تعلق گیرد، می‌توان افراد زیادی را به کار گرفت و از مسئولان می‌خواهم با ما همکاری لازم را انجام دهند. 

وی ادامه داد: اگر بتوانم مرکز پخش تولید پوشاک راه‌اندازی کنم می‌توانم چندین کارگاه را که اکنون تعطیل هستمد دوباره به چرخه تولید باز گردانم.

این بانوی کارآفرین اظهار داشت: اگر هر چرخ خیاطی که ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد را در چرخه تولید قرار دهیم می‌توانیم چند نفر را با حقوق دائم و ثابت ماهیانه سه میلیون تومان بکار بگیریم و در ایام کرونا و وضعیت معیشتی سختی که بر مردم حاکم است، کمک کنیم.

وی با بیان اینکه در این راه نیازمند کمک مسئولان است، گفت: متاسفانه از پس این کار برنمی‌آیم و علی‌رغم تلاش و پیگیری بسیار صدایم به جایی نرسیده  است.

حسینی همچنین افزود: مدیر کمیته امداد اشکنان راهنمایی‌های زیادی کردند تا این کار راه اندازی شود اما ما بیشتر از اینها نیازمند کمک هستیم.

انتهای پیام/ ن/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول