اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

محتکران و باندهای مافیایی همدست دشمن‌اند/ تا جلوی فساد را نگیریم نمی‌توان گرانی را مهار کرد

در این مقطع حساس و بحرانی، نمی‌توان عمل محتکران بزرگ را صرفاً یک خطای پول پرستانه و جدا از اعمال دیگر بدخواهان بررسی کرد.

محتکران و باندهای مافیایی همدست دشمن‌اند/ تا جلوی فساد را نگیریم نمی‌توان گرانی را مهار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جلیل نمازی از فعالان اجتماعی و سیاسی هرمزگان در یادداشتی به بررسی ریشه‌ها و عوامل گرانی در جامعه پرداخته است.

مهمترین مسئله‌ای که این روزها گریبانگیر ملت ما شده است، موضوع گرانی است که روز به روز همچون تار عنکبوت به دست و پای طبقات کم درآمد و کارگران و حقوق بگیران ثابت این مملکت پیچیده و خیال باز شدن هم ندارد.

به قول مرحوم آیت الله طالقانی سکوت در مقابل نارواها به معنای قبول ناروا تلقی می‌شود و لذا شایسته است در مقابل مشکلات سکوت را شکسته و آنچه را که برای نویسنده مقدور است برای ایضاح موضوع بعرض خوانندگان محترم رسانده شود.

مردم از خود می پرسند با این درآمد اندک و با این تورم سرکش چگونه می توان مخارج سنگین زندگی را تامین کرد؟! پرسش اساسی از مسئولین امر این است که علت این  گرانی ها  را چگونه توجیه می‌کنند؟

 منصفانه نیست که به بهانه بیماری کرونا، تحریم ها و افزایش قیمت دلار زمینه و فرصت بیشتری برای چپاول و غارت اموال ملت ما، به وسیله شبکه‌های مافیای تولید و توزیع و واردات و صادرات کالا فراهم شود.

بی شک تحریمها و افزایش چشم گیر قیمت دلار در گرانی‌ها بی تاثیر نیست اما این نمی‌تواند توجیهی  برای افزایش قیمت تولیدات داخلی مانند تخم مرغ و آبزیان دریایی و ... باشد. 

بنده توفیق تحصیل در رشته حسابداری نیز داشته ام و در مدت کوتاه تحصیلم در این رشته آموخته‌ام که تورم و گرانی می‌تواند ناشی از پایین آمدن سطح تولید، کم شدن واردات، افزایش نقدینگی و افزایش قیمت مواد اولیه و خلاصه افزونی تقاضا بر عرضه باشد که اینها از عمده علل اقتصادی گرانی هستند.

اما به نظر میرسد دشمن و هم پیمانان داخلی‌اش چنان بلایی بر سر اقتصاد کشور آورده اند که چیدمان پازل مهار گرانی از عهده کارشناسان و تحصیل کردگان علم اقتصاد خارج شده است ولی اگر  فرمول سابق همچنان بر تورم و گرانی حاکم باشد برای مرتفع کردن این معضل نیاز به کار و کوشش و افزایش تولید و کاهش مصارف اسراف آمیز دارد.

آنچه مسلم است و همه مردم نیز بر آن واقفند که درصد عمده‌ای از گرانی اقلام داخلی ناشی از علل اقتصادی یعنی ضعف نظام تولید و توزیع و واردات کالاست به نحوی که هنوز هم تعداد محدودی با سو استفاده از شرایط بحرانی کشور با احتکار و گرانفروشی و اختلال در نظام عرضه کالاها و خدمات به درآمدهای کلان باد آورده دست می یابند که این درآمد در واقع حاصل دسترنج و عرق جبین  زحمتکشان مظلوم این مرز و بوم است.

این را هم نمی‌توان گفت که گرانفروش خورده پا و جزء بی تقصیر  و مقصر از خطاست ولی این را می توان اذعان کرد که تا وقتی ریشه‌ها را نخشکانده باشیم، نخواهیم توانست دردی از مردم دوا کنیم. یعنی اگر دولت تکلیف عمده‌ها و اصلی ها را روشن کند مردم خود جلو خرده پاها را خواهند گرفت.

در این مقطع حساس و بحرانی " نمی‌توان عمل محتکران بزرگ را صرفاً یک خطای پول پرستانه و جدا از اعمال دیگر بدخواهان بررسی کرد.

وقتی دشمن مواد غذایی ما را تحریم می‌کند تا کمیابی و در نتیجه شرایط نارضایتی مردم را فراهم کند محتکر نیز دانسته یا ندانسته نقش مشابه آن را بازی می‌کند و اینگونه به نظر میرسد که زراندوزی و پول پرستی نمی تواند انگیزه اصلی محتکران و گرانفروشان باشد بلکه هدف اصلی آنها متزلزل کردن پایه‌های نظام جمهوری اسلامی است. عمل محتکر در زمانی که ما در جنگ فرسایشی علیه دشمن و مزدوران داخلی آن هستیم در حکم فروش اسلحه به دشمن است و متمم محاصره اقتصادی ایران محسوب می‌شود. 

در پایان بعنوان یک شهروند از قانونگذاران محترم بخصوص نمایندگان انقلابی مردم در مجلس شورای اسلامی تمنا دارم که قانون بازدارنده و موثری را وضع نمایند که بشود به موجب آن گرانفروشی را مهار کرد.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول