اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

انسداد 3500 حلقه چاه غیرمجاز در کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: 180 حلقه چاه غیرمجاز در استان طی سال 98 مسدود شدند و تاکنون تعداد چاههای مسدود استان به سه هزار و 500 حلقه رسیده است.

انسداد 3500 حلقه چاه غیرمجاز در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کامران خرم صبح امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: یازده دشت و هشت آبخوان در استان کردستان وجود دارد که سه دشت از دشت‌های استان دشت ممنوعه است که در قروه، دهگلان و چاردولی قرار دارد.

وی با اشاره به چالش‌های استان در حوزه آب، افزود: در نیمه شرقی استان ۷۳ درصد آب زیرزمینی و در غرب استان 73 درصد آب سطحی است و ناهمگونی آب‌های استان منجر به کاهش آب در منطقه شرقی است.

وی میانگین بارش استان را ۴۵۵ میلیمتر دانست و بیان کرد: ۱۳.۲ میلیارد مترمکعب حجم آب بارندگی استان است که ۴.۸ به روان آب تبدیل و ۷.۴ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می‌شود و یک میلیارد مترمکعب آن نیز وارد آبخوان‌ها و منابع آب سطحی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اعلام کرد: در دراز مدت میزان تبخیر ۵۶ درصدبوده است اما در ۱۵ سال اخیر به ۶۳ درصد رسیده است.

80 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

خرم با بیان اینکه میزان مصرف آب در استان کردستان یک‌هزار و 66 میلیارد مکعب آب استان در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود، بیان کرد: 144 میلیون متر مکعب آن در بخش شرب، 71 میلیون مترمکعب در بخش صنعت و 852 مترمکعب معادل 80 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی به میزان آب تجدیدپذیر استان پرداخت و بیان کرد: آب تجدیدپذیر آب در دسترس است که از تبخیر برجای می‌ماند و میزان آب در اختیار استان از آب تجدیدپذیر ۲۵ درصد است که نسبت به سطح کشور در سطح پایین‌تری قرار داریم.

وی به سدهای درست اجرای استان اشاره کرد و یادآور شد: سدگاران در مریوان، سیازاخ در دیواندره، چراغ ویس در سقز، زیویه در کامیاران، امیرآباد و رمشت در کامیاران و عباس‌آباد در بانه از سدهای استان است که برای تامین آب بخش کشاورزی و شرب احداث شده‌اند.

‌ مدیر شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان به وضعیت بارندگی استان نسبت به سال قبل در دراز مدت پرداخت و بیان کرد: امسال متوسط دراز مدت بارندگی استان 463 میلی متر در استان است که 25 درصد نسبت به سال قبل کاهش و نسبت به میانگین دراز مدت دو درصد افزایش داشته است.

انسداد 180 حلقه چاه غیرمجاز در سال 98

خرم همچنین به تعداد  چاه‌های غیرمجاز استان اشاره کرد و یادآور شد: 180 حلقه چاه غیرمجاز در استان طی سال 98 مسدود شدند و تاکنون تعداد چاههای مسدود استان به سه هزار و 500 حلقه رسیده است.

وی گفت: با انسداد چاههای غیرمجاز 45 میلیون مترمکعب آب به منابع و مخازن بازگشته است.

وی اضافه کرد: امسال نیز تا پایان مرداد ماه 167 حلقه چاه غیرمجاز در استان کردستان مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان بیان کرد: تاکنون دو هزار و 778 کنتور هوشمند بر روی چاهها نصب شده است.

انتهای پیام/2330/72

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول