اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تغییرات ناگهانی ناشی از شیوع کرونا، دانشگاه ها را با مشکل مالی مواجه کرد/ 7 هزار میلیارد تومان هزینه متناسب سازی امکانات با آموزش مجازی است

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، با اشاره به تاثیر تغییرات ناگهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد آموزش عالی، گفت: این تغییرات دانشگاه ها را با مشکل مالی مواجه کرده است.

تغییرات ناگهانی ناشی از شیوع کرونا، دانشگاه ها را با مشکل مالی مواجه کرد/ 7 هزار میلیارد تومان هزینه متناسب سازی امکانات با آموزش مجازی است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اولین کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران با محوریت " تجربیات و چالش های استقرار یادگیری الکترونیکی"، درباره آموزش مجازی سرمایه گذاری هوشمند صحبت کرد.

وی با اشاره به ضرورت آموزش الکترونیکی با شیوع ویروس کرونا، اظهارداشت: در آموزش مجازی نگرانی هایی برای دروس عملی رشته های فنی و هنر، آزمایشگاه و کارگاه ها و برگزاری امتحانات وجود دارد.

وی ادامه داد: زیرا ستاد ملی مقابله با کرونا فاصله مناسب در شرایط شیوع ویروس کرونا را ۲ متر اعلام کرده است.

نظرپور با اشاره به تاثیر تغییرات ناگهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد آموزش عالی، گفت: این تغییرات دانشگاه ها را با مشکل مالی مواجه کرده است.

به گفته وی، در فروردین ۹۹ بیش از ۹۰ درصد جامعه دانشجویی در کشور تحت پوشش آموزش الکترونیکی قرار گرفت و در شهریور ۹۹ هم رویه های آموزش مجازی بازنگری شد.

* 7 هزار میلیارد تومان هزینه متناسب سازی امکانات با آموزش مجازی است

وی با تاکید بر لزوم توسعه فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: باید برای مواردی از قبیل، تأمین، تولید، توسعه و پشتیبانی سامانه‌های اطلاعاتی، تأمین، تولید، توسعه و پشتیبانی شبکه و مراکز داده‌ها، پهنای باند اینترنت و اینترانت، تأمین امنیت فضای مجازی و تأمین تجهیزات آموزش مجازی اقدام کنیم که برای این اقدامات 7 هزار میلیارد تومان برآورده هزینه می شود.

*توجه به امنیت سایبری آموزش‌های مجازی

وی درباره امنیت سایبری و افزایش خطرات ناشی از تهدیدهای سایبری برای انتقال آموزش‌های مجازی گفت: در این راستا می‌توان از راه کارهایی مانند سرمایه‌گذاری در امنیت سایبری برای اطمینان از تداوم آموزش و یادگیری، اطمینان از انجام وظایف تیم‌های امنیت سایبری در بستن خلاءهایی که مهاجمین می‌توانند از آن بهره ببرند و سرمایه‌گذاری‌های لازم جهت اطمینان از حریم خصوصی داده‌ها برای امکان ادامه آموزش و یادگیری استفاده کرد.

*پیشنهاد اعطای وام برای خرید تجهیزات و لپ‌تاپ 

وی با تاکید بر لزوم رعایت عدالت آموزشی و دسترسی عادلانه به فناوری استفاده از آموزش‌های مجازی برای همه دانشجویان گفت: در این خصوص باید از مواردی همچون ارائه کمک هزینه برای دسترسی به اینترنت یا رایگان کردن آن، اعطای وام برای خرید تجهیزات و لپ‌تاپ برای دانشجویانی که با کمبود منابع مالی مواجه هستند، استفاده از ظرفیت خیرین برای خرید لپ‌تاپ و سایر تجهیزات موردنیاز و هماهنگی با ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت برای پشتیبانی از آموزش مجازی به عنوان راه کارهایی گره گشا استفاده کرد.

*توجه به آموزش افراد دارای ناتوانی جسمانی

وی افزود: برای کسانی که دارای ناتوانی در یادگیری مسائل آموزش مجازی و آنلاین هستند (روشندلان، ناشنوایان و …) یا نیاز به دسترسی به اطلاعات آموزشی در این حوزه دارند می‌توان با ایجاد دفاتری در دانشگاه‌ها، برای اطمینان از یادگیری دانشجویان در حوزه آموزش مجازی و اطمینان از دسترسی بصری، شنیداری و لمسی و همچنین استفاده از تجهیزات آموزشی و ارائه بسته‌های کامل آموزشی با ضبط دوره‌ها و افزودن زیرنویس‌های موردنیاز، این عزیزان را در بهره گیری بهتر از آموزش‌های مجازی یاری کرد.

* چالش های آموزش مجازی 

نظر پور با اشاره به چالش‌های دانشگاه‌ها در ارائه آموزش‌های الکترونیکی و تاکید برضرورت راهکار تلفیق آموزش مجازی و الکترونیکی با آموزش حضوری و عملیاتی در این مقطع زمانی اظهار داشت: در خصوص چالشهای دانشگاه‌ها در ارائه آموزش‌های الکترونیکی می‌توان به مواردی از قبیل، ضرورت آماده‌سازی برخی از مدیران و اساتید و تعداد محدودی از دانشجویان به توجیه آموزش الکترونیکی، نیاز به بهره‌گیری از مجموعه آموزش‌های مکمل برای اساتید و استفاده از تجارب جهانی، نیاز به توسعه زیرساخت‌ها و امکانات پیشرفته آموزش الکترونیکی، مشکلات دانشجویان در زمینه دسترسی به اینترنت پرسرعت، تأمین نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موردنیاز، آشنایی محدود بعضی از اساتید با نیازهای دانشجویان، ناکافی بودن ابزار طراحی و توسعه مواد درسی چندرسانه‌ای برای تدریس آنلاین، بازنگری در نظام آموزش الکترونیکی برای برگزاری دروس آزمایشگاهی، کارگاهی و آتلیه‌های رشته‌های مختلف و نادیده گرفتن کوشش‌های آموزشی اساتید به ویژه در فضای دیجیتال اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول