اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

تولید ۱۲۰ تن سیست آرتمیا در آذربایجان‌غربی

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: امسال طبق برآوردهای انجام شده می‌توان 120 تن سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه برداشت کرد بدون آن که به ذخایر آسیب برسد.

تولید ۱۲۰ تن سیست آرتمیا در آذربایجان‌غربی

علی نکویی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت:امسال تولید ۱۲۰ تن سیست و ۱۸۰ تن بیومس  در دریاچه ارومیه پیش‌بینی شده که در صورت تحقق، 6 میلیون دلار صرفه‌جویی در خروج ارز و اشتغالزایی برای ۴۰۰ نفر را به دنبال دارد.

وی  به راه اندازی بانک سیست و اطلاعات ژنتیکی آرتمیا در کشور برای نخستین بار در کشور در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این بانک،جلوگیری از انقراض نسل آرتمیای ارومیانا و حفظ، نگهداری و تجدید نسل آن است.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به خصوصیات آرتمیا تصریح کرد: این جانور آبزی در شرایط بد مانند کم آبی و شوری زیاد آب تخم مقاوم ایجاد می‌کند که می‌تواند در کف دریاچه در لایه‌های نمک بماند و برای سال‌های بعد با بهتر شدن شرایط آب،تبدیل به نوزاد شود.

نکویی فرد عنوان کرد: آرتیما در شرایطی که میزان شوری آب و غذا مناسب باشد زنده زایی می‌کند و یک آرتیمای ماده در طول زندگی سه ماهه خود چهار هزار نوزاد تولید می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اجرای دو پروژه بنیادی در این مرکز طی ۶ ماه گذشته، اذعان کرد: تعداد پنج فقره پروژه کاربردی توسعه‌ای و یک فقره طرح خاص از پروژه‌های اجرایی این مرکز به شمار می‌رود.

نکویی فرد افزود: همچنین ارائه ۲ فقره مقاله علمی پژوهشی، ۵ یافته ترویجی مورد تایید، یک دستاورد تولید دامش فنی ،٣مقاله چاپ شده در ژورنالهای بین المللی،۶گزارش طرح تحقیقاتی،هشت مقاله ترویجی و اجرای پروژه ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه نمک میقان اراک و نیز چاپ یک کتاب از جمله فعالیت‌های این مرکز است.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یادآور شد: ارزیابی ذخایر شاه میگوی ارس، تولید ماده نگهدارنده آرتمیای بالغ، ایجاد بانک ژن آرتمیا، پایش ذخایر آرتمیای ارومیه و بررسی تأثیر عوامل اکولوژیکی بر آن از مهمترین پروژه‌هایی است که در دست اجرا هستند.

وی خاطرنشان کرد: 72 ساعت آموزش کارکنان پهنه، چهار مورد فعالیت یاوران تولید و ۶ نشست ترویجی از جمله دستاوردهای مرکز در زمینه فعالیت های ترویجی در6 ماه نخست امسال است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول