اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

حفظ تنوع زیستی به یک سیاست کلی تبدیل شود

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: حفظ تنوع زیستی در کشور باید به یک سیاست کلی تبدیل شود از طرفی توسعه صنعت گیاهان دارویی، روند، دامنه و جهش تولید را تقویت می‌کند.

حفظ تنوع زیستی به یک سیاست کلی تبدیل شود


 به گزارش خبرگزایر فارس از خرم‌آباد، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در نهمین جلسه هیئت اندیشه‌ورز کشاورزی لرستان با عنوان «تنوع زیستی و کشاورزی» که به ‌صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اهمیت گیاه، رویش آن و تنوع زیستی به آیه ۱۹ سوره حجر با مضمون «وَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ مَوْزُون» اشاره و اظهارکرد: از بررسی تفسیر این آیه می‌توان تنوع زیستی گیاهی را استفاده نمود.

وی افزود: سخن گفتن آیه مذکور در مورد رویاندن گیاهان از همه چیز «من کل شیء»، به‌معنای سخن گفتن از گیاهان در زمین در مقیاس وسیع و متنوع است که این همان تنوع گیاهی است به‌معنای دیگر این آیه مستقیما به تنوع و تعدد گیاهی اشاره دارد.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این‌که این آیه در مورد هماهنگی و تعادل کل ارگانیسم گیاهان صحبت می‌کند، گفت: این تاکید قرآن بر هماهنگی ارگانیسم گیاهان از کلمه موزون به‌معنای سنجیده شده و نظم یافته در آیه ۱۹ سوره حجر به دست می‌آید.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به این‌که نظم و سنجیدگی مختص به طیف گسترده گیاهان، یک نظم و سنجیدگی است که در سیاق آیه، معنای خود را باز می‌یابد، گفت: هنگامی‌که به سیاق آیه مراجعه می‌کنیم، آن را سیاق ربط دادن گیاهان به انسان‌ها و زندگی و حیات آن‌ها می‌یابیم؛ چراکه خداوند بعد از آن‌که از رویاندن گیاهان متنوع سخن به میان می‌آورد، می‌فرماید «وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ» بدین معنا که ما برای شما در این زمین که در آن گیاهان متنوع را رویاندیم، دست مایه‌های زندگی را قرار دادیم.

وی با ذکر این مطلب که نظم و سنجیدگی در گیاهان به‌گونه‌ای است که آن‌ها برای انسان حیات‌آور بوده و غذا و معیشت انسان را تأمین می‌کنند، گفت: این همان چیزی است که امروزه در علم با عنوان تنوع بیولوژیکی شناخته می‌شود.

آیت‌الله مبلغی با تاکید بر این‌که بدون تنوع بیولوژیکی، زندگی و غذا برای انسان به نابودی می‌افتد، افزود: آن‌چه جالب به نظر می‌رسد این است که قرآن تعبیر به معایش به‌معنای جمع معیشت کرده است پس از دیدگاه قرآن گیاهان طیف وسیعی از عوامل معیشت هستند.

ضرورت تبدیل حفظ تنوع زیستی به یک سیاست کلی

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که قانون‌گذاری برای امنیت غذایی بدون لحاظ حفظ تنوع زیستی کامل نیست، ادامه داد: حفظ تنوع زیستی در کشور باید به یک سیاست کلی تبدیل شود از طرفی توسعه صنعت گیاهان دارویی، روند، دامنه و جهش تولید را تقویت می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این‌که باید سیاست‌گذاری، قانونگذاری و خط مشی سازی پیرامون تأمین امنیت غذایی را با حفظ تنوع زیستی دنبال کرد، خاطرنشان کرد: هر اندازه که تنوع زیستی بیشتر باشد، زنجیره‌های غذایی بیشتر و فراگیرتر خواهد شد و در نتیجه، حیات انسان پایدارتر می‌گردد چراکه حیات انسان به سلامت گیاهان گره خورده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تنوع گیاهان دارویی در کشور، تصریح کرد: از آنجا که گیاهان دارویی در ایران از موقعیت ممتازی در جهان برخوردار هستند، لازم است در تدوین استراتژی‌ها، قانونگذاری و در زمینه صادرات، توجه جدى‌ترى به این مقوله صورت بگیرد چراکه صنعت گیاهان دارویی بخش مهمی از کشاورزی است که در صورت توسعه پیدا کردن، جهش تولید را تقویت می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر این نکته را مد نظر قرار دهیم که تنوع زیستی گیاهی نقش اساسی برای حیات و زندگی انسان دارد و از طرف دیگر توجه کنیم که بسیاری از گیاهان در معرض خطر انقراض هستند، در این صورت لازم است حفظ تنوع زیستی را به عنوان یک سیاست کلی قرار دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول