اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

یاد روزهای مشرقی 1 | خراسان شمالی در نگاه رهبر انقلاب

رهبر انقلاب در نخستین روز سفر خود به خراسان شمالی در ۱۹ مهرماه ۹۱ دیدار با مردم و علما طی دو دیدار به توصیفاتی از استان و ظرفیت‌های آن پرداخته اند.

یاد روزهای مشرقی 1 | خراسان شمالی در نگاه رهبر انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ۱۹ مهرماه سال ۹۱ یادآور خاطره روز بزرگی در تاریخ خراسان شمالی است. روزی که رهبر انقلاب به این استان سفر کردند و یک هفته با اهالی خونگرم و باصفای استان انس و الفت گرفتند.

اما رهبر انقلاب طی دیدارهای متنوع با اقشار مختلف خراسان شمالی نکات مهمی را بیان کردند که بازخوانی این نکات پس از ۸ سال می‌تواند دریچه‌ای نورانی به فضای این استان باشد.

نخستین دیدار؛ با مردم بجنورد

این دیدار که پس از استقبال باشکوه و گسترده مردم خراسان شمالی در ورزشگاه تختی انجام شد، نکات مختلفی را از سوی رهبر انقلاب را در پی داشت.

مقام معظم رهبری در ابتدا استان را این‌گونه خطاب می‌کنند: «استان شما معروف است به باب‌الرضا». ایشان پس از بیان چندین مورد از ظرفیت‌های استان یک ابراز تأسف را بیان می‌دارند: «با جاذبه‌های گردشگریِ متأسفانه ناشناخته - که بسیاری از مردم کشور هنوز جاذبه‌های گردشگری این منطقه را درست نمی‌شناسند.»

علاوه بر اشاره به ظرفیت‌های مختلف استان در بخش‌های گوناگون نکته‌ای علمی نیز مطرح می‌شود «این استان جزو ده استان برتر کشوری ازلحاظ استعداد و توانائی علمی است.» و در پایان بخش توصیفات رهبر انقلاب جمله‌ای کلیدی مطرح می‌شود «مردم این منطقه، غیورند؛ دیندارند؛ مرزبان‌اند؛ سرزنده و بانشاط و شجاع‌اند. این خصوصیات، خصوصیات برجسته‌ای است.»

 

مسئله «جمعیت» از جمله موارد مورداشاره رهبر انقلاب به‌صورت خاص بود که فرمودند: «این مسئله تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ی ۷۰ باید متوقف می‌شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده‌ی حقیر هم در این اشتباه سهیمم.»

ایشان به نکته‌ای دیگر مربوط به این منطقه اشاره دارند و می‌گویند: «در همین منطقه‌ی شما، یک عده کمونیستِ بی‌اعتقاد به دین و به وطن سعی کردند اقوام مؤمن و نجیب ترکمن را با مجموعه‌ی انقلاب مخالف کنند. چه کسی در مقابل اینها ایستاد؟ در درجه‌ی اول، خود عناصر مؤمنِ ترکمن در مقابل اینها ایستادند. علمای بانفوذ ترکمن - که بعضی از دنیا رفته‌اند، بعضی هم بحمداللّه زنده هستند - خودشان در مقابل اینها ایستادند.»

فتنه موضوع دیگری است که رهبر انقلاب در نخستین دیدار خود در سفر به خراسان شمالی به آن اشاره دارند و می‌فرمایند: «در فتنه‌ی ۸۸، چند روز بعد از انتخابات به آن عظمت، یک عده‌ای آمدند اظهار مخالفت کردند، یک عده هم از این فرصت استفاده کردند؛ سلاح گرفتند، کار را به آشوب و تشنج کشاندند، پایگاه بسیج را گلوله‌باران کردند. حرف ما این بود: آن کسانی که به نام آنها این کارها انجام می‌گرفت، باید همان وقت اعلامیه می‌دادند، اعلام بیزاری می‌کردند، می‌گفتند اینها از ما نیستند؛ اما نکردند. اگر این کار را می‌کردند، فتنه زودتر ریشه‌کن می‌شد؛»

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فراز پایانی بیانات خود در جمع مردم بجنورد به ظرفیت کشاورزی، دامداری و صنعت استان اشاره و تصریح می‌کنند: « مطمئناً در این استان، باوجود آب، باوجود زمین حاصلخیز، باوجود طبیعت مستعد کشاورزی، باوجود دامداری غنی که توانسته نیازهای بسیاری را در خارج از این استان هم برآورده کند، باوجود صنایعی که می‌تواند پائین‌دستی‌های زیادی داشته باشد - صنایع بزرگی در این استان هست که پائین‌دستی‌های این صنایع می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد - اشتغال و تولید و شورونشاط مردمی افزایش پیدا خواهد کرد. اینها چیزهائی است که باید مورد اهتمام مسئولین این استان باشد.»

دیدار دوم؛ علما و روحانیون

عصر همان روز رهبر انقلاب با علما و روحانیون خراسان شمالی دیدار می‌کنند. دیدار صمیمانه که در آن مسائل مهمی از سوی رهبر انقلاب طرح می‌شود.

ایشان در نخستین فرازهای سخنان خود به استعدادهای عالمان استان اشاره می‌دارند و می‌گویند: «حالا یک نفری که من خودم ایشان را زیارت کردم و در درسشان شرکت کردم، مرحوم آقای آمیرزا حسن بجنوردی هستند.»

رهبر انقلاب حاج میرزا احمد بجنوردی مرتضوی را از دیگر روحانیون با استعداد این منطقه معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: آقای حاج میرزا احمد بعد از چند سالی از نجف برگشت بجنورد. ایشان در بجنورد روحانی متصرفِ قدرتمندِ مردمیِ بانفوذ در سرتاسر این منطقه بود.

ایشان همچنین ادامه دادند: «مرحوم شیخ محمدتقیِ معروف بجنوردی در مشهد امام جماعت معتبر و موجّه مسجد گوهرشاد و معروف به عبادت و زهد و علم - همه با هم – بود. ما در درس کفایه و مکاسب مرحوم آشیخ هاشم قزوینی که شرکت می‌کردیم، یک طلبه‌ای بود که استعداد او از همه‌ی طلاب آن درس، که شاید نزدیک دویست نفر شرکت می‌کردند بالاتر بود. او در درس کفایه اشکال می‌کرد و حاج شیخ را به بحث وامی‌داشت. ایشان اهل همین منطقه بود - ظاهراً مال منطقه‌ی آشخانه بود - اسمش هم شیخ حسین کُرد بود؛ جزو کُردهای این منطقه بود.»

 

مقام معظم رهبری به دو تن از شهدای روحانی استان نیز اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «من با دو نفر از نزدیک آشنایی داشتم:  مرحوم آشیخ قاسم صادقی گرمه‌ای - که اهل گرمه بود - و مرحوم طیبی. مرحوم حاج شیخ قاسم صادقی چندین سال با بنده مباحثه می‌کرد؛ ما با هم شرح لمعه و مکاسب را مباحثه می‌کردیم. ایشان آیت استعداد بود.»

ایشان همچنین به حوزه‌های علمیه استان تذکری می‌دهند و می‌گویند: «اینجا جایگاهی است که یک حوزه‌ی علمیه‌ی کامل، با سطوح عالی درسی، باکیفیت خوب می‌تواند فراهم شود. استاد باید بیاید. امروز با پیش‌آمدن امکانات فراوان، حوزه‌های شهرستان‌ها باید رونق بگیرد؛ باید کمّاً و کیفاً توسعه پیدا کند.  فضلای بجنوردیِ مشهد و قم بنشینند بین خودشان ده نفر را انتخاب کنند، آنها را بفرستند اینجا، حوزه هم موظف باشد امکانات فراهم کند؛ بیایند اینجا، درس‌ها را بگویند.»

رهبر انقلاب همچنین با تأکید بر لزوم ارتباط روحانیون و طلاب استان با دانشجویان می‌افزایند: «امروز این شهر یا این استان، نزدیک به چهل هزار دانشجو دارد. از این چهل هزار دانشجو چندتاشان با شما طلبه‌ها مرتبط‌اند؟ با چندتاشان می‌نشینید حرف می‌زنید؟ تعدادی از شما ممکن است به بعضی از مجامع آنها دعوت شوند و بروند؛ پنجاه نفر، صد نفر آنجا باشند، برایشان سخنرانی کنند. مسئله این نیست. باید بالمشافهه حرف بزنید، طرف مقابل را بسازید؛ این احتیاج دارد به‌وقت، احتیاج دارد به‌کار، احتیاج دارد به سواد کافی، احتیاج دارد به ملاحظه‌ی نیازهای فکری و فرهنگی، و احتیاج دارد به عشق؛ این کار باید اتفاق بیفتد.»

 

 

ایشان در پایان این دیدار نیز به حضور مرحوم آیت‌الله مهمان‌نواز (امام جمعه وقت بجنورد) در استان اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: خداوند ان‌شاءاللّه برکات وجود جناب آقای مهمان‌نواز را برای این منطقه محفوظ بدارد. ایشان در بجنورد مانده‌اند، کار بسیار خوبی کردند؛ برکتی هستند برای این شهر.

این دو دیدار نخستین برنامه‌های سفر رهبر انقلاب به خراسان شمالی است که در ۱۹ مهرماه سال ۹۱ روی داد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول