اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

بی توجهی به تولید داخل در بهبود کسب و کار شهری/ ناهماهنگی در مکان‌یابی بازارچه‌های شهرداری ارومیه

بهبود فضای کسب و کار، با ایجاد بازارچه‌های مختلف در نقاط مختلف شهر ارومیه میسر است ولی تولیدکنندگان کوچک و متوسط محصولات داخلی، در این بازارچه ها مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

بی توجهی به تولید داخل در بهبود کسب و کار شهری/ ناهماهنگی در مکان‌یابی بازارچه‌های شهرداری ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سال 94 هیئت وزیران آیین‌نامه اجرایی ماده (16) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را به تصویب رساند.

بر اساس این آیین نامه، به منظور فراهم آوردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی و نیز فروشندگان کم‌سرمایه به بازار مصرف برای عرضه کالاهای تولید داخل، شهرداری‌ها موظفند با استفاده از زمین‌های متعلق به خود یا وزارت راه و شهرسازی، مکان‌های مناسبی را در شهرها آماده بهره‌برداری کنند و بر مبنای قیمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به اشخاص اجاره دهند.

ایجاد این بازارچه ها در ابتدا مورد توجه شهرداری ارومیه هم قرار گرفت ولی به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی متولی و عدم رغبت صاحبان کسب و کارها، این طرح در ارومیه با مشکل مواجه شد به طوری که طرح های مختلفی چون ایجاد بازارچه های هفتگی، بازارچه فروش تولیدات بانوان و بازارچه محلی میوه و تره بار با گذشت چندین سال از تصویب، همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

رییس کمیسون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه در این خصوص گفت: برای مقابله، هدایت و ساماندهی دستفروشان شهر ارومیه باید به سمت و سوی ایجاد بازارچه ها پیش رویم برای این منظور باید بتوانیم بازارچه های محلی ایجاد کنیم تا علاوه بر نیاز مردم، به کسب و کار در شهر رونق دهیم.

حسین پناهی کاهش مسافرت درون شهری، ایجاد رونق در کسب و کار، حمایت از تولیدات و ایجاد فضای کسب و کار را از مهمترین عوامل ایجاد بازارچه ها عنوان کرد و افزود: در راه اندازی بازارچه ها و مکان یابی این بازارچه ها با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه مقرر بود بازار روز هفتگی در ارومیه ایجاد شود، گفت: در این راستا دستفروش‌ها به دلیل عدم اطمینان از رونق کسب و کار در این بازارچه ها، شهرداری ارومیه را همراهی نکردند.

رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه در بسیاری از موارد محدودیت در انتخاب مکان برای  ایجاد بازارچه ها داریم، اعلام کرد: در این میان ضرورت دارد سایر دستگاه های اجرایی شهرداری را یاری رسانند و در این خصوص شاهد وجود ناهماهنگی و عدم همکاری با مدیرست شهری هستیم.

پناهی  با بیان اینکه ارومیه وضعیت نامناسبی از نظر بازارهای شب دارد، از وضعیت موجود در خیابان امام این شهر انتقاد کرد و افزود: در حال حاضر به دلیل بازارهای شب که دستفروش ها در این خیابان ایجاد می کنند، شب ها ترافیک قابل توجهی در این خیابان وجود دارد و این امر سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان ارومیه در دست اجرا است، اعلام کرد: این اقدام در راستای حمایت از دستفروشان و تولیدکنندگان انجام می شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه در بازارچه های موجود کارگاه های تولیدی فعالیت ندارند، ادامه داد: فروش تولیدات در این بازارچه ها انجام می شود به طوری که عمده غرفه های این بازارچه ها را غرفه های میوه و تره بار تشکیل می دهد.

رییس کمیسون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه از جا نمایی بازارچه های شهری در 50 نقطه از شهر ارومیه خبر داد و گفت: این مکان ها به صورت هدفدار مشخص شده اند تا دستفروشان و واحدهای فروش تولیدات خانگی به این بازارچه ها هدایت شوند ولی برای رسیدن به هدف مشخص شده در این زمینه نیازمند همکاری بیشتر رسانه ها و خود دستفروشان هستیم.

پناهی در ادامه به شکست طرح ایجاد بازارچه ویژه فروش تولیدات بانوان بی سرپرست و بدسرپرست شهر ارومیه اشاره کرد و گفت: مقرر بود بازارچه ویژه فروش تولیدات بانوان بدسرپرست و بی سرپرست در ارومیه ایجاد شود و راه اندازی این بازارچه به یک سازمان مردم نهاد محول شد ولی به دلیل وجود پاره ای مشکلات داخلی در هیات مدیریه این سازمان مردم نهاد، طرح ایجاد بازارچه بانوان در ارومیه همچنان راکد ماند و مسولان وقت نیز ایجاد این بازارچه را پیگیر نشدند.

وی در پایان با بیان اینکه هزینه اجاره غرفه در این بازارچه ها بسیار ناچیز است، اعلام کرد: براساس ماده 16 بهبود مستمر  فضای کسب و کار شهرداری، موظف هستیم فضای مناسبی برای کسب و کار ایجاد کنیم و شورای شهر و شهرداری ارومیه نیز در این زمینه اهتمام کافی دارند ولی برای توفیق در این امر ضرورت دارد صاحبان این مشاغل نیز رغبتی برای حضور در این بازارچه ها داشته باشند که صاحبان این مشاغل، همواره کم بودن میزان فروش در این بازارچه ها را عنوان می کنند.

احداث بازارچه‌های کسب و کار در ارومیه به منظور رونق کسب و کار

معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه گفت: در راستای رونق کسب و کار و تولید، شهرداری ارومیه نسبت به ایجاد بازارچه ها اقدام کرده است.

امیر سحابی با بیان اینکه این بازارچه ها در راستای حمایت از کسب و کار و تولید راه‌اندازی شده اند، تصریح کرد: هرچند غرفه‌های این بازارچه‌ها کار تولیدی انجام نمی شود ولی تولیدات شهر ارومیه به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به ماده ۱۶ بهبود مستمر فضای کسب و کار شهرداری، ادامه داد: این بازارچه‌ها در راستای فراهم سازی مکان مناسب برای فروش تولیدات، ایجاد شده است.

سحابی کاهش بار ترافیکی از هسته مرکزی شهر، بهبود چهره شهر ارومیه با ساماندهی دستفروشان و رونق کسب و کار در بازارچه ها را از مهمترین موضوعاتی عنوان کرد که شهرداری ارومیه در این زمینه دنبال می کند، اعلام کرد: ضرورت دارد در این زمینه شهروندان نیز ما را یاری رسانده و اقلام مورد نیاز خود را به جای تهیه از دستفروشان، از بازارچه ها خریداری کنند تا شاهد رونق این بازارچه باشیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول