اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

دانشگاه خواجه نصیربالاترین میزان اشتغال دانش آموختگان کشور را دارد/ توسعه اقتصادی و اجتماعی سرلوحه دانشگاه کارآفرین

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه توسعه اقتصادی و اجتماعی باید سرلوحه فعالیت دانشگاه کارآفرین قرار گیرد ، گفت: بالاترین رتبه کشوری در اشتغال مرتبطِ دانش ­آموختگان را در سطوح مختلف داریم.

دانشگاه خواجه نصیربالاترین میزان اشتغال دانش آموختگان  کشور را دارد/ توسعه اقتصادی و اجتماعی سرلوحه دانشگاه کارآفرین

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، اگر در سیستم آموزشی کشور به دنبال نتیجه مطلوب هستیم باید گام‌های اولیه را در انجام طرح‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی براساس توانمندی، شرایط و آمادگی علمی اساتید، نخبگان و فارغ التحصیلان برداریم در واقع باید مقوله پژوهش و کار تحقیقاتی، محور تمام فعالیت‌های علمی قرار گیرد چراکه نتیجه آن دستاوردهای  تازه و قابل تأمل است.

 بعد از انقلاب اسلامی کشور در حوزه علم و فناوری پیشرفت های بسیار خوبی را در زمینه های صنایع موشکی و دفاعی، انرژی هسته ای، نانو تکنولوژی و بیو تکنولوژی داشته است که نشان از مسیر درست حرکت قطار علمی کشور دارد اما پتانسیل و توانایی علمی کشور بیش از آن چیزی است که امروز مشاهده می شود و به عقیده بسیاری از کارشناسان کلید حل مشکلات علمی و آموزشی نیز در اجرای سند جامع علمی کشور است چرا که این سند به عنوان یک نقشه راه در قالب اقدامات ملی و اجرایی آمده که متأسفانه مسکوت مانده است.

توسعه کشور نیازمند حضور و مشارکت مراکز پژوهشی و فناوری در تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی است، البته در چند دهه اخیر رشد کمی و کیفی بسیار خوبی در تمامی حوزه‌های علمی کشور صورت گرفته و زیرساخت دانشی خوبی فراهم شده است اما به لحاظ شرایط خاص کشور و مسائل و مشکلات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی، نیازهای گسترده ای برای مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور نیز ایجاد شده است که بر این اساس لازم است طی یک برنامه جامع با لحاظ کردن شرایط کشور، برنامه‌‌ها و اقدامات مناسبی برای حضور و مشارکت موثر و مفید دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری کشور برای توسعه و بهبود شرایط کشور فراهم آید.

پژوهش در واقع کلید حل مشکلات مختلف کشور است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در توصیه‌های ۷ گانه خود فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی را در راستای فناوری و نوآوری علمی مورد تأکید قرار داده‌اند در این رابطه برای بررسی «ویژگی دانشگاه کارآفرین» با فرهاد یزدان دوست رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت وگو کردیم.

آنچه در گفت‌وگوی ما با یزدان دوست می‌خوانید:

* توسعه اقتصادی و اجتماعی سرلوحه فعالیت دانشگاه کارآفرین است

*  دانشگا ه ­های پژوهش ­محور، عملکرد قابل قبولی داشته ­اند

* نوآوری عنصری ضروری در افزایش کارایی عوامل تولید محسوب می شود

* بالاترین رتبه کشوری در میزان و درصد اشتغال مرتبطِ دانش ­آموختگان 

* توسعه علمی مقدم بر هر توسعه دیگری در بسیاری از جوامع بشری کارساز بوده است

* توسعه اقتصادی و اجتماعی سرلوحه فعالیت دانشگاه کارآفرین است

فارس: ویژگی ها و مختصات دانشگاه کار آفرین چیست؟

یزدان دوست: دانشگاه کارآفرین، که از آن به عنوان یک دانشگاه نسل سوم یاد می­ شود، عمدتاً توسعة اقتصادی و اجتماعی را سرلوحه فعالیت خود قرار می­ دهد. اساساً دانشگاه کارآفرین هویتی مستقل با ویژگی هایی سازمانی دارد؛ لذا سوق دادن سازمانیِ دانشگاهِ سنتی به سوی کارآفرینیِ سازمانی، می ­تواند دانشگاه سنتی را به دانشگاه کارآفرین تبدیل کند. از طرفی ویژگی‌ها و مختصات دانشگاه کارآفرین در همه سخنرانی‌ها و جلسات مقام معظم رهبری آمده است من معتقدم برای رسیدن به منویات مقام معظم رهبری در توصیه هفتگانه گام دوم انقلاب مبنی بر پیشرفت  توسعه علم و فناوری و کارآفرینی باید اتفاقات مطلوبی در حوزه آموزش و پژوهش خوب رخ دهد در واقع توسعه و پشتیبانی از نوآوری، ایجاد تولید، تأسیس سامانه‌های فناوری و ایجاد شرایط و محیط مناسب برای کسب و کارهای حرفه‌ای با استفاده از دانش تخصصی نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عواملی است که می تواند در سیستم نظام آموزشی کشور باعث تغییر و تحول بنیادی شود که نتیجه آن افزایش میزان رشد در تولید علم و دستاوردهای دانشگاهی است. 

* دانشگا ه ­های پژوهش ­محور، عملکرد قابل قبولی داشته ­اند

فارس: فاصله دانشگاه­های سطح یک کشور از دانشگاه کار آفرین چقدر است؟

یزدان دوست: در کشور ما، تمامی دانشگاه ­های سطح یک از حیث نسل دومِ دانشگاهی، یعنی دانشگا ه­ های پژوهش ­محور، عملکرد قابل قبولی داشته ­اند و اقدامات شایسته ای را در راستای تجاری­ سازی یافته­ های تحقیقاتی آغاز کرده اند. ولیکن با تربیت افراد کارآفرین و قالب های عملیاتی نسل سومِ دانشگاه ­ها هنوز قدری فاصله داریم. فعالیت های تجاری­ سازی دانشگاه ­های ما، اغلب در حد ایجاد پارک­ های علم و فناوری محدود شده است که خروجی زیادی به بازار کسب وکار ارائه نمی دهند. 

* نوآوری عنصری ضروری در افزایش کارایی عوامل تولید محسوب می شود

فارس: چگونه تحول از دانشگاه پژوهش محور به دانشگاه کارآفرین در ایران باید رخ دهد؟

یزدان دوست: به نظر می­ رسد پیش از هر اتخاذ روشی، نیازمند تغییر پارادایم باشیم. در آموزش عالی کشور، همواره در سال­ های اخیر به لزوم انجام پژوهش­ های کاربردی و توسعه­ ای در کنار پژوهش­ های بنیادی اصرار ورزیده ­ایم. با تنظیم قوانین و مقررات از یک سو و با تعیین پژوهانه ­ها و مشوق ­های مالی از سوی دیگر، در سوق دادن پژوهش­ ها به سمت تقاضا محوری سعی کرده ایم. این همه با نیت نزدیکی بیش از پیش به صنعت و نیازهای جامعه از سوی دانشگاه­ ها بوده است.

در دنیای کنونی، نوآوری تنها موتور رقابت­ پذیری بلندمدت است که عنصری ضروری در افزایش کارایی عوامل تولید محسوب می شود و اساساً از اواخر هزاره دوم به بعد، نوآوری شاه کلید توسعه بوده است.

*  بالاترین رتبه کشوری در میزان و درصد اشتغال مرتبطِ دانش ­آموختگان 

فارس: در دانشگاه تحت مدیریت جنابعالی چه اقداماتی صورت گرفته است تا این تحول رخ دهد؟

یزدان دوست:  دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افتخار دارد که به عنوان قدیمی­ ترین دانشگاه صنعتی کشور، دارای بالاترین رتبه کشوری در میزان و درصد اشتغال مرتبطِ دانش ­آموختگان در سطوح مختلف است. حضور تعداد زیادی از دانش ­آموختگان در صنایع کشور و در جایگاه ­های مدیریتی و کارآفرینی، شاهد این مدعا است. همچنین دانشگاه توفیق داشته است که با هدف گذاری و برنامه ریزی در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ و بدون توقف محسوس پس از همه گیری کوید-۱۹ ، با تلاشی مضاعف نسبت به ایجاد زیرساخت­ های لازم برای این تحول همت کند. رشد همه جانبه کمی و کیفی مرکز رشد دانشگاه، اقدام به ایجاد ناحیه نوآوری در پردیس مناسب دانشگاه، تعاملات بین­ المللی با کشورهای هدف برای فعالیتهای نوآورانه مشترک، اخذ مجوز هیات امنای دانشگاه و برنامه ریزی و اقدام عملیاتی برای تاسیس صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه و همچنین شرکت دانش بنیان دانشگاهی تنها گوشه­ ای از حرکت شتابان دانشگاه برای نیل به این مهم بوده است.

* توسعه علمی مقدم بر هر توسعه دیگری در بسیاری از جوامع بشری کارساز بوده است

فارس: آیا شرایط اقتصاد ایران امکان تحول دانشگاه پژوهش محور به کارآفرین را میسر می­ کند؟

 یزدان دوست: در کنار منابع بی ­نظیر طبیعی و ثروت سرشار سرزمینی، ارزشمندترین منبع مستمر کشور همانا منابع انسانی آن است. از دیرباز این استدلال که اتکّا به این منبع می­ تواند گره گشای بسیاری از چالش­ های کشور باشد از سوی دانشگاهیان طرح و ارائه شده است. توسعه علمی مقدم بر هر توسعه دیگری در بسیاری از جوامع بشری کارساز بوده است در واقع در لوای این توسعه است که اقتصاد دانش بنیان معنا می ­پذیرد و چشم انداز تغییر پارادایم قوت می­ گیرد. و این میّسر نمی ­شود مگر با همدلی و همراهی همه عوامل دخیل و همه ذینفعان. تنها در آن شرایط است که می ­توان، ولو با قبول سختی­ های مقطعی از سوی جامعه، از گذار جامعه مصرفی به جامعه مولد و کارآفرین به سلامت عبور کرد.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول