اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه در همدان

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای همدان با اشاره به تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه آن را زمینه‌ای برای جهش تولید عنوان کرد.

تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه در همدان

مرتضی احمدی رحمت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه در استان اظهار کرد: این اقدام نه تنها در خدمت سند راهبردی توسعه استان است بلکه در خدمت جهش تولید نیز خواهد بود.

وی بیان کرد: مطابق قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه با مصارف کشاورزی که قبل از پایان سال ۱۳۸۵ حفاری شده‌ و توسط وزارت نیرو شناسایی شده‌اند، مشروط به داشتن شرایط تعیین شده در قانون، مشمول دریافت مجوز می‌شوند.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان ادامه داد: در استان همدان چاه‌های فاقد پروانه مشمول قانون، به دلیل وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی دشت‌ها، در صورت داشتن شرایط تصریح شده در قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل مربوطه، مشمول دریافت مجوز حداکثر ۲۵ متر مکعب در شبانه‌روز می‌شوند.

وی یادآور شد: این حجم از آب اختصاص یافته به هر چاه و مجموع حجم تعداد کل آنها، اگرچه برای مصارف کشاورزی رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و شاید به لحاظ اقتصادی برای مصارف زراعت، مقرون به صرفه نباشد اما برای مصارف صنایع وابسته به کشاورزی، حجم قابل ملاحظه‌ای است و می تواند منجر به جهش تولید شود.

احمدی‌رحمت با بیان اینکه در سند راهبردی توسعه استان، توسعه گلخانه‌ها به عنوان یکی از اهداف بخش کشاورزی مدنظر قرار دارد بیان کرد: توسعه گلخانه‌ها در اراضی کشاورزی آبی مربوط به چاه‌های مجاز به دلایل مختلف  با استقبال مناسب کشاورزان روبرو نشده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای همدان تصریح کرد: توسعه گلخانه‌ها به ویژه مجتمع‌های گلخانه‌ای در اراضی غیرآبی نیز با توجه به محدودیت تخصیص آب از یک طرف و نیز فاقد توجیه بودن افزایش سطح زیر کشت از سوی دیگر با موانع بزرگی روبرو است.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن ظرفیت چاه‌های فاقد پروانه مشمول قانون تعیین تکلیف، راهکار مقرون به‌ صرفه و آسان‌تر به منظور رسیدن به اهداف سند راهبردی توسعه استان و تحقق جهش تولید، برنامه‌ریزی و تشویق مالکین این‌گونه چاه‌ها به سمت ایجاد صنایع وابسته به کشاورزی نظیر گلخانه‌ها است.

احمدی‌رحمت خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع وابسته به کشاورزی به لحاظ زمین و آب فاقد مشکل است و از نظر صرفه و توجیه اقتصادی نیز حجم آب اختصاص یافته، مناسب ایجاد طرح‌های صنعتی است.

وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی و تحقق این مهم ضمن تحقق تکالیف سند راهبردی توسعه استان در بخش تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، به تحقق تکالیف مربوط به توسعه کشت گلخانه‌ای در استان نیز کمک خواهد شد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: بر این اساس می‌توان با جلب موافقت مالکان اینگونه چاه‌ها و تجمیع مجوزهای بهره‌برداری، به این صورت که چند چاه مسدود و مجوز آن به یک چاه منتقل شود، نسبت به ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای با در نظر گرفتن سایر شرایط لازم اقدام کرد.

وی بیان کرد: تعداد قابل ملاحظه‌ای از اینگونه چاه‌ها در حال حاضر موافقت اولیه دریافت مجوز را از شرکت آب منطقه‌ای دریافت کرده‌اند و در مواردی که باغ مثمر فعال وجود ندارد، ظرفیت مناسبی برای تامین آب توسعه طرح‌های صنعتی وابسته به کشاورزی در استان است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول