اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

کارآفرین شهرکردی: منتظر آزمون استخدامی نماندم/تجربیاتم را رایگان به جوانان جویای کار می‌دهم

در این خبر روایت زندگی جوانی را می‌خوانید که با دستان خالی ولی توکلی بزرگ دل به کوه و بیابان زده و امروز موفق شده در حوزه گیاهان دارویی تولیدات قابل توجهی داشته باشد.

کارآفرین شهرکردی: منتظر آزمون استخدامی نماندم/تجربیاتم را رایگان به جوانان جویای کار می‌دهم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، هر فردی برای آغاز کاری با مشکلاتی روبه‌رو است و راهی پرپیچ و خم در انتظارش است و اینکه سرانجام کار به موفقیت ختم می‌شود یا خیر در پایان مسیر مشخص خواهد شد.

در جامعه امروزی ما بسیاری از جوانان هستند که در زندگی‌شان مسیرهای مختلفی را برای موفقیت انتخاب می‌کنند برخی میانه راه جا می‌زنند و با دیدن مشکلات پشیمان می‌شوند و هدف خود را رها می‌کنند اما برخی سرسختانه ادامه می‌دهند تا به موفقیت برسند.

اما در این بین افراد موفقی هستند که هیچ‌گاه مشکلات سد راهشان نشده و موانع را یکی پس از دیگری کنار زده و هیچ‌گاه دلسرد نشده‌اند و مشکلات را برای کسب تجربه پشت سر گذاشته‌اند و چراغ رسیدن به موفقیت همیشه در دلشان روشن مانده است.

با یک نگاه به اطراف خود و پرس‌وجو از نام و نشان این افراد موفق می‌بینیم کم نیستند کسانی که در این شرایط سخت کشور هدف خود را فراموش نکرده و سخت‌کوشی و تلاش را رمز موفقیت خود می‌دانند نه پول و سرمایه را.

عشق و علاقه من را به این راه کشاند/ اطلاعات چندانی از این رشته نداشتم

آقای بیژن صفری ساکن شهرکرد یکی از این جوانان است که از 5 سال پیش کار خود را آغاز کرده و همچنان به گفته خودش تا پایان راه و رسیدن به هدفش برنامه‌های زیادی دارد.

تخصص اصلی آقای صفری کارشناس بازرسی جوش است اما یک ریسک بزرگی در زندگی‌اش کرده و پنج سال پیش سراغ پرورش گیاهان دارویی رفته است.

خودش می‌گوید عشق و علاقه، شرایط اقلیمی مساعد چهارمحال و بختیاری و درآمد بالایی که در این حرفه وجود دارد او را به این مسیر کشانده است.

در ادامه پای حرف‌های این جوان موفق می‌نشینیم تا رمز موفقیتش را از زبان خودش بشنویم:

بیژن صفری هستم ساکن شهرکرد متولد  1352، پنج سال پیش با اینکه اطلاعات چندانی در خصوص پرورش گیاهان دارویی نداشتم وارد این حرفه شدم.

در ابتدای کارم اطلاعات چندانی نداشتم و کارم را با کاشت بذر شروع کردم و با آزمون و خطای فراوان توانستم تجربه‌ام را بیشتر کنم و خود را به مسیر موفقیت برسانم. در ابتدا کارم را در زمینی به مساحت تقریبی بیش از یک هکتار که از طریق واگذاری جهاد کشاورزی و با همکاری منابع‌طبیعی صورت گرفته بود شروع کردم و به مرور زمان کار خود را گسترش دادم و در حال حاضر طرح خود را در 13 هکتار زمین با کشت گیاهانی چون گل‌محمدی، موسیر، کلوس و برخی گیاهان مرتعی ادامه می‌دهم.

با شکستی که در کاشت بذر گیاهان دارویی خوردم به فکر تولید نشاء افتادم زیرا در شیوه کاشت بذر با فرض شرایط ایده‌آل وجود برف و باران، سرمایش و گرمایش کافی پنج تا شش سال طول می‌کشد تا مرحله بهره‌برداری برسیم اما در شیوه تولید نشاء ما این زمان را به سه سال کاهش دادیم.

در شیوه کاشت نشاء استقرار گیاه در طبیعت به 95 درصد افزایش پیدا می‌کند و 99 درصد نیز به مرحله تولید می‌رسد.

درآمدزایی پرورش گیاهان دارویی به دلیل شرایط مساعد استان ما بالا است

آقای صفری می‌گوید: درآمدزایی کاشت و پرورش محصولاتی چون کلوس و موسیر بالاست از این رو جوانان علاقه‌مند می‌توانند وارد این رشته شوند و من حاضرم به طور رایگان تمام تجربیات خود را در اختیارشان بگذارم.

نباید از وضعیت اقتصادی موجود کشور ناامید شویم بلکه باید به فکر خلق موقعیت‌های جدید باشیم تا بتوانیم در مسیر موفقیت قرار بگیریم من از پنج سال پیش که کار خود را شروع کردم با موانع زیادی روبه‌رو شدم اما هیچ‌گاه امید خود را از دست ندادم چون مطمئن بودم روزی به موفقیت خواهم رسید.

هنوز راه زیادی در پیش دارم/ به حمایت‌های جهادکشاورزی و منابع‌طبیعی نیاز دارم

من هنوز راه زیادی تا رسیدن به نقطه دلخواهم دارم اما تمام تلاش خود را می‌کنم، و در حال حاضر نشاءکلوس را بین سه تا 4 هزار تومان به فروش می‌رسانم اما اگر کمک‌هایی از سوی جهادکشاورزی و منابع‌طبیعی صورت بگیرد قیمت‌های عرضه شده به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

 در صورت کاهش قیمت‌ها مرتع‌داری که شرایط مالی خوبی ندارد هم می‌تواند نشاء را تهیه کرده و با کاشت آن در مراتع خود درآمدزایی داشته باشد.

در ابتدای کار سرمایه چندانی نداشتم و به کمک همسر و فرزندانم کار می‌کردم

من در سال‌های نخست فعالیتم به دلیل اینکه سرمایه چندانی نداشتم شخصا به کوه‌ها و مراتع می‌رفتم و بذر جمع‌آوری می‌کردم و وقت زیادی را صرف پرورش و نگهبانی می‌کردم و به همراه خانواده‌ام کارهای کاشت، داشت و برداشت را انجام می‌دادیم البته هنوز هم خانوادگی بر روی زمین کار می‌کنیم.

تمام تجربیاتم را رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهم

در حال حاضر هم بسیاری از مرتع‌داران به بنده مراجعه و تقاضای مشاوره می‌کنند و البته من از این موارد استقبال می‌کنم و تمام تجربیاتم را رایگان در اختیارشان می‌گذارم.

 از ابتدای امسال تاکنون 11 هزار نشاء به خرم‌آباد، 20 هزار به تهران، 12 هزار به نقاط مختلف استان خودمان ارسال کرده‌ام.

باید بگویم ورود به این رشته سرمایه چندانی لازم ندارد اما هر فردی که وارد این کار می‌شود باید زمان کافی برای رسیدگی به زمین را داشته باشد و این‌طور نیست که بذر یا نشاء را در زمین بکاری و چند سال بعد بیایی و محصول را برداشت کنی.

افرادی مانند آقای بیژن صفری که تلخی مشکلات را برای رسیدن به موفقیت به شیرینی تبدیل کرده‌اند در استان محروم و کم‌برخوردار ما کم نیستند کسانی که فعل خواستن و توانستن را صرف کرده‌اند و منتظر آزمون‌های استخدامی نمانده‌اند، فقط باید پیدایشان کرد و رمز موفقیت‌شان را پرسید.

این‌گونه افراد را باید به مردم شناساند کسانی که حاضر هستند مانند آقای صفری تجربیات خود را رایگان و صرفا برای رضای خدا در اختیار دیگران قرار دهند در کشور ما کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر نیستند، فقط باید گشت و پیدایشان کرد.

افرادی که منتظر نمی‌مانند تا کسی یا کسانی راه را برایشان روشن کنند بلکه خود فانوس به دست مسیر را روشن و راه را طی می‌کنند تا به منبع نور برسند و طعم شیرین موفقیت را بچشند.

در شرایط موجود اقتصادی کشور که عده‌ای دائم ساز ناکوک و حرف از نشدن‌ها و نبایدها می‌زنند افرادی مانند بیژن صفری جنسشان از طلای ناب سخت‌کوشی است.

انتهای پیام/68024/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول