اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

احزاب سودانی: دولت سودان اختیار قانونی را برای سازش ندارد

احزاب سودانی، در بیانیه‌هایی دولت انتقالی این کشور را فاقد صلاحیت قانونی برای توافق سازش با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

احزاب سودانی: دولت سودان اختیار قانونی را برای سازش ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الطیب مصطفی» رئیس حزب «منبر السلام العادل» در گفت‌و‌گویی، دولت انتقالی فعلی سودان را در جایگاهی ندانست که بتواند با رژیم صهیونیستی توافق کند.

الطیب مصطفی به شبکه المیادین گفت که دولت فعلی از لحاظ قانونی نمی‌تواند چنین توافقاتی را انجام دهد و «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی در حالی با نتانیاهو دیدار کرد که می‌دانست حق چنین کاری ندارد.

او با تأکید بر اینکه، حزب منبر السلام، دولت فعلی سودان را به رسمیت نمی‌شناسد و جزئی از این دولت نیست، از تشکیل جبهه متحد در برابر دولت خارطوم و توافق سازش خبر داد.

این شخصیت سودانی، توافق سازش را خیانتی به سودان و امت اسلامی و مسجد الاقصی دانست و گفت که با تمام قدرت در برابر حکومت سودان خواهد ایستاد.

الطیب مصطفی افزود: «چیزی که بیش از همه ما را متعجب کرد، این بود که نتانیاهو به اسرائیلی‌ها گفت که آن‌ها بر پایتخت سه کشور پیروز شده‌اند.»

حزب «امت» سودان به رهبری «الصادق المهدی» نیز در بیانیه‌ای دولت انتقالی سودان را تهدید کرد که در صورت برقراری روابط با رژیم صهیونیستی دیگر این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد.

در این بیانیه آمده است که نهادهای وابسته به دولت انتقالی، اختیار قانونی برای تصمیم‌گیری در خصوص برقراری رابطه با رژیم نژادپرست اسرائیل را ندارند.

در این راستا، «الصادق المهدی» رئیس حزب «امت» و از شخصیت‌های برجسته سودانی نیز اعلام کرد که از حضور در کنفرانس «وزارت امور دینی سودان» در اعتراض به سازش با رژیم صهیونیستی کنار می‌کشد.

او در بیانیه کوتاهی گفت که سازش با رژیم اسرائیل، بر خلاف قانون ملی سودان و بر خلاف التزامات ملی‌گرانه عربی است.

صادق المهدی افزود: «به عنوان فردی که در مقابل حکومت سابق ایستاد تا انقلاب به پیروزی رسید و به عنوان فردی که در تشکیل دوره انتقالی سهیم بود، از حضور در این کنفرانس به نشانه مخالفت با بیانیه مشترک نمایندگان دولت انتقالی با رئیس‌جمهور آمریکا، کنار می‌کشم.»

او دونالد ترامپ را تجسم نژادپرستی علیه امت اسلامی و سیاه پوستان دانست.

 دو حزب «المؤتمر» و «البعث» سودان نیز مخالفت خود را با تصمیم رژیم حاکم بر این کشور برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

حزب المؤتمر به رهبری «حسن الترابی» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حزب عادی سازی با اسرائیل را رد می‌کند، اما از حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم استقبال می‌کند.»

از سوی دیگر حزب البعث سودان از اعضای ائتلاف «قوى التغییر» (بخشی از قدرت حاکم) هم گفت که تماس‌ها با گروه‌های سیاسی و اجتماعی سودان را برای تشکیل یک جبهه ملی علیه عادی سازی با رژیم صهیونیستی آغاز کرده است.

ائتلاف «الاجماع الوطنی» نیز که دومین فراکسیون حاضر در ائتلاف حاکمیت (ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر) است، در بیانیه‌ای سازش دولت سودان با رژیم صهیونیستی را رد کرد و از تشکیل «جبهه مقاومت» خبر داد.

مردم سودان نیز  شامگاه جمعه و پس از اعلام توافق سازش دولت انتقالی سودان با رژیم صهیونیستی در شهر خارطوم، پایتخت سودان تظاهرات کرده و شعار «نه به صلح با رژیم» سر دادندکاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خبر داده که رژیم صهیونیستی و سودان بر عادی سازی روابط با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول