اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ریزش قیمت سهام شرکت‌های اصفهانی در هفته‌ای که گذشت

نمادهای اصفهانی بورس به نسبت بازار این هفته شرایط بدتری را پشت سر گذاشتند، فولاد مبارکه ریزش ۹ درصدی را تجربه کرد و ذوب‌آهن از فولاد هم شرایط بدتری داشت و با افت ۱۳ درصدی مواجه شد، به جز سیمان اصفهان سایر شرکت های اصفهانی حاضر در بورس این هفته شرایط مناسبی نداشتند.

ریزش قیمت سهام شرکت‌های اصفهانی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، واکنش بازارها به نتیجه انتخابات آمریکا کوتاه‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، اتفاق افتاد؛ دلار که با ریزش ۲۰ درصدی از بالای ۲۸ به زیر ۲۳ هزار تومان رسیده و طلا با وجود افزایش قیمت جهانی، در ایران کاهش قیمت را تجربه کرد، از روز دوشنبه بار دیگر به شیب صعودی بازگشتند، به طوری که دلار در صرافی ملی روز چهارشنبه در محدوده ۲۷ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلا ۱.۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. 

بازار سرمایه اما هنوز نتوانسته از زیر سایه ترس حاکم بر سهامداران خارج شود، هرچند نقدشوندگی در نمادهای بزرگ بازار نسبت به گذشته بهبود یافته؛ شاخص کل از عدد ۱.۲۹۰ میلیون واحد در پایان هفته گذشته، امروز به ۱.۲۲۱ واحد رسید تا ۵ درصد ریزش برای این هفته به ثبت برسد، این در حالی است که یک ماه قبل شاخص کل در محدوده ۱.۶ میلیون واحدی بود و به نظر می رسید در نقطه حمایتی قرار دارد.

 

افزایش نقدشوندگی در شرکت‌های بزرگ

وضعیت بازار در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری به تفصیل بررسی شد (اینجاروز دوشنبه ۱۹ آبان ماه؛ روز متفاوتی را شاهد بودیم و از همان ابتدای بازار سهم‌های بزرگ مثل فولاد، فملی، خودرو و وبملت متعادل شدند و جو خوبی را در بازار به وجود آوردند.

هر چند در ادامه فشار فروش زیاد و ارزش شرکت‌ها باز هم کمتر شد ولی خریداران پر قدرت ظاهر شدند و توانستند در آخر بازار با خریدهای خوب در اکثر نمادها قیمت آخرین معامله را بالاتر از قیمت پایانی نگهدارند.

شاخص بورس روز دوشنبه با افت ۲ درصدی و کاهش ۲۵ هزار واحدی به عدد ۱.۲۱۵ میلیون واحد رسید، شاخص هم‌وزن نیز با کاهش ۰.۷۶ درصدی به ۳۶۶ هزار واحد رسید؛ فولاد بیشترین تأثیر را بر کاهش شاخص داشت.

دوشنبه یک اتفاق، بورس‌های جهانی را با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه کرد، انتشار خبر مثبت موفقیت‌آمیز بودن تست مرحله سوم واکسن کرونای کمپانی دارویی Pfizer، بازارهای جهانی به سرعت از خود واکنش نشان دادند، نفت با جهش ۸ درصدی به ۴۲ دلار در هر بشکه رسید و در طرف مقابل طلا با ریزش ۳ درصدی مواجه شد.

 

افت جزئی شاخص کل در روز برابری عرضه و تقاضا

سه‌شنبه ۲۰ آبان ماه؛ بازار وضعیت متعادل‌تری نسبت به روزهای قبل داشت و تعداد نمادهای سبزرنگ در تابلو بورس از بهبود شرایط خبر می‌داد، شاخص کل فقط با ۳۲۲۶ واحد افت به عدد ۱.۲۱۱ میلیون واحد رسید.

روز گذشته بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار اولویت ارزی واردات شکر برداشته شد و ارز این محصول از نرخ ۴۲۰۰ تومان، رسماً به ارز نیمایی تغییر کرد؛ در مصوبه کارگروه تنظیم بازار آمده است: بابت هر کیلو شکر صنف و صنعت مبلغ ۵۰۰۰ ریال مطالبات کارخانجات از دولت بر اساس کنترل و محاسبات سازمان حمایت مصرف تسویه گردد.

در ۳۰ دقیقه ابتدایی، شاخص کل بورس پس از رشد ۷ هزار و ۵۴۹ واحدی (۰.۶ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۲۲۲ هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۱ درصدی مواجه شد اما در ادامه با شدت یافتن عرضه بار دیگر بیشتر نمادها شاهد کاهش قیمت سهام بودند.

 

سبزرنگ شدن تابلوی بورس پس از چند هفته

چهارشنبه ۲۱ آبان ماه؛ بازار با خبر مدیرعامل شرکت بورس تهران آغاز شد که اعلام کرد: قرار بود بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای تثبیت بازار سرمایه امروز تخصیص یابد که محقق شد، همچنین در خبرهای روز گذشته آمده بود که در جلسه مشترک دولت و مجلس برای تقویت بورس، مقرر شد از منابع سازمان بورس نیز برای بازارگردانی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.

بازار امروز با سبزپوشی گروه خودرویی آغاز به کار کرد و در ساعت ۹:۳۰ دقیقه شاخص کل بورس پس از رشد هزار و ۶۵۳ واحدی با فشار عرضه مواجه شد، این شرایط تا ساعت ۱۰ ادامه داشت تا این که به طور هماهنگ تقاضا در بیشتر نمادها شدت یافت و پس از مدت‌ها تابلوی بورس نمای سبزرنگی به خود گرفت.

 

افت دسته جمعی شرکت‌های اصفهان در هفته‌ای که گذشت

نمادهای اصفهانی به نسبت بازار این هفته شرایط بدتری را پشت سر گذاشتند، فولاد مبارکه هفته گذاشته را با قیمت ۱۲۹۴ تومان پشت سر گذاشته امروز ۱۱۷۶ تومان رسید تا ریزش ۹ درصدی را تجربه کند، ذوب‌آهن از فولاد هم شرایط بدتری داشت و با افت ۱۳ درصدی قیمت هر سهم به عدد ۴۲۳ تومان رسید.

در این هفته سهام هتل کوثر و قند اصفهان ۱۷ درصد، ذوب روی اصفهان ۱۴ درصد، کشاورزی مکانیزه اصفهان و پلی اکریل ۴ درصد کاهش قیمت داشت و کشت و دام گلدشت نمونه بدون تغییر مانند؛ کشت و دام قیام، پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان در پایان این هفته در حالت متوقف بودند و سهام آن‌ها معامله نشد.

سیمان اصفهان این روزها در بین نمادهای اصفهانی بهترین وضعیت را دارد، سصفها ابتدای هفته گذشته بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان معامله شده بود امروز در سقف قیمتی ۱۴۷۰۰ تومان خرید و فروش شد، برای این نماد حدود ۲ میلیون سهام متقاضی وجود داشت اما تنها ۱۰۰ هزار سهم از سوی سهامدارانش عرضه شد.

 

تجمع اعتراضی سهامداران مقابل سازمان بورس

سهامداران امروز برای سومین روز متوالی به نشانه اعتراض مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع کردند؛ ‌‌‌رسیدگی به وضعیت نابسامان بورس اصلی‌ترین خواسته معترضان بود، این اعتراض در حالی شکل می‌گیرد که شاخص کل بورس از حدود ۲.۱ میلیون واحدی در ۱۹ مرداد ماه پس از گذشت ۳ ماه به ۱.۲ میلیون واحدی رسیده و بسیاری از سهام تا ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داده‌اند، صف فروش در برخی از نمادها امکان نقدشوندگی را غیرممکن کرده و وعده‌های داده شده از سوی مسؤولان به نتیجه نرسیده است.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول