اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بهار بورس همزمان با خزان دلار/ فولاد و شپنا پرطرفدار و گکوثر و زقیام رکورد دار شدند

هفته پایانی آبان ماه هرچقدر برای دلار و طلا پاییزی بود، بهار را پس از سه ماه به بازار سرمایه آورد، طی این هفته همگام با رشد 10 درصدی شاخص کل بورس، شرکت‌های اصفهانی فولاد مبارکه و پالایشگاه نفت اصفهان شاهد صف‌های چند میلیونی و نمادهای زقیام و گکوثر رشد 35 درصدی را تجربه کردند.

بهار بورس همزمان با خزان دلار/ فولاد و شپنا پرطرفدار و گکوثر و زقیام رکورد دار شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هفته پایانی آبان ماه هرچقدر برای دلار و طلا پاییزی بود، بهار را پس از سه ماه به بازار سرمایه آورد، ریزش‌های پیاپی دلار در این هفته کاهش ۱۰ درصدی این پول را به همراه داشت و در همین مدت شاخص کل بورس ۱۰ درصد رشد را طی یک هفته تجربه کرد، اتفاقی که دست کم از مرداد به این طرف سابقه نداشت.

هر دلار آمریکا در صرافی ملی عصر امروز در آخرین به‌روزرسانی، به قیمت ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان فروخته می‌شود، در حالی که هفته گذشته در نزدیکی ۲۸ هزار تومان معامله شده بود، طلا نیز شرایط مشابهی داشت و قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید از ۱۳ میلیون به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

طلا نیز پس از انتشار اخبار کشف واکسن کرونا در جهان با افت قیمت مواجه شده، به دلیل کاهش قیمت دلار در ایران ریزش بیشتری را تجربه کرده است به طوری که نسبت به چهارشنبه هفته گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی از حدود ۱۳.۵ میلیون تومان به ۱۱.۵ میلیون تومان در روز جاری رسیده است.

در بازار سرمایه اما طی این هفته شاخص کل بورس با ۱۰ درصد رشد همراه شد، ارزش معاملات خرد رکورد زد و پس از ۱۰۰ روز ورود پول به بورس از خروج آن سبقت گرفت؛ بررسی وضعیت بازار در روزهای آغاز هفته در گزارش روز یکشنبه (اینجا) صورت گرفت، در ادامه مروری خواهیم داشت بر بازار سرمایه در نیمه دوم هفته.

 

جدال عرضه و تقاضا و رفت و برگشت شاخص کل

روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه؛ بازار با عرضه و تقاضای بسیاری همراه و در یک ساعت ابتدایی فشار فروش بر نمادها زیاد بود ولی کم کم با رشد قیمتی در نمادهای مثل خساپا و شپنا تقاضا در بازار رشد کرد و معاملات مثبت و رو به بالایی را شکل داد؛ شاخص کل از منفی ۶ هزار واحد برگشت و با رشد ۱۶ هزار واحدی به ۱.۲۷۳ میلیون رسید.

۷ گروه برتر بازار بر اساس ارزش معاملات به ترتیب خودرو، بانک‌ها، شیمیایی، فلزات اساسی، فراورده نفتی، انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری‌ها بودند؛ در جریان معاملات روز دوشنبه ۴۴ میلیارد تومان پول حقوقی وارد بازار شد.

 

بازگشایی شستا و پایان نگرانی‌ها در خصوص سرنوشت این سهم

سه‌شنبه ۲۷ آبان؛ بازار از همان پیش گشایش با تقاضای همراه شد و صف‌های خرید بر صف‌های فروش غلبه پیدا کرد و در ساعات ابتدایی بر خلاف رویه چند ماه گذشته، خبری از عرضه حقوقی‌ها نبود و در نمادهایی مانند پالایشگاه نفت اصفهان ارزش صف خرید به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

شرایط مثبت بازار تا ساعت ۱۱ ادامه داشت تا این که شستا پس از گذشت ۷۰ روز بازگشایی شد و همانطور که انتظار می‌رفت با یک شوک منفی به بازار شاخص کل را ۱۴ هزار واحد به پایین کشید و با ۲۰ درصد در محدوده قیمتی ۳ هزار تومان معامله شد.

پس از بازگشایی، شستا هم به صف خرید رسید تا به نوعی خیال همه فعالان بازار راحت شود؛ در جریان بازار حجم معاملات بالا و نقدشوندگی به ویژه در سهام کوچک بازار امیدوار کننده بود و ۸۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

 

دو برابر شدن صفوف خرید نسبت به صفوف فروش

چهارشنبه ۲۸ آبان ماه؛ به تبعیت از ۴ روز گذشته، امروز نیز کفه تقاضا بر عرضه می‌چربید به طوری که در بسیاری از نمادها عرضه به اندازه حجم‌مبنا هم انجام نشد و پس از مدت‌ها ارزش و تعداد صف‌های خرید به دو برابر صف‌های فروش رسید.

در پایان زمان بازار، رشد ۴۸ هزار و ۴۶۰ واحدی شاخص کل (۳.۷ درصد) آن را در ارتفاع یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحدی قرار داد، شاخص هم وزن ۱.۸ درصدی رشد کرد و ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به حدود ۱۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان رسید.

 

بررسی وضعیت نمادهای اصفهانی بورس/ فولاد و شپنا پرطرفدار، گکوثر و زقیام رکورددار

بازار در طی معاملات هفته جاری به یک آرامش نسبی دست یافته، معاملات روان‌تری را شاهدیم و تقریباً تمام نمادهای بازار به حالت نقدشوندگی رسیده‌اند، انتظار می‌رود شرایط در روزهای ابتدایی هفته آینده نیز ادامه پیدا کند، در این بین نمادهای اصفهانی که هفته گذشته یک ریزش دسته جمعی را تجربه کرده بودند این هفته وارد فاز صعودی شده و سود خوبی را نصیب سهامداران خود کردند.

فولاد مبارکه اصفهان در این هفته همچنان مؤثرترین نماد بر شاخص کل بود تا نشان دهد یک تنه توانایی به جلو بردن بازار را دارد، سهام فولاد که هفته گذشته حمایت ۱۲۰۰ تومانی را از دست داده بود این هفته با رشد ۲۰ درصدی به بالای ۱۴۰۰ تومان رسید، در جریان معاملات امروز بیش از ۱۰۰ میلیون سهم فولاد معامله شد که نیمی از آن توسط حقوقی‌ها به فروش رسید.

ذوب‌آهن اصفهان دیگر شرکت اصفهان در گروه فلزات که هفته گذشته با افت ۱۳ درصدی قیمت هر سهمش به عدد ۴۲۳ تومان رسیده بود این هفته جبران کرد و به نزدیکی ۵۰۰ تومان رسید، صف سنگین امروز که به بالای ۱۰۰ میلیون هم رسید باعث شد تا ذوب مؤثرترین نماد در افزایش شاخص کل فرابورس شود.

شپنا که پس از بازگشایی شاهد صف‌های سنگین خرید است، امروز در پیش گشایش به رکورد تقاضای یک هزار میلیارد تومانی رسید و تا پایان بازار تنها ۵۰ میلیارد تومان از این تقاضا پاسخ داده شد، ۱۵ درصد از کل فروش توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت و اگر فروش حقوقی‌ها نبود پالایشگاه بزرگ نفت اصفهان نمی‌توانست به حجم‌مبنا دست پیدا کند.

تعداد سهام هتل کوثر اصفهان با اینکه از فولاد مبارکه و پالایشگاه نفت اصفهان خیلی کمتر است طی این هفته معاملاتی روان‌تری را تجربه کرد و طی ۵ روز از ۱۱.۶ به ۱۵.۶ هزار تومان رسید تا یک با یک رشد ۳۵ درصدی ضرر یک ماه گذشته را جبران کند، حضور بازارگردان و افزایش بازه سهام به مثبت و منفی ۱۰ درصد در این رشد بی‌تأثیر نبوده است.

کشت و دام قیام اصفهان با ۳۵ درصد، قند اصفهان ۲۲ درصد، ذوب روی اصفهان ۲۱ درصد، سیمان اصفهان ۱۶ درصد، کشاورزی مکانیزه اصفهان، پلی اکریل ۱۳ درصد و کشت و دام گلدشت نمونه ۳ درصد رشد ارزش سهام را تجربه کردند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول