اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تربیت دانشجوی کارآفرین در دانشگاه‌ها؛ الزامات و چرایی

چند سالی است مسؤولان کشورمان از ضرورت تربیت دانشجوی کارآفرین صحبت می‌کنند، اما برای مردم و حتی خود دانشجویان این سوال مطرح است که اصلا الزامات وجود دانشجوی کارآفرین برای کشور چیست.

تربیت دانشجوی کارآفرین در دانشگاه‌ها؛ الزامات و چرایی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، چند سالی است دانشگاه های کشور از آموزش محور بودن به سمت پژوهش محور بودن و سپس به سمت تربیت دانشجوی کارآفرین حرکت کردند که این دانشگاه ها نیز همان دانشگاه های نسل سوم است یعنی دانشگاه ها به گونه ای دانشجویان را پرورش می دهند که پس از فارغ التحصیلی تنها به دریافت مدرک بسنده نکرده و مدرکشان را برای رفع نیازهای جامعه به کار بگیرند.

به این صورت که دانشگاه ها براساس آمایش آموزش عالی و نیازهای منطقه ای و ماموریتی که در اساسنامه شان لحاظ شده است، فعالیت می کنند تا دانشجویی که از دانشگاه خارج می شود بتواند در کنار اشتغال زایی و کارآفرینی مشکلی از مشکلات مردم را حل کند.

چرایی و الزامات این مساله را بهتر است از زبان مسوولان دانشگاهی کشورمان بشنویم.

* دانشجوی کارآفرین و تاثیری که می تواند در چرخه اقتصاد کشور داشته باشد

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در این زمینه معتقد است: دانشجوی کارآفرین باید خلاق و مولد باشد و بتواند در چرخه اقتصادی کشور نقش مؤثری ایفا کند.

وی به خلأهای آموزش عالی در این باره میپردازد و می گوید: متأسفانه یکی از خلاء‌هایی که وجود دارد این است که هنوز ساختار دانشگاه‌های ما مربوط به نسل اول است، به این معنی که همچنان هنوز پرسنل در حوزه پژوهش وجود ندارد، این در حالی است که راهبرد دانشگاه حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم بوده و این اتفاق افتاده است اما برای رسیدن به این جایگاه زمان زیادی لازم است.

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز دانشجوی کارآفرین را رمز موفقیت پیشرفت علم و فناوری دانسته و می گوید: دانشگاه کارآفرین در چرخه اقتصاد کشور بسیار موثر است و دانشگاه‌ها باید در سیر تحول از مقوله آموزش محوری به دانشگاه کارآفرین تبدیل شوند که این موضوع به تنهایی به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم شناخته شده است.

فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف معتقد است: امروز جامعه نیاز دارد تا علم به صنعت ورود کند اما زمانی به دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین تبدیل می شویم که صنایع ارتباط مستقیم با مراکز علمی برقرار کنند.

یعقوب فتح‌اللهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس نیز تربیت دانشجوی کارآفرین را از مطالبات مقام معظم رهبری می داند و می گوید: یکی از ماموریت‌های مهم آموزش عالی در کشور تغییر مسیر دادن دانشگاه‌ها و مراکز علمی از پژوهش‌محوری به کارآفرینی تمدن‌ساز است که باید هر چه سریع‌تر این دستورالعمل که مورد تایید مقام معظم رهبری است اتفاق بیفتد زیرا تنها راه رسیدن به پرچم‌داری علمی جهان پیشرفت در حوزه علم و فناوری است.

به گزارش فارس، آنچه مشخص است تربیت دانشجوی کارآفرین نه تنها به توسعه اشتغال زایی کمک می کند بلکه در بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز موثر است و دانشگاه ها که به این سمت حرکت کرده اند باید با اجرای راهبردهای نقشه های کلان کشور دانشجویانی کارآفرین را فارغ التحصیل کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول